Przejdź do treści
Źródło artykułu

Politechnika Śląska będzie kształcić kontrolerów ruchu lotniczego

W wyniku nawiązania współpracy Politechniki Śląskiej z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, uczelnia będzie kształcić personel służb ruchu lotniczego.

W kwietniu list intencyjny ws. kształcenia kontrolerów ruchu lotniczego podpisał rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk oraz prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Anita Oleksiak. 13 grudnia oficjalnie obie strony podpisały umowę określającą szczegóły tej współpracy.

"Politechnika Śląska ze wsparciem merytorycznym PAŻP, w ramach prowadzonej działalności odnoszącej się do kształcenia studentów w Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego, kontynuuje starania związane z uruchomieniem w strukturach uczelni certyfikowanej organizacji szkolącej kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego" - poinformował w informacji prasowej profesor Politechniki Śląskiej dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba.

"Z uwagi na ustawową rolę PAŻP jako instytucji powołanej m.in. do zapewnienia służb żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, w ramach treści umowy, Agencja wyraziła gotowość do kontynuowania szkoleń na stanowiskach operacyjnych dla studentów, którzy uzyskają licencję S-ATCL (Student-Air Traffic Controller Licence)" – dodał profesor.

Politechnika Śląska jest jedną z pięciu krajowych uczelni kształcących studentów specjalności lotniczych w oparciu o najwyższe standardy określone w stosownych aktach międzynarodowego i krajowego prawa lotniczego.

Od września PŚ posiada dwa nowoczesne, całoroczne hangary lotnicze. W jednym przechowywane są samoloty, w drugim znajduje się warsztat dla mechaników. Razem z budynkiem administracyjno-szkoleniowym wykorzystywane są do realizacji zadań statutowych przez ośrodki lotnicze, funkcjonujące w ramach Centrum Kształcenia Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej. Z obiektów tych korzystają pracownicy i studenci Politechniki Śląskiej, kształcący się na kierunkach Transport oraz Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna.

"Kiedy w 2019 roku na tym samym lotnisku, przed główną halą Aeroklubu Gliwickiego otwieraliśmy Akademicki Ośrodek Kształcenia Lotniczego, mieliśmy dwa hangary w warunkach polowych, z trawiastym pasem startowym i zapleczem. Dzisiaj mamy betonowy pas startowy i dwa nowoczesne obiekty. Od 2019 roku minęło niewiele czasu, ale pod względem warunków kształcenia pilotów i mechaników lotniczych, wykonaliśmy ogromny postęp" – mówił we wrześniu rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk.

Budowa nowych hangarów trwała ponad dwa lata. Koszt tej inwestycji to 13,5 mln złotych. "Do tej pory w rozwój kształcenia lotniczego Politechnika Śląska zainwestowała 40 mln zł" - pisano we wrześniu.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie rozwija współpracę z krajowymi uczelniami wojskowymi oraz cywilnymi w obszarze szkoleń personelu służb ruchu lotniczego. (PAP)

autorka: Julia Szymańska

jms/ bar/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony