iTEC i EUROCONTROL zaprojektują kluczowe dla SES funkcjonalności systemów zarządzania ruchem lotniczym

iTEC oraz Eurocontrol podpisały porozumienie podczas World ATM Congress w Madrycie (fot. PAŻP)

Sojusz iTEC (Interoperability Through European Collaboration) oraz EUROCONTROL (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) będą wspólnie projektować funkcjonalności systemów zarządzania ruchem lotniczym, kluczowych dla współpracy międzysystemowej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES – Single European Sky).

iTEC oraz Eurocontrol – dla swojego Centrum Kontroli Górnej Przestrzeni Powietrznej w Maastricht będą wspólnie opracowywać składniki systemowe pozwalające na wymianę informacji o trajektorii samolotów miedzy rożnymi systemami (IOP – Interoperability) – takie porozumienie podpisano podczas World ATM Congress w Madrycie, w którym uczestniczyła delegacja PAŻP.

Komponenty IOP są kluczowymi funkcjonalnościami dla zarządzania ruchem lotniczym według europejskiego programu SESAR i długofalowego europejskiego ATM Master Planu.

Wymiana danych o trajektoriach jest istotna dla nowej koncepcji zarządzania ruchem lotniczym, powstałej w ramach europejskiego programu SESAR, mającej zgodnie z Master Planem pozwolić na utrzymanie efektywnego i bezpiecznego transportu lotniczego w Europie przy spodziewanym, intensywnym wzroście liczby operacji.

Ramy prawne rozporządzenia „Pilot Common Project” Komisji Europejskiej określające podstawowe wymagania modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym zawierają wymagania wymiany pełnych danych o trajektoriach pomiędzy dostawcami służb ruchu lotniczego oraz instytucją zarządzającą europejska siecią do 2025 roku.

Składniki aplikacyjne nowych modułów systemowych (Flight Object Manager – FOM) oraz łączności sieciowej System Wide Information Management (SWIM) będą opracowywane łącznie przez iTEC i EUROCONTROL jako wynik podpisanego porozumienia (Memorandum of Understanding).

Koncepcja operacyjna IOP podlega chwili obecnej walidacji w projektach SESAR dzięki współpracy między dostawcami służb żeglugi powietrznej a przemysłem wytwórczym.

Wyniki walidacją będą umieszczone w standardach opracowywanych przez Europejską Organizację Ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego EUROCAE, stanowiąc w ten sposób podstawę do projektów przemysłowych i wdrożenia koncepcji interoperacyjności.

Oprócz porozumienia iTEC-Eurocontrol zostały podpisane przez wszystkich członków iTEC Collaboration dwa porozumienia rozszerzające bazowe porozumienia iTEC Collaboration o nowe wspólne produkty. Stąd przy stole przedstawiciele PAŻP, litewskiej Oro Navigaciji, holenderskiej LVNL i norweskiej Avinor.

Więcej informacji na stronie: www.itec.aero oraz www.eurocontrol.int/muac

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus