Podpisano list intencyjny ws. budowy dróg kołowania na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim
Władze Polskich Portów Lotniczych i Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej podpisały w sobotę list intencyjny w sprawie budowy utwardzonych dróg kołowania na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim. Inwestycja ma kosztować 6 mln zł i może być gotowa w tym roku.
Porozumienie zawarto podczas festiwalu lotniczego Fly Fest w Piotrkowie Trybunalskim w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Jak przyznał szef MI, powstanie nowych dróg kołowania na piotrkowskim lotnisku, o co zabiegał razem z Aeroklubem Ziemi Piotrkowskiej, to odpowiedź na rosnące zainteresowanie lotnictwem oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
"Tutaj, w Piotrkowie Trybunalskim szkolą się m.in. piloci z Polskiej Akademii Lotniczej PLL Lot, a także Polskich Sił Zbrojnych. Musimy dywersyfikować potrzeby polskiego lotnictwa, nie tylko cywilnego. Po rozbudowie dróg kołowania możliwe będą tu loty o innym charakterze, związane z bezpieczeństwem naszego państwa" – powiedział Klimczak.
Podpisane porozumienie dotyczy powołania przez Polskie Porty Lotnicze fundacji celowej, z której środków ma zostać sfinansowana inwestycja. Jak tłumaczyli sygnatariusze listu intencyjnego, taka formuła była niezbędna z powodu wymogów formalno-prawnych.
W ramach inwestycji mają powstać dwie profesjonalne drogi kołowania – Charlie i Bravo. Zastąpią one obecne drogi po trawiastej części lotniska. Kosz budowy jednej szacowany jest na 3 mln zł brutto.
"Mam nadzieję, że droga do sfinalizowania budowy nie jest taka długa. Mamy już bowiem pozwolenie na budowę i jesteśmy gotowi do rozpoczęcia inwestycji. Tak naprawdę czekamy jedynie na środki finansowe i wyłonienie wykonawcy. Chcemy, by w pierwszej kolejności powstała droga Charlie, która skomunikuje strefy hangarowania samolotów z pasem startowym. Wierzę w to, że ta inwestycja zostanie zrealizowana jeszcze w tym roku, bo sam proces budowy będzie bardzo sprawny i szybki" – tłumaczył dyrektor Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej Marcin Pampuch.
Podkreślił, że realizacja inwestycji znacząco usprawni wykonywanie operacji lotniczych. "Obecne trawiaste drogi kołowania to spore utrudnienie. Szczególnie, gdy jest mokro, przez co lotnisko się korkuje. Utwardzone drogi kołowania w śladzie dzisiejszych trawiastych pozwoli nam bardzo sprawnie realizować operacje lotnicze, dzięki szybkiemu opuszczaniu pasa startowego przez samoloty" – dodał. Na czas budowy nie będzie trzeba zamykać lotniska.
Położone w południowej części miasta lotnisko w Piotrkowie Trybunalskim zarządzane jest przez Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej. To certyfikowany ośrodek szkolenia lotniczego. Na lotnisku działa LOT Flight Academy, szkoła pilotów narodowego przewoźnika PLL LOT SA oraz ośrodek spadochronowy. Lotnisko posiada dwie drogi startowe - oświetloną nawigacyjnie asfaltową drogę startową pozwalającą na przyjmowanie samolotów kategorii dyspozycyjnej oraz trawiastą drogę startową dla potrzeb szkoleń szybowcowych. Każdego roku na lotnisku wykonywanych jest ponad 32 tys. operacji lotniczych.
Organizowany przez Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej Fly Fest po raz pierwszy zorganizowano w 2013 r. w 100-lecie powstania lotniska. Lotniczy piknik jest rozpoznawalną marką na mapie europejskich pokazów lotniczych i co roku na niebie nad Piotrkowem pojawiają się wyjątkowe samoloty, śmigłowce i piloci ze światowej czołówki. Festiwal zakończy się w niedzielę. Pokazy lotnicze odbywają się w godz. 13-20.
Komentarze