Styczniowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych
Styczniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze polecamy:
Myśliwiec z Rotaxem
W małej włoskiej miejscowości powstają samoloty, które swoim wyglądem bardziej przypominają wojskowy samolot treningowy niż samolot LSA. Blackshape Prime zaskakuje swoim wyglądem i możliwościami, jakie mu daje stukonny Rotax. Kiedy uda nam się go zobaczyć na naszym niebie?
Start samolotem o tylnym podparciu
Samolot typu taildragger wymaga odmiennego pilotażu, niż samolot z przednim podparciem. Instruktor Edmund Mikołajczyk omawia fazy startu i przypomina, jakie powinny być odruchy pilotażowe, które należy sobie wyrobić pilotując samolot o klasycznym układzie podwozia.
Żagielek po byku
Pipistrel Taurus to formalnie samolot ultralekki, jednak chowany napęd pozwala po szybkim nabraniu wysokości cieszyć się szybowcowym lotem w ciszy niezakłóconej warkotem silnika. W styczniowym PLAR relacja z naszych lotów tą niezwykłą maszyną w pięknych słoweńskich "okolicznościach przyrody".
Nim odlecisz od lotniska
Zespół Latajmy Bezpiecznie zwraca uwagę na sprawy, o których należy pamiętać wybierając się na nieco dłuższe loty poza krąg nadlotniskowy naszego lotniska. Uwaga - materiał nie tylko dla początkujących.
Robinsonem na biegun
Robinson 66 daje swobodę podróżowania po rosyjskiej Arktyce. Michaił Farich opowiada o swych polarnych przygodach i locie na Biegun Północny. Kto nie wierzy, niech spojrzy na zdjęcia na łamach PLAR - na sam widok aż wieje z nich chłodem... Gorąco zachęcamy!
Stream - z makiety w prototyp
Marcin Wiśniewski odwiedził czeskie zakłady TL Ultralight, gdzie przyglądał się przygotowaniom produkcji nowego ultralajta Stream. Samolot zapowiada się nader interesująco - zobaczcie sami!
Nowe możliwości, nowe szanse
Na Babicach odbyła się prezentacja możliwości śmigłowca Mi-8, na którym ustanowiono niewiarygodny rekord wysokości lotu, co umożliwiły nowe silniki ukraińskiej firmy Motor Sicz. Klasyczna konstrukcja zyskuje w ten sposób nowe możliwości operacyjne, dzięki którym śmigłowce te mogą jeszcze przez wiele lat być w służbie.
Z wojskiem da się żyć
Na mapie VFR jest wiele stref przeznaczonych tylko do operacji wojskowych. Planując lot musimy wiedzieć, które ze stref na trasie będą aktywne, przez które możemy próbować uzgodnić wlot, a w które ze stref wlot jest przekroczeniem prawa. Magdalena Rekść-Kopyłowicz - Informator FIS Gdańsk - przypomina jak poruszać się w tym gąszczu stref.
Listy kontrolne, czyli latajmy według standardu cz. 3
Checklisty, będące częścią omawianych w listopadowym numerze SOP (Standard Operational Procedures), zapewniają procedury sprawdzenia konfiguracji statku powietrznego i systemów chroniących przed błędami ludzkimi zarówno w małym, jak i dużym lotnictwie. Polecamy artykuł Dominika Pundy w cyklu przedstawiającym wiedzę niezbędną do licencji pilota liniowego.
Zgłaszajmy zdarzenia lotnicze cz. 2
W poprzednim numerze pisaliśmy o konieczności zgłaszania zdarzeń lotniczych nie będących wypadkami. W styczniowym PLAR Agata Kaczyńska, Sekretarz PKBWL objaśnia, jakie konkretnie zdarzenia i w jaki sposób należy zgłaszać.
Kilka słów o licencji LAPL(A)
Na rynku pojawił się nowy rodzaj licencji. O jego zaletach i ograniczeniach opowiada radca prawny Paweł Szarama.
Lotniska w Europie: więcej nie znaczy lepiej
O kondycji lotnisk w Europie i przyszłości portów regionalnych pisze Jacek Krawczyk - sprawozdawca EKES w tematyce lotnictwa, członek Aviation Platform
Puchar Czterech Lotnisk 2014
Zawody organizowane przez Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe przyciągają coraz więcej chętnych. Swój przelot wspomina Łukasz Majorek - zwycięzca zawodów.
Nowe górskie szybowisko
O lataniu w Bieszczadach i nowym szybowisku w Żernicy Wyżnej opowiada Michał Ombach
A oprócz tego: lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o marzeniach i celach na nadchodzący sezon i felieton Piotra Długiewicza na temat latania zimą.
Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR
Komentarze