Lutowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych

Przegląd Lotniczy 02-2015

Lutowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze polecamy:

Rejestr polskich statków powietrznych 2015
Podsumowujemy zmiany, jakie nastąpiły w ciągu ubiegłego roku w liczbie statków powietrznych z rejestracją zaczynającą się od "SP-". Jakich maszyn przybyło, a które zniknęły z rejestru i ewidencji prowadzonych przez prezesa ULC. Podpowiemy tylko, że... aktualny wynik można uznać za najlepszy od ponad dziesięciu lat. Czyżby kryzys gospodarczy w lotnictwie cywilnym się skończył?

CTR i TMA EPLL - poważne zmiany
Parę miesięcy temu opisywaliśmy i pokazywaliśmy na zdjęciach z powietrza nowe i te, co pozostały niezmienione, punkty VFR lotniska Łódź-Lublinek. Teraz (na początku lutego br.) znacznie zmieniły się przestrzenie CTR i TMA tego lotniska. Wyjaśniamy zatem szczegółowo jak te nowe przestrzenie wyglądają. Uwaga, tego nie znajdziecie na żadnej mapie do lotów VFR!

Uwaga na LOZ i LDZ
Zespół Latajmy Bezpiecznie ostrzega, że wraz ze zmianą CTR i TMA EPLL zmieniono także podstawową pomoc radionawigacyjną. Był VOR LDZ, teraz jest LOZ. Lokalizacja inna, nazwa podobna, częstotliwość... ta sama. Pomyłka, może być fatalna w skutkach. Do tego są problemy z tym nowym LOZ, o czym informują NOTAMy.

Zimowy rekonesans
Czy zima to zawsze czas niesprzyjający lotnikom? Czy na pewno musimy na czas zimowej aury odkładać swe lotnicze pasje? Anna Kalbarczyk prezentuje zimowe Mazury przypominając, że zimowe latanie ma niezaprzeczalny urok.

Układanka - służby a przestrzeń
Magdalena Rekść-Kopyłowicz - Informator FIS Gdańsk - przypomina, jakie służby odpowiadają za komunikację w poszczególnych strefach przestrzeni powietrznej i które z nich mogą nam pomóc na poszczególnych etapach lotu.

Lądowanie samolotem o tylnym podparciu
Prezentujemy drugą część porad instr. Edmunda Mikołajczyka dla pilotów szkolących się na samolot z kółkiem tylnym. Autor analizuje fazy lądowania, a także przypomina, jakie powinny być odruchy pilotażowe pilota samolotu o klasycznym układzie podwozia.

Nie daj się zabić
Wiedza pilota kontra polecenie dysponenta - Michał Setlak analizuje wypadek śmigłowcowy, do którego doszło jesienią w 2013 r. Zastanówmy się wszyscy, którzy wozimy pasażerów, czy odporni jesteśmy na opisany w artykule scenariusz...

Na łasce decyzji
Po zmianie ustawy Prawo lotnicze w 2011 roku wydawało się, że przepisy dotyczące lądowisk uległy liberalizacji. Tymczasem powstała sytuacja, w której działalność lotnicza jest zagrożona ze strony innych przepisów. Piotr Niewiarowski odkrywa trudności, jakie może powodować ustawa Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r.

Procedura holdingu (1) - podstawowe informacje
Kolejny artykuł Dominika Pundy w cyklu przedstawiającym wiedzę niezbędną do licencji pilota liniowego przedstawia procedurę holdingu - jedną z podstawowych procedur, których pilot uczy się podczas szkolenia IR.

Co dalej z VIP-ami
Michał Setlak stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i czym powinien przewozić najważniejsze osoby w państwie, a także jakie wymagania powinny być stawiane pilotom. Temat staje się aktualny przez perspektywę zakupu dwóch małych bizjetów do lotów HEAD.

Skrzydła Wielkiej Wojny
Muzeum Lotnictwa w Krakowie znalazło się w pierwszej dziesiątce najciekawszych muzeów lotniczych na świecie według rankingu telewizji CNN. O zdobyciu tak wysokiej pozycji zdecydowała unikalna kolekcja samolotów z pionierskiego okresu lotnictwa oraz I Wojny Światowej, prezentowana na wystawie Skrzydła Wielkiej Wojny.

SyMELator odrodzony
Studenci wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej pracują nad rozwojową wersją symulatora na bazie Cessny 150. O pracach nad projektem opowiadają członkowie Koła Naukowego Lotników.

Ucieczka z Krety
Czy historia pierwszego wypadku lotniczego mogła mieć inne zakończenie? Mieczysław Kozdra poddaje lotniczej analizie mit o Dedalu i Ikarze.

Zupełnie nowy Perkoz
Pod koniec października Perkoz uzyskał certyfikat EASA dla wersji o rozpiętości skrzydeł 20 m. Nowe rozwiązania w konstrukcji szybowca przedstawia Michał Ombach.

Historia pewnego zdjęcia
Ile czasu zajmuje sfotografowanie dwóch zabytkowych dwupłatowców i ile przygotowań poprzedza taką sesję? Wie to zwykle tylko fotograf i biorący w niej udział piloci. W tym numerze o kulisach sesji air-to-air, podczas której powstały piękne zdjęcia Stearmana i Tiger Motha opowiada fotograf Andrzej Rutkowski.

A oprócz tego: lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o lotniczych procedurach i felieton Piotra Długiewicza o grudniowym wodowaniu Cirrusa SR22, które w telewizji oglądał cały świat.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus