Współpraca w FAB-ie Bałtyckim
Polska i Litwa realizują projekty związane z ujednoliceniem i harmonizacją systemu kierowania ruchem lotniczym (ATM) i wdrożeniem Free Route Airspace. Działania te restrukturyzują przestrzeń powietrzną obejmującą Baltic FAB, co doprowadzi do uporządkowania kierunków przepływu ruchu lotniczego, uwolnienia dodatkowej pojemności przestrzeni powietrznej oraz zwiększenia efektywności pracy służb żeglugi. Dodatkowym elementem tych aktywności jest przygotowanie listy zadań w ramach projektu SESAR 2020, realizacją których zainteresowana jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Oro Navigacija. Kwestie te były omawiane w trakcie ostatniego posiedzenia Zarządu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (FAB Bałtycki), które odbyło się w Wilnie w dniach 23-24 lutego br.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele polskiego i litewskiego operatora (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Oro Navigacija), m.in. Maciej Rodak i Kazimieras Jakas, przedstawiciele resortów ds. transportu Polski i Litwy: Marcin Zimny i Vilius Veitas oraz przedstawiciele władz lotniczych obu krajów, jak również reprezentanci strony wojskowej.
Bałtycki Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej powstał w 2012 roku. Jego głównym celem jest wdrożenie w życie wypracowanej przez Komisję Europejską koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Polska i Litwa realizują m.in. projekty związane z ujednoliceniem i harmonizacją systemu ATM i wdrożeniem Free Route Airspace.
W kwietniu 2015 roku odbędzie się Rada FABu Bałtyckiego. Wezmą w niej udział przedstawiciele kierownictw resortów odpowiedzialnych za transport i obronę narodową, prezesi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Oro Nawigacija, oraz prezesi Urzędów Lotnictwa Cywilnego obu krajów.
Komentarze