Z nowego hangaru na Bemowie do służby na granicy
W ostatnich latach flota Lotnictwa Policji przeszła szybką modernizację. Przełomem były lata 2018-2020, kiedy to do służby weszły zupełnie nowe typy śmigłowców: trzy wielozadaniowe maszyny S-70i Black Hawk oraz trzy lekkie, jednosilnikowe śmigłowce Bell-407GXi.
Od kilku miesięcy te nowe nabytki, stacjonujące na co dzień w nowoczesnym hangarze w warszawskiej bazie Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP oraz SLP KWP w Poznaniu, wspierają Straż Graniczną monitorując z powietrza rejon granicy polsko-białoruskiej. Kilka dni temu szczecińskiego „Sokoła” zastąpił tam policyjny S-70i Black Hawk z Warszawy.
– W zależności od potrzeb na granicę kierujemy śmigłowce z załogami z Zarządu Lotnictwa Policji GSP KGP oraz Sekcji Lotnictwa Policji w KWP w Krakowie i Szczecinie. Dotychczas w działaniach wykorzystywaliśmy stacjonujące w Warszawie i Poznaniu Belle-407GXi, Bella-206 z Wrocławia, S-70i Black Hawki z Warszawy, a także dwie maszyny PZL W-3 „Sokół” małopolskiej i szczecińskiej Sekcji Lotnictwa Policji – mówi insp. pil. Robert Sitek, naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP i dodaje: W zależności od typu maszyny załogę stanowi dwóch pilotów i dwóch mechaników pokładowych (w przypadku S-70i Black Hawk), dwóch pilotów i mechanik/operator SOL (w przypadku „Sokoła”) lub pilot i mechanik/operator SOL (w przypadku Bella-407GXi czy Bella-206). Do ich zadań należy m.in.: patrolowanie z powietrza wyznaczonego odcinka, prowadzenie rozpoznania, rejestrowanie obrazu i współpraca z pionem kryminalnym przy zwalczaniu zjawisk przestępczych powiązanych z nielegalną migracją.
A gdzie stacjonują na co dzień policyjne śmigłowce z Warszawy? Od kilku miesięcy warszawska baza Lotnictwa Policji korzysta z nowego opartego na lekkiej konstrukcji hangaru, w którym może pomieścić 4 śmigłowce (4 duże maszyny z możliwością natychmiastowego i bezkonfliktowego wyholowania wszystkich lub każdej z osobna w zależności od potrzeb operacyjnych), w tym najnowsze nabytki policyjnego lotnictwa: S-70i Black Hawki oraz Belle-407GXi. Nowa przestrzeń dostosowana jest do całorocznego użytkowania. Hangar wyposażony jest w instalację grzewczą, oświetleniową, elektro-energetyczną, odgromową i system sygnalizacji pożaru a płyta przed, jak i w hangarze jest przystosowana do odpowiednich obciążeń. Postawienie nowego hangaru ułatwi prowadzone w najbliższym czasie prace modernizacyjne bazy Lotnictwa Policji w Warszawie oraz wykonywanie lotniczych działań operacyjnych.
– Jesteśmy na etapie modernizacji bazy centralnej Lotnictwa Policji w Warszawie, zakończyliśmy właśnie prace związane z budową hangaru o lekkiej konstrukcji. Trwają prace projektowe w zakresie modernizacji terenu i pozostałych hangarów. Celem tych prac jest budowa bazy lotniczej z prawdziwego zdarzenia na miarę stolicy europejskiego kraju. Będzie składać się z odpowiedniego zaplecza socjalnego, hangarowego technicznego z właściwą infrastrukturą lotniczą umożliwiającą przeprowadzenie większych policyjnych operacji lotniczych – mówi insp. Maciej Nestoruk, dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP.
Prace przy budowie nowego hangaru mobilnego trwały od kilku miesięcy. Nowa przestrzeń o wymiarach 40 m x 40 m i wysokości 15 m posiada dwie bramy na każdej ścianie szczytowej. Poszycie zewnętrzne wykonane jest z membrany kompozytowej PE/PVC, napinanej w dwóch kierunkach oraz powłoki podwieszanej wewnętrznej z mebrany kompozytowej PE/PVC, tworzącej między warstwami przestrzeń powietrzną. Dodatkowo pokryty jest polichlorkiem winylu, z dodatkami podnoszącymi odporność na ogień, promieniowanie UV i niszczenie biologiczne. Sam szkielet natomiast jest aluminiowo-stalowy.
– Nowy hangar o lekkiej konstrukcji będzie użytkowany przez cały rok. Jest na tyle duży, że bez trudu pomieści nasze śmigłowce. Instalacja grzewcza, oświetleniowa, odgromowa i system sygnalizacji pożaru zapewni bezpieczne miejsce dla przechowywania policyjnych maszyn, które na czas planowanego remontu hangarów 5 i 6 zostaną umieszczone właśnie tutaj – mówi insp. pil. Robert Sitek, naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji GSP KGP. – Zadbano również o odpowiednią płytę przed hangarem, która przystosowana jest do odpowiednich obciążeń, z posadzką niepylącą oraz odprowadzeniem wody deszczowej ze specjalnym systemem rowków antypoślizgowych niezwykle przydatnych podczas oblodzenia w zimie – dodaje insp. pil. Robert Sitek.
Prace wykonała spółka Rekord Hale Namiotowe z Wrocławia. Koszt przedsięwzięcia wyniósł około 8 240 000 złotych.
Nowy hangar ma ułatwić prowadzone prace modernizacyjne bazy Lotnictwa Policji w Warszawie. W najbliższym czasie rozpocznie się więc przebudowa głównej hali hangarów, która przewiduje ocieplenie, pełną wymianę instalacji, wykonanie instalacji nawiewnej c.o. i zabezpieczenia p.poż. Hale będą wyposażone w alarm, monitoring i system kontroli dostępu. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa. Przebudowana zostanie też część socjalno-biurowo-magazynowa okalająca główne hale. Końcowym etapem modernizacji będzie remont płaszczyzn manewrowych i dróg kołowania, instalacja odpowiedniego oświetlenia oraz zagospodarowanie terenu nie zabudowanego na terenie bazy. Pod uwagę zostanie wzięty również komfort życia okolicznych mieszkańców. Planuje się budowę specjalnych – dźwięko i energochłonnych ekranów oraz przeniesienie wewnętrznych dróg tak, aby zmniejszyć emitowany hałas.
Nowoczesne śmigłowce i nowy hangar to tylko początek unowocześnienia Lotnictwa Policji. W planach jest też modernizacja baz terenowych, wszystko zgodnie z wieloletnim planem mającym na celu usprawnienie i zwiększenie efektywności działania tej formacji. Nowa ustawa kontynuująca modernizację służb mundurowych pozwoli na dalsze inwestycje dla bezpieczeństwa, także w tym obszarze.
Tekst: mł. insp. Anna Kędzierzawska, BKS KGP
Foto/ film z drona: Jacek Herok/kom. Piotr Maciejczak
Film: st. sierż. Tomasz Lis
Komentarze