Szybowcem na rekord Polski

Szybowcem na rekord Polski, fot. Pwr

Studenci Politechniki Wrocławskiej pracują nad szybowcem, z którym w najbliższy weekend wystartują w zawodach „Red Bull Konkurs Lotów 2019” w Gdyni. Zaprojektowana przez nich konstrukcja ma mieć ponad pięć metrów długości i dziesięciometrową rozpiętość skrzydeł.

W skład zespołu „Byki z politechniki” wchodzą studenci działający na co dzień m.in. w Akademickim Klubie Lotniczym PWr, Kole Naukowym Pojazdów i Robotów Mobilnych oraz Kole Naukowym Materiałów Kompozytowych Kompozytywni.

Inspiracją przy projektowaniu szybowca były dla studentów dwa samoloty, popularny myśliwiec F-16 oraz samolot wyczynowy i zarazem jeden z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie Zivko Edge 540.

– Nasz szybowiec jest hybrydą obu konstrukcji, ale przystosowaną do lotu ślizgowego. Za cel minimum, jeśli chodzi o długość lotu, stawiamy sobie pobicie rekordu Polski, który wynosi 15 m. Mamy jednak świadomość, że przy sprzyjających warunkach nasz szybowiec ma potencjał, żeby polecieć o wiele dalej – mówi Natalia Raźny z zespołu projektowego.


Studenci wykorzystują m.in. materiały kompozytowe, przede wszystkim tkaniny węglowe i materiały przekładkowe, aby konstrukcja była jak najlżejsza, a tym samym miała większe szansę na daleki lot. Szybowiec jest przygotowywany od podstaw, a młodzi konstruktorzy nie używają przy tym żadnych gotowych elementów.

Konkurs lotów odbędzie się w najbliższy weekend (3-4 sierpnia) w Gdyni, a rywalizacja składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich polega na wykonaniu 30-sekundowego występu artystycznego, który z założenia ma przejść w płynny start. Następnie szybowiec jest rozpędzany na rampie o długości 30 m i wypychany do wody z wysokości sześciu metrów. Długość lotu jest liczona do pierwszego zetknięcia maszyny z wodą.

Zespoły są oceniane za długość lotu, kreatywność konstrukcji oraz wrażenie artystyczne. W poprzednich edycjach konkursu publiczność mogła oglądać m.in. latające naleśniki, domy, a nawet szybującego Snoopiego.
 

Źródło: Politechnika Wrocławska
comments powered by Disqus