AW101 jako ciężki śmigłowiec morski bazowania lądowego
Trudny i pełen zwrotów akcji proces pozyskania nowoczesnych śmigłowców dla Marynarki Wojennej ponownie wydaje zbliżać się ku końcowi.
W przetargu MON, po rezygnacji z udziału koncernów śmigłowcowych ze Stanów Zjednoczonych i Francji, pozostaje Leonardo z ich polskim producentem helikopterów PZL-Świdnik. Oferują wyspecjalizowaną ciężką maszynę, wypróbowaną w trudnych warunkach i wybieraną przez najbardziej wymagających klientów – śmigłowiec AW101.
AW101: wyspecjalizowana platforma morska
Temat nowych śmigłowców dla Marynarki Wojennej pozostaje w Polsce aktualny od jesieni 2012 r. kiedy to ówczesny rząd koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zapowiedział zakup 70 wiropłatów, opartych na wspólnej platformie, z czego 12 miało zasilić lotnictwo morskie. Plany te nikogo nie dziwiły biorąc pod uwagę, że trzonem lotnictwa śmigłowcowego Marynarki Wojennej pozostawały ciężkie maszyny bazowania lądowego Mi-14, które weszły do służby w pierwszej połowie lat 80. i swoje najlepsze lata dawno mają już za sobą.
Czytaj całość artykułu na stronie www.rp.pl
Komentarze