Przejdź do treści

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dołącza do europejskiego sojuszu „iTEC”

Podczas trwającego w Madrycie Światowego Kongresu ATM prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska podpisała list intencyjny w sprawie współpracy z grupą „iTEC” (interoperability Through European Collaboration), tym samym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Oro Navigacija (Litwa) oraz Avinor (Norwegia) potwierdziły zamiar przystąpienia do sojuszu europejskiego „iTEC”.

Dla PAŻP, wejście we współpracę z „iTEC” jest naturalnym etapem w rozwoju firmy. Podjęte działania są bardzo korzystne dla nas, zapewniając nam rozwój poprzez współpracę z wieloma kluczowymi ANSPs, umożliwiając przy tym wkład do wspólnie wypracowywanych rozwiązań – powiedziała prezes Magdalena Jaworska po podpisaniu listu.

Trzon grupy „iTEC” tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) oraz Holandii (LVNL), a także dostawca systemów hiszpańska firma INDRA. Polska, litewska oraz norweska agencja żeglugi powietrznej - sygnatariusze listu intencyjnego - przystąpią do sojuszu poprzez współpracę z dotychczasowymi członkami „iTEC”. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz litewska Oro Navigacija poprzez podpisanie umów z niemieckim DFS, natomiast norweska AVINOR z brytyjską NATS.

Stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji, umożlwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego, sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej. „iTEC” umożliwia kontrolę lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia pasków postępu lotu, w pełni zgodne z zasadami SESAR. Członkowie „iTEC” będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie. Dodanie Avinor, PAŻP i Oro Navigacija rozszerzy korzyści „iTEC” na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej.

Współpraca PAŻP z sojuszem „iTEC” przyniesie następujące korzyści w obszarze zarządzania ruchem lotniczym:

• zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych dzięki używaniu wspólnego oprogramowania,
• podział kosztów prac nad dalszym rozwojem,
• zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej dzięki wspólnym metodom i procesom rozwoju systemu,
• poprawa interoperacyjności poprzez wspólne przetwarzanie danych lotniczych i używanie otwartych interfejsów,
• wspólne stanowiska operacyjne ułatwiające komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony