Przejdź do treści
FABaltic'a

Spotkanie Robocze FABaltic`a PMO

W dniach 16-17 listopada 2012 r. odbyło się w Wilnie spotkanie robocze ekspertów VĮ "Oro navigacija" oraz PAŻP które jest kolenym z cyklu spotkań przygotowawczych dla inicjatywy określanej jako Bałtycki Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej FABaltic`a.

Podpisanie umowy określającej zasady współpracy litewskiej i polskiej instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w ramach BalticFAB, planowane jest na 19 listopada 2012 r.

Program dla utworzenia Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Balic FAB) wynika z obowiązków nałożonych na państwa członkowskie, zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej dotyczących utworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Zgodnie z brzmieniem nowego pakietu legislacyjnego SES II definicja FAB brzmi następująco: "Funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej FAB" oznacza blok przestrzeni powietrznej bazujący na wymogach operacyjnych i ustanowiony niezależnie od granic państwowych, gdzie świadczenie usług żeglugi powietrznej i funkcji pokrewnych są zoptymalizowane w celu wprowadzenia w każdym funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, wzmocnionej współpracy wśród zapewniających służby żeglugi powietrznej lub, w stosownych przypadkach, dostawców zintegrowanych".

Polsko-litewska inicjatywa dotycząca funkcjonalnego bloku przestrzeni opiera się na wieloletniej, bliskiej współpracy polskiej i litewskiej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP), oraz porozumieniu o współpracy zawartym pomiędzy litewskim i polskim urzędami nadzoru nad lotnictwem cywilnym.

Baltic FAB jest prowadzony przy współpracy Ministerstw Transportu Polski oraz Litwy, odpowiednich urzędów nadzoru nad lotnictwem cywilnym jak również władz wojskowych obu krajów.

FABaltic`a umożliwi osiągnięcie wyższej pojemności, poprawę wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym, skrócenie długości tras lotniczych - z czym wiążą się oszczędność paliwa lotniczego oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.

Cele te zostaną osiągnięte przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i poprawy efektywności kosztowej instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.

Struktury projektowe Baltic FAB, po zatwierdzeniu przez poszczególnych prezesów ANSP, służą ON i PAŻP w pracach nad wykonaniem wszystkich zadań zgodnych z harmonogramem zatwierdzonym przez polsko – litewski Komitet Strategiczny.

Państwa członkowskie UE są zobowiązane do utworzenia FAB-ów najpóźniej do 4 grudnia 2012 roku.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony