Mikołaj Zdun zwycięzcą 15. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15 m
W dniach 16–26 lipca 2025 r., na lotnisku Aeroklubu Ostrowskiego w Michałkowie rozegrane zostały 15. Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15 metrowej oraz 34. OSTRÓW GLIDE Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe w klasach Klub A oraz Klub B. W rywalizacji wzięło udział 62 zawodników.
Na piątek (25 lipca) zaplanowano konkurencję obszarową. Jednak ze względu na prognozowane przelotne opady i burze zadania we wszystkich klasach zostały odwołane. Piloci mieli możliwość wystartować i polatać indywidualnie. Łukasz Błaszczyk skorzystał z tej okazji - doleciał do linii burz i zawrócił na wschód i północ gdzie utrzymywało się dłużej lotne okno.
W sobotę (26 lipca) Task Setter przygotował trasę do ostatniej konkurencji. Było to po raz piąty zadanie obszarowe. Trasa siódmego zadania miała kształt trójkąta i została wyłożona na północny wschód od lotniska. Pierwsi piloci przekroczyli linię startu o godz. 13:49. Pierwszy krótszy odcinek prowadził na na wschód z lekkim wychyleniem na północ lub południe (w zależności od trasy). Po pierwszym nawrocie piloci lecieli krótszy odcinek na północny wschód. Po drugim nawrocie lecieli dłuższym odcinkiem na południowy zachód do mety.
Zawodnicy startujących w 15.SMP w klasie 15m otrzymali trasę o długości 150.33 km / 294.41 km (222.89 km) z dwoma obszarami nawrotu i czasem oblotu 2 godziny. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Paweł Strzelczyk (Aeroklub Ziemi Lubuskiej), który lecąc szybowcem Discus bT z prędkością 120.60 km/h zdobył 600 punktów. Drugie miejsce tego dnia wywalczył Tomasz Dul (Aeroklub Wrocławski / LSV Dinslaken-Bottrop) – zdobył 566 punków. Trzeci wynik zanotował Łukasz Błaszczyk (Aeroklub Ostrowski) – zdobył 530 punktów. Dwóch pilotów nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po podliczeniu punktów po siedmiu konkurencjach na podium 15. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15m stanęli:
1. miejsce – Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński) – 5,053 punkty,
2. miejsce – Paweł Wojciechowski (Aeroklub Leszczyński) – 5,018 punktów,
3. miejsce – Tomasz Dul (Aeroklub Wrocławski / LSV Dinslaken-Bottrop) – 4,991 punktów.
Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Piloci startujący w Ostrów Glide w klasie Klub A otrzymali nieco krótsze zadanie 132.60 km / 257.42 km (199.04 km) z czasem oblotu 2 godziny, z dwoma obszarami nawrotu. Najszybciej na mecie zameldowała się załoga rywalizująca nieoficjalnie Paweł Głowacki i Szymon Rawecki (Aeroklub Leszczyński), która lecąc szybowcem Pegase C101 z prędkością 93.93 km/h zdobyła 674 punkty. Oficjalnie pierwsze miejsce w niedzielnej konkurencji zdobył Marek Chamera (Aeroklub Ziemi Zamojskiej), który lecąc szybowcem Mini-Nimbus z prędkością 93.14 km/h zdobył 630 punktów. Drugi zadanie wykonał Piotr Cioch (Aeroklub Stalowowolski/AOS), który zdobył 622 punkty. Trzeci wynik tego dnia uzyskał Marek Biały (Aeroklub Warszawski) – zdobył 620 punktów. Dwóch pilotów lądowało w terenie przygodnym, a czterech nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po podliczeniu punktów po siedmiu konkurencjach na podium 34. OSTRÓW GLIDE Ogólnopolskich Zawodów Szybowcowych w klasie Klub A stanęli:
1. miejsce – Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński) – 4,318 punkty,
2. miejsce – Radosław Nogal (Aeroklub Ostrowski) – 4,069 punktów,
3. miejsce – Marek Biały (Aeroklub Warszawski) – 3,990 punktów.
Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Dla pilotów startujący w Ostrów Glide w klasie Klub B przygotowano najkrótszą trasę o długości 112.94 km / 229.66 km (160.17 km) z czasem oblotu 1 godziny i 45 minut, z dwoma obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał w niedzielę Ignacy Rawecki (Aeroklub Leszczyński), który lecąc szybowcem Astir CS z prędkością 75.58 km/h zdobył 587 punktów. Drugi do mety doleciał Franciszek Kuberski (Aeroklub Ostrowski), który zdobył 585 punktów. Trzeci zadanie wykonał Kacper Woźniak (Aeroklub Ostrowski) i zdobył 567 punktów. Jeden pilot nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Po podliczeniu punktów po sześciu konkurencjach na podium 34. OSTRÓW GLIDE Ogólnopolskich Zawodów Szybowcowych w klasie Klub B stanęli:
1. miejsce – Ignacy Rawecki (Aeroklub Leszczyński) – 3,640 punktów,
2. miejsce – Milan Wożbiński (Aeroklub Ostrowski) – 3,567 punktów,
3. miejsce – Kacper Woźniak (Aeroklub Ostrowski) – 2,991 punktów.
Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Jak widać warto walczyć do ostatniego metra ostatniej konkurencji. Gratulujemy zwycięzcom!
Poniżej relacje z pozostałych konkurencji.
Po jednym dniu przerwy, w czwartek (24 lipca) zawodnicy zmierzyli się w konkurencji wyścigowej. Trasa szóstego zadania miała kształt mocno asymetrycznej ósemki i została wyłożona daleko na południowy wschód od lotniska. Pierwsi piloci przekroczyli linię startu o godz. 12:07. Pierwszy długi odcinek prowadził na południowy wschód. Po pierwszym punkcie zwrotnym piloci lecieli krótki odcinek na południowy zachód. Po drugim punkcie zwrotnym skręciki na północny zachód i lecieli długim odcinkiem do trzeciego punktu zwrotnego. Po jego minięciu lecieli krótkim odcinkiem na północny- lub południowy wschód (w zależności od trasy). Kiedy minęli czwarty punkt zwrotny ścigali się krótkim odcinkiem na wscód lub północny wschód (w zależności od trasy) do mety.
Dla pilotów startujący w 15.SMP w klasie 15m ułożono trasę o długości 360.08 km z czterema punktami zwrotnymi. Z szóstym zadaniem najszybciej poradził sobie Łukasz Błaszczyk (Aeroklub Ostrowski), który lecąc szybowcem Ventus 2ax z prędkością 106.32 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi w tej klasie był Tomasz Dul (Aeroklub Wrocławski / LSV Dinslaken-Bottrop) – zdobył 995 punktów. Trzecie miejsce w czwartek zdobył Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński) z wynikiem 980 punktów. Mikołaj utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Czterech pilotów lądowało w terenie przygodnym, w tym dwóch tuż przed metą, a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Łukasz Błaszczyk, zwycięzca czwartkowej, szóstej konkurencji zrelacjonował lot po trasie: "W prognozach dużo optymizmu i nadzieje na dłuższe trasy. Po nieco gorszym rozwoju niskiej termiki ostatecznie kierownik sportowy skraca zadanie z 500km na 360km. Lecimy na wschód wzdłuż MATZ Łask w otwartej przestrzeni MTMA Łask. Szlak po którym odchodzimy pozwala na szybki lot. Niestety jest troszkę Ac a dalej najlepszy kolejny szlak prowadzi w MATZ. Po jego krawędzi udaje się łapać kominy. Po zaliczeniu pierwszego punktu odbijam nieco w lewo do odwianych Cu gdzie przed drugim punktem przy Radomsku łapię 3m/s, 1500 mAMSL. Dalej na zachód początkowo lot dobrymi połączeniami Cu - doganiam pod nimi kolegów z Leszna i Tomka Dula. W silnej grupie lecimy już w dobrej pogodzie do końca zadania. Po długim przeskoku z trawersu Działoszyna do linii lasów prowadzących ze Złoczewa w kierunku trzeciego punktu połączenie szlakowe z dobrymi Cu. Do czwartego punktu w większości podobnie. Przed czwartym punktem łapię z wiatrem 2m/s i 1700mAMSL. Po zaliczeniu ostatniego punktu dokręcamy kilka metrów na bezpieczny dolot. Lot wyszedł dobrze, wygrywamy zadanie dnia."
Szybownicy startujący w Ostrów Glide w klasie Klub A otrzymali trasę o długości 300.88 km z czterema punktami zwrotnymi. Tu pierwszy do mety doleciał Radosław Nogal (Aeroklub Ostrowski), który lecąc szybowcem Jantar Std 3 z prędkością 81.57 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce wywalczył w czwartek Michał Okoń (Aeroklub Ziemi Zamojskiej) i zdobył 998 punktów. Na trzecim miejscu uplasował się Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński), który zdobył 960 punktów i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Ośmiu pilotów lądowało w terenie przygodnym, w tym trzech tuż przed metą, a dwóch nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla zawodników startujący w Ostrów Glide w klasie Klub B przygotowano najkrótszą trasę o długości 200.26 km z czterema punktami zwrotnymi. Zwycięzcą dnia został Ignacy Rawecki (Aeroklub Leszczyński), który lecąc szybowcem Astir CS z prędkością 68.96 km/h zdobył 938 punktów. Drugi do mety doleciał Jan Szymańczak (Aeroklub Ostrowski) i zdobył 837 punktów. Trzecie miejsce w czwartek zdobył Milan Wożbiński (Aeroklub Ostrowski) z wynikiem 828 punktów, które pozwoliły mu na powrót do prowadzenia w klasyfikacji generalnej. I tylko piloci z podium dnia ukończyli zadanie. Siedmiu pilotów lądowało w terenie przygodnym, a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W środę (23 lipca) zawodnicy mieli jeden dzień odpoczynku. We wtorek (22 lipca) przygotowano dla szybowników ponownie konkurencję obszarową. Trasa piątego zadania to czworobok na południowy wschód od lotniska. Pierwsi piloci przekroczyli linię startu o godz. 12:38. Pierwszy krótszy odcinek prowadził na południowy zachód. Po pierwszym nawrocie piloci lecieli dłuższy odcinek na południowy zachód. Po drugim nawrocie lecieli krótszym odcinkiem na północ lub północny wschód (w zależności od trasy). Po minięciu trzeciego obszaru nawrotu kierowali się na północny zachód do mety.
Zawodnicy startujących w 15.SMP w klasie 15m otrzymali trasę o długości 154.37 km / 335.57 km (249.15 km) z trzema obszarami nawrotu i czasem oblotu 2 godziny. Pierwszy we wtorek zadanie ukończył Tomasz Dul (Aeroklub Wroclawski / LSV Dinslaken-Bottrop), który lecąc szybowcem JS3 15m z prędkością 106.24 km/h zdobył 643 punkty i obecnie jest trzeci w klasyfikacji generalnej. Drugi do mety doleciał Rasmus Orskov (Dania) zdobywając 605 punktów. Trzecie miejsce zajął we wtorek Marek Herbreder (Warszawski/Szybowcowy Szczecin) z wynikiem 578 punktów. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński) pomimo zajętego we wtorek dziesiątego miejsca. Siedmiu pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Łukasz Błaszczyk, który zajął czwarte miejsce i poprawił swoje notowania w klasyfikacji generalnej o jedną pozycję, opowiedział o locie podczas piątej konkurencji: "Jesteśmy w świeżej masie powietrza po przejściu frontu chłodnego. W prognozach okno pogodowe w którym będzie tendencja do lokalnego rozlewania wypiętrzonych Cu Cong. Zagrożeniem będzie podchodząca po godzinie 16 do rejonu lotniska linia opadów z zachodu. Lecimy na zadanie obszarowe z trzema strefami i czasem oblotu 2h. Wieje dość mocny, momentami do 40km/h południowo-zachodni wiatr. Po wyczepieniu podstawy około 1100mAMSL które w momencie startu podnoszą się do 1500mAMSL. Odchodzę na trasę kilka minut po otwarciu startu lotnego. Początkowo lot po troszkę już starym szerokim szlaku z którego wylatują pojedyncze krople deszczu. Udaje się dolecieć do strefy i przeskoczyć do świeżego Cu na słońcu gdzie w 2m/s dokręcam do 1500mAMSL. Zawracam do drugiej strefy w kierunku wschodnim wykorzystując podtrzymania od szlaku którym wcześniej dolatywałem. Wiatr odnosi mocno w bok na lewo w kierunku północnym. Wydaje się to jedyna opcja ponieważ jest dużo Ac a dojście do oddalonych warunków na południe jest bardzo ryzykowne. Powoli i bezpiecznie dochodzę do czystego okna pogodowego z dobrymi Cu ale mocno "odwiany" w kierunku północnym. Zaliczam drugą i trzecią strefę bezpiecznie i wysoko. Cu pracują momentami do 3m/s przy podstawach 1800mAMSL. Powrót na metę początkowo po świeżym szlaku - dalej na nasłonecznionej krawędzi kolejnego starego szlaku gdzie wykręcam dolot. Lot ogólnie dobry. Najlepiej poleciał Tomek Dul, który w pierwszej strefie poleciał dalej pod wiatr dolatując do kilku świeższych Cu. Gwarantowało to bezpieczne przejście na stary szlak w południowej części i dojście do drugiej strefy."
Dla zawodników startujących w Ostrów Glide w klasie Klub A Task Setter przygotował zadanie o długości 150.32 km / 315.47 km (237.44 km) z czasem oblotu 2 godziny i 15 minut, z trzema obszarami nawrotu. Tego dnia najlepiej poradził sobie z zadaniem Jacek Lenkiewicz (Aeroklub Gdański), który lecąc szybowcem DG-300 z prędkością 74.16 km/h zdobył 313 punktów. Drugi zadanie wykonał Mirosław Januszewski (Aeroklub Bydgoski), który zdobył 301 punktów. Trzeci wynik tego dnia uzyskał Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński) - zdobył 300 punktów i objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Tylko siedmiu pilotów doleciało do mety. Osiemnastu pilotów lądowało w terenie przygodnym, a dwóch nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla pilotów startujących w Ostrów Glide w klasie Klub B przygotowano dwugodzinną trasę o długości 102.08 km / 219.95 km (156.89 km) z trzema obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał we wtorek Aleksander Jaśkiewicz (Aeroklub Ostrowski/LAW), który lecąc szybowcem Astir CS Jeans z prędkością 58.56 km/h zdobył 309 punktów i wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi do mety doleciał Nataniel Przybyła (Aeroklub Warmińsko-Mazurski), który zdobył 307 punktów. Trzeci zadanie wykonał Mateusz Kossakowski (Aeroklub Warmińsko-Mazurski) i zdobył 306 punktów. Do mety doleciało tylko piąciu pilotów, a pięciu lądowało w terenie przygodnym. Jeden nie wystartował. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W poniedziałek (21 lipca) dla zawodników przygotowano zadanie obszarowe - trzecie już w tych zawodach. Trasy były podobne - ułożone na południe od lotniska. Pierwsi piloci przekroczyli linię startu o godz. 12:33. Pierwszy dłuższy odcinek prowadził na południowy wschód. Po pierwszym nawrocie piloci lecieli krótszy odcinek na południe lub południowy zachód (w zależności od trasy). Po drugim nawrocie lecieli dłuższym odcinkiem na północny zachód. Po minięciu trzeciego obszaru nawrotu kierowali się na północ lub północny wschód (w zależności od trasy). Po minięciu czwartego obszaru nawrotu kierowali się krótkim odcinkiem na południowy wschód do mety.
Szybownicy startujący w 15.SMP w klasie 15m otrzymali trasę o długości 190.72 km / 431.07 km (306.80 km) z czterema obszarami nawrotu i czasem oblotu 3 godziny. Zwycięzcą dnia został Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński), który lecąc szybowcem ASG 29 z prędkością 124.40 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi do mety doleciał Paweł Wojciechowski (Aeroklub Leszczyński), który zdobył 998 punktów. Na trzecim miejscu znalazł się Arkadiusz Downar (Aeroklub Warmińsko Mazurski) z wynikiem 929 punktów. Jeden pilot lądował w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla pilotów startujących w Ostrów Glide w klasie Klub A przygotowano trasę o długości 192.04 km / 433.54 km (314.47 km) z czterema obszarami nawrotu i czasem oblotu 3 godziny. Najszybciej na mecie zameldował się Piotr Ligwiński (Aeroklub Łódzki), który lecąc szybowcem ASW 24 WL z prędkością 108.35 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i przesunął się do góry o siedem pozycji w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik w poniedziałek zanotował Marek Biały (Aeroklub Warszawski), który zdobył 970 punktów. Trzecie miejsce w czwartej konkurencji zajął Maciej Karczmarski (Aeroklub Warszawski) – z wynikiem 954 punkty. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej przejął Mateusz Szypski (Aeroklub Ziemi Lubuskiej), pomimo zajętego w poniedziałek 5 miejsca. Pięciu pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zawodnicy startujących w Ostrów Glide w klasie Klub B otrzymali trasę o długości 159.75 km / 323.47 km (234.96 km) z czterema obszarami nawrotu i czasem oblotu 3 godziny. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Nataniel Przybyła (Aeroklub Warmińsko-Mazurski), który lecąc szybowcem SZD-51-1 Junior z prędkością 69.70 km/h zdobył 984 punkty. Drugi do mety doleciał Milan Wożbiński (Aeroklub Ostrowski) zdobywając 983 punkty. Milan utrzymał prowaszenie w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce zajął w poniedziałek Mateusz Kossakowski (Aeroklub Warmińsko-Mazurski) z wynikiem 978 punktów. Czterech pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Przed pilotami jeszcze kilka dni rywalizacji, co daje im szansę wywrócić tabelę z wynikami do góry nogami.
W niedzielę (20 lipca) Task Srtter zdecydował się wysłać pilotów na dłuższe zadanie wyścigowe. Trasy były podobne - ułożone na zachód od lotniska. Pierwsi piloci przektoczyli linię startu o godz. 12:08. Pierwszy dłuższy odcinek prowadził na zachód. Po pierwszym punkcie zwrotnym piloci lecieli krótki odcinek na południe. Po drugim punkcie zwrotnym ścigali się dłuższym odcinkiem na wschód lub południowy wschód. Po minięciu trzeciego punktu zwrotnego lecieli krótszym odcinkiem do mety.
Najdłuższą trasę ułożono dla pilotów startujących w 15.SMP w klasie 15m – 353.17 km z trzema punktami zwrotnymi. Najszybciej trasę obleciał na szybowcu ASG 29 z prędkością 121.79 km/h Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński) zdobywając 940 punktów. Dzięki temu zwycięstwu Mikołaj powrócił na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce zdobył Paweł Wojciechowski (Aeroklub Leszczyński) z wynikiem 938 punktów. Trzeci do mety doleciał Paweł Strzelczyk (Aeroklub Ziemi Lubuskiej) z wynikiem 906 punktów. Jeden pilot lądował w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Łukasz Błaszczyk, który podobnie, jak dzień wcześniej zajął czwarte miejsce, opowiedział o locie podczas pierwszej konkurencji prędkościowej: "Trzecie zadanie to wielobok prędkościowy z czterema punktami o długości 353 km. Prognozowane zachmurzenie Cu po całej trasie. Wyczekujemy około pół godziny - warto chwilę zaczekać czuć poprawę termiki, zasięgu i siły noszeń. Do pierwszego punktu lot przy podstawach do 1500mAMSL - trafiają się noszenia do 2,5m/s ale momentami trzeba się pogodzić ze słabszymi. Na drugim boku w rejonie Głogowa i Polkowic łapiemy silne 4 m/s z zasięgiem do 2000 mAMSL. Po zaliczeniu drugiego punktu lot po dobrych połączeniach przez Żmigród. Dalej coraz więcej błękitu i dobrze wyglądające Cu na dużym lesie na południe od Milicza. Lecimy do nich po maksymalnej doskonałości. Cu zabierają ale "kiepsko" - chwilę dalej lepsze noszenia. Mocna poprawa pogody od 35km do ostatniego punktu zwrotnego i dalej do mety lot pod solidnymi Cu z noszeniami do 2,5-3 m/s. Zadanie oblatujemy dość szybko - najszybciej koledzy z Leszna - Mikołaj i Paweł."
Dla zawodników startujących w Ostrów Glide w klasie Klub A ułożono trasę 308.06 z trzema punktami zwrotnymi. Najlepszy w niedzielę był Mateusz Szypski (Aeroklub Ziemi Lubuskiej). Mateusz lecąc szybowcem LS7 WL z prędkością 97.92 km/h zdobył 978 punktów. Drugi zadanie wykonał Grzegorz Kokot (Aeroklub Wrocławski) z wynikiem 943 punkty. Trzeci do mety doleciał Piotr Cioch (Aeroklub Stalowowolski/AOS) z wynikiem 931 punktów. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Radosław Nogal (Aeroklub Ostrowski), pomimo zajętego w niedzielę szóstego miejsca. Jeden pilot nie wyleciał na trasę, a pozostali ukończyli zadanie. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Dla zawodników startujących w Ostrów Glide w klasie Klub B ułożono najkrótszą trasę 201.50 km z trzema punktami zwrotnymi. W tej klasie pierwszy na mecie zameldował się Aleksander Jaśkiewicz (Aeroklub Ostrowski/LAW), który lecąc szybowcem Astir CS Jeans z prędkością 82.85 km/h zdobył 966 punktów. Jako drugi przyleciał tego dnia szybowcem SZD-51-1 Junior Milan Wożbiński (Aeroklub Ostrowski) z wynikiem 906 punktów, dzięki którym wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Trzecie miejsce zajął Mateusz Kossakowski (Aeroklub Warmińsko-Mazurski) zdobywając po 706 punktów. W tej klasie dwóch pilotów lądowało w terenie przygodnym, a dwóch nie wyleciało na trasę. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
W sobotę (19 lipca) przygotowano dla zawodników trasę na drugą konkurencję. Piloci ponownie sprawdzili swoje umiejętności konkurencji obszarowej. Pierwsi piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 14:00. Trasy były podobne biegły na południowy zachód od lotniska. Pierwszy dłuższy odcinek piloci lecieli na zachód, po czym po pierwszym nawrocie skręcili na południowy wschód i lecieli długim odcinkiem trasy. Po drugim nawrocie skręcili na północny wschód do trzeciego nawrotu, a stamtąd już tylko krótkim odcinkiem na zachód lecieli do mety.
Dla startujących w 15.SMP w klasie 15m ułożono trasę o długości 163.49 km / 388.66 km (280.87 km) z czasem oblotu 2 godziny i 15 minut, z trzema obszarami nawrotu. Zwycięzcą dnia został Tomasz Dul (AER. Wrocławski / LSV Dinslaken-Bottrop), który lecąc szybowcem JS3 15m z prędkością 101.57 km/h zdobył 730 punktów. Tomasz wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi do mety doleciał Mateusz Zakrzewski (Aeroklub Bydgoski) z wynikiem 667 punktów. Na trzecim miejscu znalazł się Arkadiusz Downar (Aeroklub Warmińsko Mazurski) – zdobył 639 punktów. Czterech pilotów lądowało w terenie przygodnym a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Łukasz Błaszczyk, który w sobotę zajął czwarte miejsce, tak zrelacjonował lot po trasie: "Druga konkurencja mistrzostw. Prognozy szacują podejście przelotnych opadów od podchodzących od północnego-wschodu burz - w zasadzie tak było. Lepsze warunki na zachód i południe ale po dużej ilości wilgoci od opadów ciągle tendencja do dużych Ac. Na obszarowe zadanie o czasie lotu 2h15min odchodzimy dwa razy (latamy razem z Mateuszem Zakrzewskim na podobnych szybowcach). Za pierwszym razem zbyt długi przeskok do szlaku a zbyt mała wysokość na starcie 1200mAMSL. Za drugim razem jesteśmy na 1300mAMSL a szlak bliżej. Lecimy blisko TMA Poznań NORTH do pierwszej strefy. Lot idzie dość dobrze, w samej strefie mamy do wykorzystania i rozciągnięcia dystansu szlak z mocno wybudowanych Cu Cong. Z jego prawej strony mocny opad a po stronie nasłonecznionej dobre noszenia. Niestety aktywna strefa spadochronowych w Lesznie blokuje dalszy lot. Zawracamy tą samą drogą na wschód. Cu już nie noszą tak dobrze jak za pierwszym razem. Trochę podkręcamy ale też "czołgamy" się po ziemi... za Krotoszynem poprawa pogody. Mateusz łapie lepszy komin za mną i rozdzielamy się. Zaliczam drugą strefę po północnej stronie i przez klika połączeń na nasłonecznionej krawędzi przed podchodzącymi burzami z opadem wyrabia się dolot przez ostatnią strefę. Ogólnie lot dobry i dobrze rozplanowany taktycznie."
Zawodnicy startujący w Ostrów Glide w klasie Klub A otrzymali zadanie o długości 129.67 km / 302.67 km (220.72 km) z czasem oblotu 2 godziny i 15 minut, z trzema obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał Radosław Nogal (Aeroklub Ostrowski). Lecąc szybowcem Jantar Std 3 zdobył 296 punktów i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński) - zdobył 263 punkty. Trzecie miejsce wywalczył w sobotę Piotr Ligwiński (Aeroklub Łódzki) i zdobył 262 punkty. W tej klasie aż 17 pilotów lądowało w terenie przygodnym a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla pilotów startujących w Ostrów Glide w klasie Klub B ułożono trasę o długości 127.51 km / 274.32 km (197.83 km) z czasem oblotu 2 godziny, z trzema obszarami nawrotu. Podczas drugiej konkurencji doskonale spisał się Dawid Graczyk (Aeroklub Ziemi Lubuskiej), który lecąc szybowcem SZD-51-1 Junior z prędkością 45.68 km/h zdobył 112 punktów i zajął pierwsze miejsce. Dawid ukończył zadanie jako jeden z dwóch zawodników w tej klasie. Do mety doleciał jeszcze Jan Szymańczak (Aeroklub Ostrowski) zdobywając 109 punktów. W tej klasie 8 pilotów lądowało w terenie przygodnym a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piloci mieli rozpocząć loty 17 lipca, jednak konkurencja przez deszczowe warunki atmosferyczne została odwołana.
W piątek (18 lipca) Task Srtter przygotował dla zawodników niezbyt długie trasy w kształcie trójkąta. Było to zadanie obszarowe. Pierwsi piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 14:00. Trasy były podobne biegły na wschód od lotniska. Pierwszy odcinek piloci lecieli na południowy wschód, po czym po pierwszym nawrocie skręcili na północ i lecieli najdłuższym odcinkiem trasy. Po drugim nawrocie zawrócili na południowy zachód i lecieli do mety.
Zawodnicy startujących w 15.SMP w klasie 15m otrzymali trasę o długości 146.98 km / 302.56 km (230.82 km) z dwoma obszarami nawrotu i czasem oblotu 1 godziny i 30 minut. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński), który lecąc szybowcem ASG 29 15m z prędkością 113.75 km/h zdobył 546 punktów. Drugie miejsce tego dnia wywalczyli ex aequo Łukasz Błaszczyk (Aeroklub Ostrowski) i Paweł Wojciechowski (Aeroklub Leszczyński) – obaj zdobyli po 543 punkty. Trzeci wynik zanotował Tomasz Krok (Aeroklub Leszczyński) – zdobył 525 punktów. Jeden pilot lądował w terenie przygodnym a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Piątkową konkurencję tak opisał Łukasz Błaszczyk: "Strefy zawrotów ułożone w możliwie najlepszym wycinku prognozy na południowy wschód i północny wschód. Od rana bardzo powoli podnoszące się podstawy. Ogólnie mocne skłębienie Cu przechodzące w rozlane zachmurzenie Ac. Około godziny 14 starty ziemne a odejścia na trasy po godzinie 15 przy podstawie 1150mAMSL. Do pierwszej strefy lot po dobrze pracującym i dosłonecznionym szlaku Cu. Powrót do drugiego obszaru początkowo po tej samej trasie ale dalej tendencja do mocniejszego rozlewania. Staramy się trzymać wysoko jest już Ac z rozlanego Cu Cong. Zapowiada się przeskok do Cu na dobrym oddalonym nasłonecznieniu gdzie łapię 2m/s. Z 1200mAMSL dalej przeskok do połączeń prowadzących w kierunku południowo-zachodniego drugiego obszaru. Wychodzę na dłuższy przeskok na zaliczenie po minimum ostatniego sektora z nawrotką do Cu prowadzących do mety. Z 500mAGL łapię 2,1 m/s i wykręcam dolot. Zaliczam zadanie z prędkością 114km/h. Mimo mało optymistycznego wyglądu nieba, rozwoju termiki i niskich podstaw lot wyszedł praktycznie bez zakłóceń."
Piloci startujący w Ostrów Glide w klasie Klub A otrzymali nieco krótsze zadanie 120.28 km / 282.76 km (209.65 km) z czasem oblotu 1 godziny i 30 minut, z dwoma obszarami nawrotu. Najszybciej na mecie zameldował się Radosław Nogal (Aeroklub Ostrowski), który lecąc szybowcem Jantar Std 3 z prędkością 91.03 km/h zdobył 450 punktów. Drugi zadanie wykonał Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński), który zdobył 423 punkty. Trzeci wynik tego dnia uzyskał Marek Biały (Aeroklub Warszawski) – zdobył 416 punktów. Czterech pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
dla pilotów startujący w Ostrów Glide w klasie Klub B przygotowano trasę o długości 88.34 km / 213.22 km (149.06 km) z czasem oblotu 1 godziny i 15 minut, z dwoma obszarami nawrotu. Tu pierwszy trasę obleciał w piątek Ignacy Rawecki (Aeroklub Leszczyński), który lecąc szybowcem Astir CS z prędkością 87.76 km/h zdobył 406 punktów. Drugi do mety doleciał Milan Wożbiński (Aeroklub Ostrowski), który zdobył 298 punktów. Trzeci zadanie wykonał Nataniel Przybyła (Aeroklub Warmińsko-Mazurski) i zdobył 294 punkty. Trzech pilotów lądowało w terenie przygodnym a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Rywalizacja potrwa do 26 lipca.



Komentarze