Przejdź do treści
Źródło artykułu

LOT z „czystą kartą” na drodze do prywatyzacji

Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT podjął decyzję o przeprowadzeniu procedury aktualizacji wyceny majątku i w konsekwencji obciążeniu odpisami wyniku finansowego za 2012 rok zgodnie z wymogami standardów rachunkowości. Takie działanie jest powiązane z planem restrukturyzacji LOT-u i pozwoli na urealnienie wartości polskiego przewoźnika w kontekście planowanej sprzedaży firmy.

Wartość dokonanych odpisów wynosi -479,5 mln złotych. Odpisy, które zostały ujęte w wyniku 2012 roku w PLL LOT S.A. dotyczą całego majątku Spółki, w tym m.in. samolotów Embraer 145, 170, 175 i 195 oraz części zamiennych do samolotów.

Dokonywanie odpisów to operacja techniczna sprowadzenia księgowej wartości majątku Spółki do jego wartości rynkowej. Obciążenie nimi wyniku finansowego LOT-u za 2012 rok umożliwia precyzyjne, bardziej obiektywne i rzetelne planowanie przyszłych osiąganych wyników firmy.

Podjęcie decyzji o dokonaniu odpisów na majątku Spółki za 2012 rok jest świadomym działaniem obecnego Zarządu, który porządkuje sytuację finansowo-majątkową PLL LOT S.A. – mówi Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. - Decyzja o dokonaniu tak istotnego odpisu jest efektem głębokiego przekonania Zarządu, że Spółka potrzebuje bezkompromisowych działań we wszystkich obszarach swojej działalności, w tym również w zakresie sprawozdawczości finansowej. Podjęta decyzja stanowi integralną część planu restrukturyzacyjnego Spółki i otwiera nowy rozdział w kontekście planowanej prywatyzacji – dodał Sebastian Mikosz.

Decyzja Zarządu ma wpływ jedynie na księgowy (tzn. niegotówkowy) wymiar straty za ubiegły rok. Oznacza to, że wysokość straty netto PLL LOT S.A. w wysokości -399,9 mln złotych nie jest związana bezpośrednio z realnymi środkami pieniężnymi Spółki. Strata na przewozach pasażerskich za rok 2012 nie zmieniła się istotnie w stosunku do wcześniejszych prognoz i kształtuje się na poziomie -146,5 mln złotych.

Jednocześnie, wyniki przewozowe LOT-u za ubiegły rok są coraz lepsze. Polski przewoźnik przewiózł łącznie 4,97 mln pasażerów, co oznacza wzrost w porównaniu do 2011 roku aż o 7,3%.

Najwyższe dynamiki przewozowe osiągnięto na trasach short-haul i krajowych. W przypadku całej działalności rozkładowej dynamika rok do roku wynosiła aż plus 11,3%. Pozytywnym sygnałem z rynku jest też fakt, że PLL LOT poprawił o 1,2% dynamikę przewozów pasażerów klasy biznes. Można to tłumaczyć tym, że LOT swoją nową ofertą pokładową i lotniskową potrafił utrzymać i poprawić poziom przewożonego ruchu biznesowego w czasach, gdy utrzymuje się tendencja do ograniczania podróży w klasach „wyższych”.

Mimo restrykcyjnej polityki w zakresie siatki połączeń i oferowania miejsc, LOT wyraźnie poprawił wyniki wskaźnika zapełnienia miejsc (tzw. load factor) z 74,4% do 78,1% w 2012 roku. Rekordowy wynik w całym roku osiągnęły trasy long-haul: 87%, short-haul 71,9% i krajowe 67,8%.

Obiecujące jest, że w 2012 roku polski przewoźnik poprawił swoje przychody jednostkowe przy jednoczesnym utrzymaniu na stałym poziomie kosztów jednostkowych. Stało się tak, mimo że w ubiegłym roku ceny paliwa były nadal wysokie (wzrost kosztów aż o 10,2%), a także wzrosły koszty różnych opłat oraz wystąpił dodatkowe jednorazowe obciążenia związane ze zwrotem samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony