Przejdź do treści
Port Lotniczy Kraków–Balice
Źródło artykułu

Balice: Wkrótce rusza przebudowa starego terminalu

Modernizacja lotniska w Balicach rozpoczęła się w ubiegłym roku. Inwestycji na taką skalę nie prowadziło jeszcze żadne lotnisko w Polsce. W listopadzie robotnicy po raz pierwszy wejdą na starą część terminalu i zaczną jego przebudowę. Bryła nowo budowanej części terminalu jest już natomiast praktycznie gotowa.

Nowe lotnisko Kraków-Balice

Lotnisko w Krakowie to obecnie jeden wielki plac budowy. Można wręcz powiedzieć, że w Balicach powstaje nowe lotnisko. Najwcześniej rozpoczęła się budowa czterogwiazdkowego hotelu, ale wśród najważniejszych inwestycji można wymienić poszerzenie płyty postojowej, remont wszystkich dróg kołowania, budowę hangaru i nowoczesnego terminalu pasażerskiego, który będzie większy od obecnego o 40 tys. mkw.

Oprócz nowego terminalu, zmodernizowany zostanie również stary. Już w listopadzie robotnicy zaczną jego przebudowę. Dla pasażerów oznacza to sporo zmian. Część obsługi pasażerskiej ma zostać przeniesiona do terminalu krajowego, który położony jest kilkaset metrów dalej. Na swoim miejscu pozostanie obsługa odlotów międzynarodowych. W terminalu krajowym znajdzie się tymczasowo hala przylotów i odbiór bagaży.

Taka reorganizacja jest konieczna, aby możliwe było przyłączenie starego terminalu do nowego. Inwestycja, której zakończenie planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku, ma wpłynąć na zwiększenie przepustowości lotniska do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz.

Nowy terminal – szereg udogodnień

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Układ tej strefy ułatwi orientację osobom poszukujących właściwych stanowisk odprawy. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę.
 
Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 gate’ów. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.
 
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową, przestronną salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu.

Stan surowy zamknięty do końca roku

Do zakończenie całości pozostało jeszcze sporo. Stan surowy zamknięty ma być gotowy do końca roku. Od początku 2015 roku robotnicy ruszą z wykończeniami i wyposażaniem wnętrza.

Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.

Wartość całego projektu to 429,46 mln zł.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony