Przejdź do treści
PLAR_okladka_2011.08.jpg
Źródło artykułu

Sierpniowy numer Przeglądu Lotniczego

Sierpniowy numer Przeglądu Lotniczego trafia właśnie do salonów prasowych i prenumeratorów, a w nim m. in.:

RV-8 – zrób sobie samolot
Zaprojektowane przez Richarda Van Grunsvena samoloty RV, sprzedawane w zestawach do samodzielnego montażu, mają na całym świecie liczne grono zagorzałych wielbicieli – łączna liczba doprowadzonych do stanu lotnego egzemplarzy wszystkich modeli przekroczyła już 7360. Kilka maszyn ze stajni Van’s Aircraft zostało zbudowanych i lata również w Polsce, kolejne są w trakcie budowy. Zdradzamy też, dlaczego polskie RV są wyjątkowo starannie i na profesjonalnym poziomie wykonane... Redakcja PLAR towarzyszyła w lotach próbnych pierwszego w kraju RV-8 – w sierpniowym Przeglądzie znajdziecie opis konstrukcji i opinię pilota doświadczalnego Krzysztofa Galusa na temat tego samolotu.

Gdy nadejdą upały
Deszczowy lipiec nie sprzyjał lataniu. Mamy nadzieję, że sierpień przyniesie lepszą pogodę, jednak i upały mogą być dla lotników niekorzystne. Dlatego w sierpniowym PLAR zamieszczamy blok artykułów poświęconych różnym aspektom latania w upalne dni.
- Jerzy Orkiszewski, który na co dzień lata w gorących rejonach USA, pisze o wysokości gęstościowej. Amerykańscy piloci są z tym pojęciem za pan brat – jeśli jeszcze nie możesz tego samego powiedzieć o sobie, koniecznie przeczytaj artykuł naszego amerykańskiego korespondenta.
- Dr inż. Maciej Lasek, instruktor szybowcowy, pilot samolotowy, zastępca przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych przypomina, że samoloty też nie lubią upałów i radzi, jak je eksploatować i na co zwracać uwagę przy wysokich temperaturach powietrza.
- Lek. med. Tomasz Setny, Zastępca Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego, pisze o wpływie wysokich temperatur na pilota, przypominając kilka prostych zaleceń na upały.

Czy samolot „wyjdzie”
Jak obliczyć, czy wystarczy nam lotniska do bezpiecznego startu? Jak uniknąć przy tym pomyłek i pułapek, które mogą stać się przyczyną katastrofy np. podczas powrotu z wczasów z popularnej nadmorskiej miejscowości? Przeczytaj artykuł Krzysztofa Krawcewicza w najnowszym Przeglądzie Lotniczym, weź do ręki instrukcję swojego samolotu i razem z autorem bez trudu wykonaj własne obliczenia. Wielu pilotów omija szerokim łukiem rozdział nr 5 instrukcji pt. „Osiągi”. Autor – inżynier lotniczy i pilot z CPL – wskazuje newralgiczne miejsca, w których jest „zaszyfrowane” bezpieczeństwo naszego życia. Kalkulator się przyda, ale nie będzie to jakaś trudna matematyka... Najważniejsze to skorzystać z prawidłowych danych. Skąd je brać – wyjaśnia artykuł.

Do Włoch bez napinki
Jak sprawić, by pogoda nie pokrzyżowała nam planów samolotowej wyprawy? Najlepiej po prostu pozwolić jej wyznaczyć trasę i zaplanować miejsca, w których zostaniemy na dłużej. O rajdzie samolotami WT-9 Dynamic na Sycylię pisze Mariusz Stajewski.

Raport dla wszystkich
Refleksje Michała Setlaka po opublikowaniu raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego na temat katastrofy smoleńskiej, spisane w przeddzień ogłoszenia decyzji o rozformowaniu 36 SPLT.

Trudny wybór ośrodka
Gdy w naszej okolicy jest jeden ośrodek szkolenia lotniczego, wybór zazwyczaj jest prosty. Co innego, gdy mieszkamy w pobliżu dużej aglomeracji, gdzie takich ośrodków jest kilka. Na który z nich się zdecydować? A może jednak warto szkolić się gdzieś dalej? W dokonaniu wyboru pomoże artykuł Bolesława Kozłowskiego w sierpniowym PLAR.

Happy pilot, happy family
Najwierniejszym towarzyszem w lotniczych podróżach pilota prywatnego jest na ogół... jego własna żona. Co zrobić by nie nosiła w sobie lęków i razem z nami w pełni dzieliła radość latania? Jak sobie z tym radzą w USA – opisuje Alicja Orkiszewska.

O odpowiedzialności mechanika
Sprzęt wart niekiedy wiele milionów, bezcenne zdrowie i życie ludzkie, fizyczny i psychiczny komfort osób podróżujących samolotem – za to właśnie odpowiedzialni są mechanicy. Co to w praktyce oznacza – pisze na łamach sierpniowego Przeglądu Kamil Iwankiewicz.

Czego nauczyło mnie szkolenie
Paweł Florkiewicz przedstawia kilka spostrzeżeń świeżo upieczonego posiadacza Private Pilot Licence, które dla szkolących się mogą być nie mniej przydatne, niż głosy mentorów...

Tam, gdzie legendy mają skrzydła
Flying Legends, odbywające się w Duxford niedaleko uniwersyteckiego Cambridge, to jedne z największych w Europie pokazów, w których uczestniczą wyłącznie samoloty skonstruowane do 1945 r. Magiczną atmosferę tej imprezy przybliża w swej korespondencji Miłosz Rusiecki.

Dudziki w Jeleniej
Zawody samolotowe nazwane imieniem Zdzisława Dudzika, twórcy pierwszych międzynarodowych sukcesów polskiej kadry nawigacyjnej, od lat cieszą się wielką popularnością. Zawodnicy szlifują na nich swoją świetną formę, zaś amatorzy mają szansę ćwiczyć z mistrzami. Relację z 31. Ogólnopolskich Zawodów Samolotowych im. Zdzisława Dudzika, na starcie których stanęło 40 pilotów, spisała dla czytelników PLAR Anja Tatarczuk.

Jak-12 – kawał historii
Jak-12, kiedyś powszechnie spotykany w aeroklubach, dziś daje się poznać jako urzekający oldtimer, szczególnie, gdy zostanie tak pieczołowicie odrestaurowany, jak ten należący do Aeroklubu Bydgoskiego, którego w sierpniowym Przeglądzie Lotniczym przedstawia Roman Peczka.

Air Show 2011 – Wspaniałe maszyny z czterech stron świata
Co dwa lata lotnisko Radom-Sadków gromadzi miłośników lotnictwa wojskowego z całej Polski. Przyciąga ich możliwość zobaczenia w locie i na ziemi statków powietrznych, których nie widuje się na co dzień. Organizatorzy zapowiadają obecność kilkudziesięciu typów maszyn, od oldtimerów po nowoczesne konstrukcje, a program Air Show obejmuje łącznie 570 minut pokazów w powietrzu. O tym, co m. in. zobaczymy w Radomiu, przeczytacie w najnowszym numerze PLAR.

Pożegnania
Sylwetkę Stanisława Kasperka, jednego z wybitnych pionierów współczesnej akrobacji samolotowej w Polsce, przedstawia Edmund Mikołajczyk, zaś o Jerzym Maryniaku, profesorze Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, wychowawcy kilku pokoleń inżynierów lotniczych, pisze Marek Dębski.

Sklep PLAR
W połowie sezonu przedstawiamy przegląd oferty najlepiej zaopatrzonego polskiego sklepu dla lotników.

...a także, jak co miesiąc, duża porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych i porady lekarza-orzecznika. Polecamy też artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza z refleksjami na temat podejmowania decyzji o locie w niepewnych warunkach pogodowych i doradzaniu kolegom, a także felieton Piotra Długiewicza o inspiracjach duchem Oshkosh.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony