Przejdź do treści
Balice: Ostatnia warstwa betonu nowej płyty postojowej wylana (fot. Łukasz Stawiarz/Port Lotniczy Kraków-Balice)
Źródło artykułu

Balice: Ostatnia warstwa betonu nowej płyty postojowej wylana

W podkrakowskich Balicach trwają intensywne prace przy budowie infrastruktury lotniskowej. Oprócz nowego terminala, trwa również rozbudowa płyty postojowej i budowa dróg kołowania. Zakończenie prac zaplanowano na połowę roku.

Jak informowały służby prasowe lotniska jeszcze w piątek, do końca tygodnia powinny zakończyć się prace przy wylewaniu ostatniej warstwy betonu na nowej płycie postojowej lotniska. Jest ona już gotowa w 2/5 całej powierzchni nowej części PPS.

To jedna z kluczowych inwestycji, która wpłynie na zwiększenie przepustowości krakowskiego portu. W sumie, po zakończeniu robót, lotnisko będzie w stanie pomieścić do 8 mln pasażerów rocznie. Łączna wartość wszystkich inwestycji wynosi ponad 500 mln zł.

Wykonawcą najważniejszych inwestycji a krakowskim lotnisku jest firma Astaldi. Ta sama, która wygrała przetarg na modernizację połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice. Inwestycja jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć PKP PLK na południu kraju.


(fot. Łukasz Stawiarz/Port Lotniczy Kraków-Balice)

Obok infrastruktury lotniskowej, trwa również modernizacja linii kolejowej prowadzącej do lotniska w Balicach. Trasa ma zostać wydłużona pod sam terminal. W planach jest elektryfikacja linii, dzięki czemu będzie można ją pokonać pociągiem o napędzie elektrycznym, który zastąpi obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe.

Choć nowa linia pozwoli na rozwijanie prędkości do 80 km na godz. (dziś jest to do 40 km na godz.), to podróż pociągiem na lotnisko potrwa nieco dłużej niż przed remontem tej linii – 20 zamiast 16 minut.

W obecnym roku ma się również rozstrzygnąć kwestia budowy pasa startowego na krakowskim lotnisku. Obecny nie jest w najlepszej kondycji, stąd konieczność ograniczenia ruchu cargo w porcie. W rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” przeprowadzonej pod koniec ubiegłego roku Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska przyznał, że w grę, oprócz budowy zupełnie nowego pasa, wchodzi również kwestia remontu starego, choć żadna z firm nie chce się zdecydować na remont pod ruchem. Natomiast lotnisko nie chce zamykać portu na czas remontu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony