Przejdź do treści
Źródło artykułu

"AeroPlan" 11(162)/2021 – ilustrowany magazyn lotniczy

Opublikowany został "AeroPlan" Nr 11(162)/2021 popularnego magazynu, ukazującego się w internecie dla hobbystów lotniczych: modelarzy, kolekcjonerów, spotterów i historyków.

W każdym numerze relacje z nieznanych wydarzeń z dziejów lotnictwa, opisy wybranych samolotów, informacje o nowościach rynku modelarskiego, porady dla modelarzy plastikowych, rysunki, plansze barwne i wiele zdjęć samolotów lądujących na polskich lotniskach, a także statystyka lotnicza. Magazyn zamieszcza wiele materiałów nadsyłanych przez czytelników – z kraju i ze świata.

W Nr 11(162)/2021 wydania elektronicznego (online) polecamy:

Tomahawki nad Lewantem
Często uważa się, że myśliwiec Curtiss P-40 był podczas wojny myśliwcem drugiej kategorii czyli takim, którego udział w walkach nie miał wpływu na przebieg ofensyw i obrony. Jest to nie tylko krzywdzące, ale i niesprawiedliwe. Curtiss przeszedł chrzest bojowy na długo przed atakiem japońskiej marynarki na Pearl Harbour i był wówczas najnowszym myśliwcem amerykańskim. Przyszło mu walczyć w najcięższym okresie wojny, gdy przeciwnik wciąż był w ofensywie. To właśnie dzięki jego uczestnictwu piloci alianccy mogli przetrwać ten trudny czas i przygotować się do kontruderzenia. A wartość P-40 udowodniła już jego pierwsza kampania w Lewancie, gdzie stał się prawdziwym Nemesis dla francuskiego lotnictwa rządu Vichy.

Katastrofy i wypadki w lotnictwie polskim w latach 1921-1925 cz. I.
Lotnictwo to specyficzna dziedzina ludzkiej działalności. Wyróżnia ją konieczny perfekcjonizm. Każdy błąd człowieka bądź maszyny może doprowadzić do katastrofy, lub w najlepszym razie do awaryjnego lądowania. Sto lat temu problem ten był widoczny w zdecydowanie bardziej wyraźny sposób niż dziś. W młodej II Rzeczypospolitej wypadki i przymusowe lądowania były zjawiskiem wręcz powszechnym. W kolejnych odcinkach opisujemy najgłośniejsze lotnicze wydarzenia, które na przestrzeni lat 1921-1925 zakończyły się wypadkiem albo przymusowym lądowaniem.

Tygrysy NATO
W 2021 roku stowarzyszenie NATO Tiger Association obchodziło sześćdziesiątą rocznicę pierwszego spotkania "eskadr tygrysich". Organizacja przeszła długą drogę od pierwszego nieformalnego spotkania dwóch zaprzyjaźnionych eskadr w 1961 roku do dnia dzisiejszego, gdy zloty Tiger Meet są jednymi z najbardziej kompleksowych i najbardziej rozpoznawalnych ćwiczeń lotniczych na świecie.

35. Podkarpacki Konkurs Modelarski
Podkarpacki Konkurs Kartonowych i Plastikowych Modeli Redukcyjnych jest, w swojej dziedzinie, jednym z trzech najdłuższej trwających konkursów w Polsce. 12 lutego br. zakończyła się 35.edycja tego Konkursu, do którego zgłosiło się 74 modelarzy wykonawców z różnych stron Polski południowo-wschodniej, którzy zaprezentowali 302 modele. W artykule przegląd kartonowych i plastikowych konkursowych modeli lotniczych.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "AeroPlanu" Nr 11(162)/2021 na stronie: www.altair.com.pl


AeroPlan ukazuje się od 1995, a od 1999 jego redaktorem naczelnym jest najlepszy polski modelarz plastikowy, wygrywający od lat wszystkie najważniejsze konkursy modelarskie na świecie. Spowodowało to, że formuła czasopisma uległa pewnej modyfikacji, poprzez zbliżenie go bardziej do środowiska modelarskiego. Magazyn przekształcił się jednocześnie z nieregularnego kwartalnika w dwumiesięcznik. Raz w roku ukazuje się podwójny numer monograficzny poświęcony wybranej konstrukcji lotniczej, z dołączoną płytą CD-ROM.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony