Analiza przewozów pasażerskich w polskich portach lotniczych w 2016 roku
Rynek lotniczy rozwija się znacznie powyżej oczekiwań.
Polskie porty lotnicze w 2016 roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów, o 12 procent więcej niż w 2015 roku. To kolejny dobry rok pod względem liczby przewozów pasażerskich. Oficjalne dane oraz podsumowanie rynku przewozów pasażerskich w Polsce w 2016 r. przedstawiono dzisiaj na Lotnisku Chopina w Warszawie, podczas konferencji prasowej z udziałem Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona oraz Naczelnego Dyrektora Polskich Portów Lotniczych Mariusza Szpikowskiego.
Minister Adamczyk podkreślił, że 2016 rok dla polskiego rynku transportu lotniczego okazał się kolejnym, który przyniósł solidny wzrost przewozów pasażerskich. „Nie ulega wątpliwości, że Polacy coraz chętniej i częściej latają. Na przestrzeni ostatnich 12 lat ruch pasażerski zwiększył się niemal czterokrotnie, dlatego ważne jest tworzenie takich warunków, które będą odpowiadały na potrzeby rosnącego rynku przewozów pasażerskich w Polsce.”
Liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów było lotnisko Chopina w Warszawie, z wynikiem 12,8 mln pasażerów (o 1,6 mln więcej niż w 2015 r.) a wśród portów regionalnych, lotnisko Kraków-Balice z prawie 5 mln pasażerów.
„Dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim przewoźnikom niskokosztowym - Ryanair i Wizz Air, oraz Polskim Liniom Lotniczym LOT, które po restrukturyzacji aktywnie rozbudowują siatkę połączeń” – zaznaczył Piotr Samson, Prezes ULC.
Bogaty wachlarz połączeń lotniczych
Polski przewoźnik w 2016 roku otworzył, bądź wznowił, wiele połączeń (m.in. Zurych, Barcelona, Ateny, Wenecja, Charków, czy Zagrzeb) oraz zwiększył oferowanie, dzięki czemu w 2016 roku obsłużył ponad 1 mln pasażerów więcej niż w roku ubiegłym. Na Lotnisku Chopina nadal dynamicznie rozwijał się Wizz Air, który otworzył w ciągu roku kilka nowych połączeń (m.in. Aberdeen, Bari, Bristol, Porto, czy Keflavik) oraz Ryanair, który w czwartym kwartale przeniósł tam loty krajowe z lotniska Warszawa/Modlin.
W 2016 roku na lotnisku zainaugurowano również nowe połączenia długodystansowe. Od stycznia PLL LOT regularnie lata do Tokio, a od października do Seulu. W sezonie letnim na polski rynek weszła linia Air Canada Rouge, oferująca połączenie do Toronto oraz Air China, która jesienią otworzyła połączenie do Pekinu.
Podobnie jak w 2015 roku, poprawiła się sytuacja portów regionalnych obsługujących mniej niż 1 mln pasażerów. W zeszłym roku wszystkie zanotowały wzrosty, z wyjątkiem lotniska Łódź-Lublinek oraz Zielona Góra-Babimost.
Gonimy Europę – rośnie dynamika przewozów krajowych i międzynarodowych
Dynamika przewozów krajowych w polskich portach lotniczych w 2016 roku kształtowała się na znacznie wyższym poziomie niż w portach zrzeszonych w ACI Europe. Polski rynek odnotował wzrost przewozów pasażerskich na poziomie 15%. Liderem na rynku krajowym był PLL LOT, który zanotował największy wzrost ilościowy w całym roku.
W ruchu międzynarodowym również odnotowano znacznie wyższą dynamikę w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI. Do wzrostu w całym ruchu międzynarodowym przyczyniły się przewozy regularne. Liderem w tych przewozach pozostaje od lat Ryanair. Niemniej jednak, pod względem ilościowym, największe wzrosty w 2016 roku odnotował PLL LOT, a dopiero później przewoźnicy niskokosztowi, czyli wspomniany Ryanair, a także Wizz Air,i, w znacznie mniejszym stopniu, EasyJet.
Przewozy czarterowe odrabiają straty
Mimo, iż polski rynek przewozów czarterowych obsłużył ponad 148 tys. mniej pasażerów niż rok wcześniej, to w czwartym kwartale zaczął odrabiać straty. Sytuacja ta była związana ze spadkami przewozów do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej, zagrożonych atakami terrorystycznymi: Turcji, Egiptu, Maroka i Tunezji. Jedynie lotnisko Katowice-Pyrzowice oraz Poznań-Ławica zdołały zwiększyć przewozy uzyskując wzrost ruchu. Wśród przewoźników ponownie najwięcej pasażerów obsłużył Enter Air, choć to Travel Service odnotował największe wzrosty ilościowe w całym roku i pomniejszył tym samym stratę do lidera.
Dokąd latamy
Najbardziej popularnym kierunkiem lotów regularnych pozostaje Wielka Brytania, a następnie Niemcy, Norwegia i Włochy, co jest zgodne z trendami z lat ubiegłych. Bardziej widoczna zmiana nastąpiła w ruchu czarterowym, w którym pod względem popularności na pierwsze miejsce wysuwają się europejskie kraje z basenu Morza Śródziemnego oraz Czarnego – Grecja, Hiszpania, Bułgaria oraz Włochy. Spada natomiast popularność Turcji, Egiptu, Maroko i Tunezji.
Ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano w prognozach
Piotr Samson podkreślił, że aktualna prognoza ULC przewiduje, iż rynek w 2030 roku będzie blisko dwukrotnie większy niż obecnie, jednak już teraz widzimy, że ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano. Prezes ULC zaakcentował także, że największe nasycenie ruchu występuje w głównych lotniskach Polski Centralnej, co w przyszłości może powodować problemy z przepustowością. Tego trendu nie wykazują lotniska regionalne obsługujące poniżej 1 mln pasażerów, gdzie w niektórych przypadkach mogą wystąpić problemy z uzyskaniem rentowności.
„Głównym motorem tak dynamicznego wzrostu będzie nadrabianie zaległości w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Wskaźnik mobilności w Polsce jest na znacznie niższym poziomie niż w krajach „starej” Unii Europejskiej.” Prezes ULC podkreślił, że choć latamy znacznie rzadziej niż statystyczny Europejczyk, to polski rynek lotniczy odnotowuje z roku na rok lepsze wyniki. Przyczyn tak dynamicznego rozwoju lotnictwa w Polsce Prezes ULC upatruje m.in. w niższych cenach paliwa lotniczego, rosnącej konkurencji, a także aktywności niektórych przewoźników, w tym PLL LOT.
Zapraszamy do zapoznania się z analizą przewozów pasażerskich za 2016 rok oraz szczegółowymi wynikami przewozów na stronie Statystyki i analizy
• Liczba pasażerów obsłużonych w polskich portach lotniczych według krajów w międzynarodowym ruchu regularnym w 2016 roku
• Liczba pasażerów obsłużonych w polskich portach lotniczych według krajów w międzynarodowym ruchu czarterowym w 2016 roku
• Liczba obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym - regularnym i czarterowym w latach 2015 - 2016 w Polsce
• Liczba pasażerów według przewoźników obsłużonych w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym w 2016 roku
• Liczba pasażerów według przewoźników obsłużonych w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu czarterowym w 2016 roku
• Analiza przewozów pasażerskich w polskich portach lotniczych w 2016 roku
Komentarze