Przejdź do treści

Zmiana klasyfikacji CTR: EPGD, EPPO, EPWR, EPKK, EPKT na przestrzeń klasy D od 22 kwietnia 2021

W dniu 22.04.2021 wejdzie w życie zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej z C na D w strefach CTR lotnisk: Gdańsk/Rębiechowo (EPGD), Poznań/Ławica (EPPO), Wrocław/Strachowice (EPWR), Kraków/Balice (EPKK) i Katowice/Pyrzowice (EPKT).

Celem zmiany jest usprawnienie przepływu ruchu lotniczego w rejonie tych lotnisk. Proponowana zmiana klasyfikacji przestrzeni wpłynie na poprawę efektywności wykonywania operacji lotów VFR i IFR.

Klasa D oznacza dla GA więcej swobody w wykorzystaniu przestrzeni kontrolowanej, umożliwi pełniejsze wykorzystanie charakterystyki lotów VFR, eliminując przy tym częste wydłużanie tras lotów VFR ze względu na potrzebę zachowania separacji geograficznej.

W klasie D dozwolone są loty IFR i VFR i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty IFR są odseparowane od innych lotów IFR, a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują informacje o ruchu dotyczące lotów VFR oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty VFR otrzymują informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji.

Dla lotów VFR SPEC jest zapewniana separacja z ruchem IFR oraz VFR SPEC. Minima widzialności i odległości od chmur w VMC – minima w klasie D są takie same jak dla klasy C. Minima dla SPEC VFR są takie same we wszystkich klasach przestrzeni kontrolowanej.

 

Przestrzeń klasy D zachowuje wymogi przestrzeni klasy C – złożenie planu lotu, uzyskanie zezwolenia ATC, utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATC; wyjątkiem jest brak obowiązku zapewniania separacji między lotami IFR i VFR, a za utrzymanie bezpiecznej odległości odpowiedzialne są załogi statków powietrznych. Po wprowadzeniu klasy D kontroler wieżowy (TWR) będzie zobowiązany do udzielenia informacji o ruchu kolizyjnym i na żądanie załogi rady dla zapobieżenia kolizji.

Zgodnie z przepisami, w przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie ATC oraz na wszystkie loty wymagane jest złożenie planu lotu (FPL).

FacebookTwitterWykop

Nasze strony