Marcowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 03/2018

Marcowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

AK1-3 – przyjazny owad z Połtawy
Opracowany przez ukraińskie Biuro Projektowe Aerokopter śmigłowiec AK1-3 cieszy się już niemałą popularnością na całym świecie. W 2017 r. pierwsze egzemplarze zostały zarejestrowane w Polsce. Do pilotowania tego małego, napędzanego silnikiem Subaru śmigłowca o MTOW 650 kg wystarczy świadectwo kwalifikacji. Konstrukcja przypominająca model Hughes 300 charakteryzuje się ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Przyglądają się jej Krzysztof Krawcewicz i Sławomir Kasjaniuk, zdjęcia air-to-air Roman Peczka.

Texan – ultralajt z Włoch
Podobnie jak jego słynny imiennik z czasów drugiej wojny światowej, produkowany przez włoską firmę FlySynthesis ultralekki, kompozytowy Texan świetnie nadaje się do szkolenia. Samolot jest bardzo prawidłowy w pilotażu, o czym przekonaliśmy się latając nim nad Lido di Jesolo, napawając się nie tylko jego zaskakującymi możliwościami dynamicznymi... Texan oferowany jest w wersjach ULM i LSA, także z chowanym podwoziem, od 1999 r. Piszą o nim Krzysztof Krawcewicz i Sławomir Kasjaniuk, zdjęcia z wiatrakowca w adriatyckiej scenerii wykonał Roman Peczka.

Navion Super 260 – klasyk z rodowodem Mustanga
Zaprojektowany przez twórców Mustanga Navion miał być jednym z pierwszych powojennych samolotów general aviation. Przewidywany boom w lotnictwie cywilnym jednak nie nastąpił i Navionem zainteresowało się wojsko. Po zakończeniu służby wiele maszyn trafiło w prywatne ręce – do dzisiaj lata ich około 500 i są dostępne na rynku wtórnym w niewygórowanych cenach. Nasz korespondent Dave Unwin przetestował starannie odrestaurowany w Anglii egzemplarz wyprodukowany w 1951 r. Świetne właściwości lotne, wygodna kabina oraz inne zalety Naviona są nieprzemijające. Do tego pięknie się prezentuje, co widać na zdjęciach wykonanych przez Keitha Wilsona.

PBN – nawigacja na dzisiejsze czasy
W kolejnym odcinku cieszącego się zainteresowaniem czytelników i niezwykle pomocnego dla pilotów Kursu IFR Dominik Punda wprowadza nas w tajniki nawigacji PBN. Performance Based Navigation to koncepcja nawigacji obszarowej (RNAV – Area Navigation) zarówno dla transportu lotniczego, jak i general aviation. Lektura obowiązkowa, gdyż skrót „PBN” pojawia się coraz częściej, a wiedzy podręcznikowej na temat tego zagadnienia wciąż brakuje. Tekst opatrzony jest czytelnymi rysunkami.

Podejście – uwertura do lądowania
O lądowaniu nigdy za wiele... Dobre lądowanie zaczyna się od dobrze wykonanego podejścia i wiele mówi o umiejętnościach pilota. Przypominamy ciekawą i wciąż aktualną analizę pochodzącą z biuletynu bezpieczeństwa niemieckiego nadzoru LBA. W opracowaniu znajdują się cenne wskazówki do praktycznego wykorzystania.

Z „Wiosenną sałatką” w Chateau d’Oex
Na fieście balonowej w Chateau d’Oex spotkało się w tym roku ponad 60 ekip z 15 krajów, w tym załoga ultralekkiego, kolorowego balonu z Polski. Zorganizowana już po raz 40. impreza odbywa się w historycznym miejscu – to stąd w 1999 r. do rekordowego lotu dookoła świata wystartowali Bertrand Piccard i Brian Jones. W czasie 8 dni nasi piloci wykonali 9 lotów. Jak podkreślają, cyrkulacja powietrza w alpejskich dolinach pozwala osiągnąć niespotykaną w płaskim terenie manewrowość. Więcej w relacji Lecha Kołtuna i Adama Ginalskiego, który wykonał wspaniałe zdjęcia.

Przyjazne lądowiska – gościnny Giżyn
Przedstawiamy lądowisko Myślibórz-Giżyn (EPMY) w województwie zachodniopomorskim, w atrakcyjnej turystycznie okolicy, z 800-metrowym trawiastym pasem z krawędziowym oświetleniem oraz hangarami. W sam raz na weekendowy lotniczy wypad.

Bryza – nie tylko morska...
W ramach cyklu 100-lecie Lotnictwa Wojskowego przedstawiamy Bryzę – produkowany w Mielcu wielozadaniowy samolot, który pełni służbę w Siłach Powietrznych oraz Marynarce Wojennej. M28 to podstawowa maszyna transportowa i patrolowa naszego wojska, służąca także do szkolenia kształcących się w Dęblinie przyszłych pilotów. Samolot opisuje Filip Modrzejewski, który wziął udział w dwóch jubileuszowych sesjach Air-to-Air, fotografując polskie Bryzy nad Bieszczadami oraz nad Mierzeją Helską.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o spadochronowych systemach ratunkowych, które w razie niebezpieczeństwa powinny być „pierwszą opcją”, jednak by były niezawodne, należałoby je wcześniej testować; felietony: Piotra Długiewicza o tym, dlaczego Cessna TTx „nie odniosła sukcesu, na jaki zasługiwała” oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o locie jak z horroru nad burzową Transylwanią.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus