Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lutowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Lutowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Rejestr statków powietrznych 2018
Ile statków powietrznych nosi znaki polskiej przynależności państwowej? Z jaką flotą wchodzi w rok 2018 polskie lotnictwo cywilne? Czego ubyło, czego przybyło w stosunku do lat ubiegłych? Ile przebywa w Polsce samolotów i śmigłowców na obcych znakach? Jak co roku przedstawiamy analizę stanów rejestru polskich statków powietrznych oraz ewidencji sprzętu ultralekkiego. Artykuł Jerzego Liwińskiego. Uprzedzając fakty: jest wzrost i to bardzo cieszy,

Wszechstronny Pilatus
W tym roku do klientów trafią pierwsze egzemplarze PC-24 – dwusilnikowego odrzutowca, który będzie mógł operować z krótkich i nieutwardzonych lotnisk. Rozwój tej wszechstronnej konstrukcji, specjalnie dla której wprowadzono kategorię Super Versatile Jet, od początku przebiega zgodnie z harmonogramem – jak w szwajcarskim zegarku... Zamówienia na PC-24 producent przyjmował tylko przez dwie doby podczas wystawy EBACE 2014 – zainteresowanie było ogromne, wśród zamawiających byli także klienci z Polski. O pierwszym w historii szwajcarskim odrzutowcu dyspozycyjnym pisze Sławomir Kasjaniuk.

Courchevel – port wśród cumulusów
W narciarskim kurorcie Courchevel nie każdy może wylądować – najpierw pilot musi przejść odpowiednie szkolenie i uzyskać uprawnienie. Bo lądowanie na tym alpejskim lotnisku do najłatwiejszych nie należy – zbyt wysokie wyrównanie grozi niezmieszczeniem się w długości pasa, w razie przerwania podejścia trzeba wykonać zakręt w prawo – możliwości odejścia na wprost nie ma, podczas rozbiegu trafiamy na garb, na którym załogę wprost wysadza z siedzeń... Maciej Krych opisuje oswajanie Courchevel swoim Cirrusem, zdjęcia pomogą nam to sobie wyobrazić.

Pasażerski Tecnam
Największy w ofercie włoskiego producenta P2012 Traveller to samolot tworzony z myślą o regionalnych liniach lotniczych, obsługujących krótkodystansowe połączenia. Amerykańska linia Cape Air uczestniczyła w jego rozwoju od początku, a po niedawno dokonanym oblocie drugiego egzemplarza – potwierdziła chęć zakupu aż 100 egzemplarzy. Pierwsze Travellery zostaną do klientów dostarczone na początku 2019 r. To wymarzony samolot na krótkie trasy, np. pomiędzy wyspami. Na pokład będzie mógł zabrać 11 pasażerów. A dlaczego ma stałe podwozie i tłokowe silniki – dowiemy się z tekstu Sławomira Kasjaniuka.

Przesiadka na nowy typ
Rozpoczęcie lotów na nowym typie statku powietrznego, co często wpisane jest w karierę pilota, wymaga wcześniejszego przeszkolenia. Jest to szczególnie ważne, gdy przesiadamy się na maszynę o innym układzie konstrukcyjnym, z innym typem podwozia czy z bogatszym wyposażeniem. Ale różnice występują także pomiędzy przedstawicielami tego samego typu. Jak się przygotować do takiej przesiadki – przytaczamy cenne rady zawarte w biuletynie "Flugsicherheitsmitteilungen" (FSM) niemieckiego nadzoru lotniczego LBA.

Huragan łamie bariery
Po ubiegłorocznych sukcesach sportowych Sebastian Kawa nie odpoczywa – przeciera nowe szlaki. Tym razem zew przestworzy pogonił go na wschód. Sebastian wraz z Piotrem Bobulą zapuścił się w niedostępne wcześniej dla szybowników rewiry – nad dzikie góry Ukrainy, docierając aż do granic Rumunii. Nie lada problemem okazało się uzyskanie stosownych zezwoleń. O tym że dla "bezgłośnych maszyn o smukłych skrzydłach" nie ma granic w swoim niepowtarzalnym, kwiecistym stylu pisze Tomasz Kawa.

Sekretne mistrzostwa
Nasz korespondent Keith Wilson nie mógł przegapić takiej okazji – w końcu pod egidą FAI odbywają się pierwsze mistrzostwa świata w akrobacji zespołowej... I to w Chinach. Stawiło się 12 zespołów z Europy, Afryki i Australii, jednak gospodarze w ostatniej chwili zmienili charakter imprezy ze sportowych mistrzostw na pokazy lotnicze. W efekcie zespoły wykonywały zadania, sędziowie przyznawali punkty, ale oficjalne wyniki rywalizacji pozostały tajemnicą.

"Daisy" nad Mazurami
Dakota to jedna z lotniczych legend, samolot o imponującej historii. Niezwykła jest też opisana przez Michała Prokurata historia DC-3 noszącego nazwy "Daisy" oraz "Fridtjof Viking". Na spotkanie z wyprodukowanym w 1943 roku samolotem, który ma za sobą służbę w siłach powietrznych dwóch państw i czterech liniach lotniczych, autor udał się na Mazury. "Daisy" to jeden z nielicznych, wciąż latających egzemplarzy DC-3, i to latających dość intensywnie – w 2017 roku samolot wykonał ok. 40 lotów.

Wierne śmigłowce
W tym miesiącu Filip Modrzejewski, który wziął udział w unikalnym projekcie – sesji zdjęciowej Air-to-Air z używanymi w lotnictwie Sił Zbrojnych statkami powietrznymi – przybliża dwa śmigłowce, na których swoją lotniczą drogę rozpoczyna większość wojskowych pilotów: Mi-2 i SW-4. W przeciwieństwie do nowocześniejszych Puszczyków, które służą tylko do szkolenia pilotów, Mi-2 występują także w innych wersjach, m.in. uzbrojonej, ich czas jednak dobiega końca. Sesje foto odbyły się w Dęblinie i Pruszczu Gdańskim.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który w decyzji EASY o podniesieniu masy startowej ultaralajtów do 600 kg widzi zapowiedź stanu powszechnej ultralekkości; felietony: Piotra Długiewicza o miejscu pilota – człowieka w coraz bardziej naszpikowanym zaawansowaną elektroniką kokpicie oraz kapitana Jarosława Czaplickiego, rozważania na temat stary jak lotnictwo – o korkociągu.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony