Przejdź do treści
AWOS na lotnisku w Bydgoszczy - podpisanie umowy
Źródło artykułu

AWOS na bydgoskim lotnisku

W bydgoskim Porcie podpisano dzisiaj umowę na dostawę i uruchomienie systemu osłony meteorologicznej AWOS. To kolejna inwestycja w infrastrukturę lotniska, która zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. System AWOS posłuży do bieżącego zbierania i przekazywania pilotom korzystających z bydgoskiego Portu informacji na temat pogody, widzialności, czy wysokości podstawy chmur.

Inwestycja w automatyczny system pomiarowy parametrów meteorologicznych AWOS (ang. Automated Weather Observing System) oraz system zapasowego AWOS-R to kolejny ważny element infrastruktury bydgoskiego lotniska. Zwiększy on bezpieczeństwo operacji lotniczych oraz dostępność Portu zarówno dla samolotów obsługujących loty pasażerskie jak też przybywających do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy.

Zgodnie z podpisaną 30 marca br. w Porcie umową z konsorcjum firm Qumak S.A. – Skylar, system AWOS zostanie dostarczony i uruchomiony na lotnisku w ciągu niespełna 15 tygodni. Koszt wdrożenia to 2,44 mln złotych i zostanie on pokryty ze środków własnych Portu.

Przetarg i wybór dostawcy nowoczesnego systemu pogodowego AWOS to jeden z ostatnich elementów intensywnego programu inwestycyjnego jako był prowadzony w Porcie w ostatnich 2 latach. Modernizacja drogi startowej i dróg kołowania, nowy system elektroświetlny, rozbudowa terminala czy nowoczesny sprzęt obsługi naziemnej sprawiają, że nasze lotnisko jest w pełni bezpieczne, zapewnia komfort pasażerom i staje się coraz atrakcyjniejsze dla przewoźników. Wdrażany w najbliższych tygodniach system AWOS zagwarantuje dodatkowo pełną osłonę meteorologiczną dla Portu zapewniając pilotom dostęp do bieżących i szczegółowych danych pogodowych - powiedział Tomasz Moraczewski, Prezes Portu Lotniczego w Bydgoszczy.

Montowany na lotnisku system AWOS to inteligentny system składający się z rozlokowanych wzdłuż pasa startowego czujników i aparatury pomiarowej. Na podstawie przekazywanych przez AWOS informacji można bardzo precyzyjnie określić wszystkie parametry meteorologiczne niezbędne dla bezpieczeństwa obsługiwanych na lotnisku operacji lotniczych. Wśród nich są na bieżąco aktualizowane informacje na temat warunków pogodowych, w tym m.in. temperatury, ciśnienia, wilgotności, prędkości i kierunku wiatru, wysokości podstawy chmur czy widzialności wzdłuż drogi startowej.

W przyszłości, po wdrożeniu systemu ATIS, zebrane dane będą przekazywane do specjalnego oprogramowania komputerowego, a stamtąd będą pobierane m.in. przez pilotów na instrumenty pokładowe samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony