100 lat łódzkiego lotniska na Lublinku
Niewiele osób wie, że łódzkie lotnisko na Lublinku, obchodzące właśnie 100-lecie istnienia, jest jednym z najstarszych lotnisk w Polsce, powstałym w 1925 roku (rok wcześniej zakupiono tereny pod jego infrastrukturę).
Aeroklub Łódzki natomiast powstał 4 lata później i dzięki temu zajmuje drugie miejsce, po Aeroklubie Warszawskim powołanym w 1927 roku, pod względem długości istnienia.
Początkowo nosił nazwę Łódzki Klub Lotniczy, a kilka lat później przyjął dzisiejszą nazwę. To właśnie przy Łódzkim Klubie Lotniczym powstał w 1930 pierwszy w Polsce centralny ośrodek szkolenia pilotów i instruktorów, którzy później zasilili szeregi kadrowe innych, powstających jak grzyby po deszczu, aeroklubów i organizacji lotniczych. Na czele tego ośrodka, przekształconego później w Centrum Przysposobienia Wojskowego Lotniczego, stał Franciszek Żwirko.
Pierwszym samolotem zakupionym przez Aeroklub Łódzki był Sido S-1 o znakach rejestracyjnych SP-ACZ.
W 1937 roku wybudowano najwyższą w Polsce, liczącą 48 metrów, wieżę spadochronową, na której szkolono skoczków z aeroklubowej sekcji spadochronowej.
Wybuch II wojny światowej przerwał działalność Aeroklubu Łódzkiego, a w jej wyniku zniszczona została jego infrastruktura, wielu jego pracowników i pilotów poległo na wojennych frontach.
Powojenną działalność Aeroklubu, jako pierwsza wznowiła sekcja szybowcowa już w 1945 roku, korzystając z lądowiska w Borowej Górze. Sekcja samolotowa wykorzystywała zaś lądowisko w Dąbrówce. Od 1953 roku Aeroklub Łódzki miał siedzibę na lotnisku w Aleksandrowie Łódzkim, jednak po pożarze hangaru w 1961 na dobre przeniósł się na lotnisko na łódzkim Lublinku.
Przeczytaj również:
Piknik, wycieczki i inne atrakcje z okazji 100-lecia łódzkiego lotniska



Komentarze