Lutowy numer Przeglądu Lotniczego
Lutowy numer Przeglądu Lotniczego już w e-kiosku, lada moment również w salonach prasowych i u prenumeratorów, a w nim:
Euro 2012 – ograniczenia w lataniu
Turniej piłkarski EURO 2012 bardzo wpłynie na wykonywanie wszelkiego rodzaju lotów. O tym, co czeka nas w czerwcu lepiej wiedzieć już dziś, bo naruszenie stref ochronnych w okresie ich obowiązywania może się zakończyć dla każdego pilota, bez względu na to, czy samolotu, czy paralotni, sprowadzeniem na ziemię przez śmigłowiec wojskowy.
Alpejski Wampir – DH.100 Vampire
Szwajcaria słynie ze swej neutralności, jednak to właśnie tam można zobaczyć wspaniale zachowane zabytki lotnictwa wojskowego, w tym nawet latające odrzutowce z czasów... II wojny światowej! W lutowym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy starannie utrzymany okaz de Havillanda DH.100 Vampire.
Co przybyło, czego ubyło – rejestr statków powietrznych 2012
Jak co roku zaglądamy do rejestru i do ewidencji cywilnych statków powietrznych, zmiany w których obrazują w dużym stopniu tendencje rozwojowe w polskim lotnictwie.
VFR-em na kontrolowane (2)
Czy zastanawiałeś się w ilu sytuacjach podczas przylotu na lotnisko kontrolowane pilot z niewielkim doświadczeniem może zachować się inaczej, niż spodziewa się tego kontroler, niż spodziewają się tego pozostali piloci, niż jest to przyjęte? W numerze lutowym odlatujemy z lotniska kontrolowanego, czyli druga część rozmowy z kontrolerem Michałem Grzelakiem, rozpoczętej w PLAR 1/2012.
Co pilot może „wykręcić“ – manewry pilotażowe (2)
Z myślą o pilotach, którzy chcą doskonalić swoją technikę pilotażu a dysponują samolotem niedopuszczonym do akrobacji przedstawiamy manewry wymagane przez FAA na egzaminie na licencję zawodową, które mogą być wykonywane na większości samolotów turystycznych (zgodnie z ich instrukcją). W poprzednim numerze omówiliśmy głębokie zakręty (steep turns), w tym numerze przedstawiamy figurę, w instrukcjach samolotów zachodnich kryjącą się pod nazwą „chandelle”, w Polsce w czasach kiedy pilotów uczono akrobacji, znaną pod nazwą „zwrot bojowy”.
Zagadka lotu AF 447
W niedzielny wieczór 31 maja 2009 r. Airbus A330-203 linii Air France wystartował z lotniska Galeão w Rio de Janeiro w rejsowy lot AF447 do Paryża. W połowie drogi, maszyna zaginęła nad środkowym Atlantykiem, dając początek bezprecedensowej akcji poszukiwawczej. Odnalezienie i odczytanie rejestratorów w maju 2011 r. dało odpowiedzi na wiele pytań, pojawiły się jednak nowe...
Jak czytać NOTAM
Każdy pilot ma przed lotem bezwzględny obowiązek zapoznania się z NOTAM. Jego odczytanie wymaga jednak pewnej wprawy i wyłowienia z gąszczu informacji tych najbardziej istotnych. Skąd wziąć NOTAM, pisaliśmy w PLAR 11/2011. W najnowszym numerze PLAR Klaudiusz Dybowski wyjaśnia, jak tę depeszę odszyfrować.
Harvard w styczniowym słońcu
Żółte samoloty mają w sobie coś wyjątkowego – są niezwykle fotogeniczne. A jeśli dodać do tego wyjątkowe pejzaże zaśnieżonego Mazowsza w słoneczne, lecz lodowate popołudnie, można otrzymać zupełnie niesamowite zdjęcia, czego dowodem fotografie zabytkowego Harvarda, którego „upolował” Andrzej Rutkowski.
Pora do symulatora
Różnica pomiędzy „wydaje mi się, że postąpiłbym tak i tak”, a „wiem jak to jest – robiłem to na symulatorze” może być czasem na wagę życia. Do niedawna symulatory full motion były dostępne tylko dla pilotów liniowców, dziś jednak mogą z nich korzystać również piloci GA. Jedyny w Polsce symulator full motion samolotu lekkiego, należący do Aero Poznań, testowali Andrzej Rutkowski, Andrzej Zieliński i Krzysztof Krawcewicz.
Zadbaj o apteczkę
Zazwyczaj dobrze wiemy, gdzie w naszym samolocie znajduje się apteczka, jednak mało kto jest świadom jej zawartości. Oby nie okazała się ona nieprzydatna, gdy trzeba będzie z niej skorzystać! O tym, co powinno się znajdować w niewielkiej i lekkiej lotniczej apteczce, oraz w co warto ją doposażyć bazując na najnowszych produktach przemysłu medycznego pisze w PLAR 2/2011 ratownik medyczny Piotr Kominek.
Agrolotnictwo – nowa ekspozycja MLP
Na łamach PLAR 2/2012 Elżbieta Gedl przedstawia stałą ekspozycję plenerową poświęconą agrolotnictwu, którą od jesieni ubiegłego roku oglądać można w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Lot z niewyczepioną liną
Niewyczepienie się liny podczas startu za wyciągarką może mieć tragiczne następstwa. Jak sobie radzić w takiej sytuacji i jak się przed nią zabezpieczać, pisze instruktor szybowcowy Tomasz Gnyp, któremu przydarzyła się taka sytuacja.
10 Najlepszych Wyników Szybowcowych Roku 2011
Komisja Szybowcowa Aeroklubu Polskiego podsumowała osiągnięcia sportowe polskich szybowników w roku 2011.
Mucha nie siada!
Trudno o lepszy przykład połączenia nauki z pasją niż to, co robią uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych im. Franciszka Kępki w Bielsku-Białej, którzy od kilku tygodni pracują nad odrestaurowaniem szybowca Mucha 100 z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w celu przywrócenia go do lotu – przekonuje w lutowym przeglądzie Krzysztof Cieślawski. Zobaczcie sami – serce rośnie!
A oprócz tego porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez na rok 2012, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza oraz felieton Piotra Długiewicza, inspirowany modnym ostatnio tematem ACTA.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Komentarze