Przejdź do treści
Źródło artykułu

Listopadowy PLAR w drodze do czytelników

Tylko u nas: Stefan Kraszewski – dlaczego nie wolno latać w warstwie przejściowej; Stanisław Salamonik – co lotnik powinien wiedzieć o jesiennych mgłach adwekcyjnych; Maciej Lasek – jaka nauka płynie z zimowych wypadków, które wydarzyły się w ostatnich latach w Polsce, wreszcie Krzysztof Krawcewicz – dlaczego samoloty tak często spadają z braku paliwa.

Takiego grona lotniczych autorytetów i zasobu praktycznej wiedzy lotniczej nie znajdziecie w innych magazynach. Czytajcie, wyciągajcie wnioski, bądźcie jeszcze lepiej przygotowani do latania. Listopadowy Przegląd Lotniczy jest w drodze do salonów prasowych i prenumeratorów, jest też już dostępny w e-kiosku. A oto nasz spis treści:

EAD rękę Ci poda
Od 18 października nie działają serwisy ais.pansa.pl i aim.pansa.pl Wielokrotnie na łamach PLAR zachęcaliśmy do korzystania z nich, jako z dużego zasobu informacji lotniczych dostępnych dla każdego na wyciągnięcie ręki. Wyłączenie tych serwisów zostało jednogłośnie skrytykowane przez pilotów. Jak poradzić sobie w zaistniałej sytuacji i jak teraz za pośrednictwem internetu dotrzeć do prezentowanych tam informacji, wyjaśnia w najnowszym PLAR Andrzej Rutkowski.

Pod wiatr – dłużej, niż myślisz
Zagadnienie lotu tam i z powrotem na jednym zapasie paliwa jest znane każdemu pilotowi zawodowemu. Niestety, zbyt wielu pilotów turystycznych w ogóle go nie zauważa... Do czasu. To, że obiegowe myślenie „co stracę pod wiatr to nadrobię z wiatrem” nijak ma się do rzeczywistości, z matematyczną precyzją udowadnia Krzysztof Krawcewicz.

Wyż – nie zawsze dobry
Druga część jesieni, czyli okres tzw. szarugi jesiennej, charakteryzuje się częstym występowaniem rozległych mgieł adwekcyjnych. Jaka jest ich specyfika, co się z tym wiążę i jak, korzystając z ogólnie dostępnych źródeł, orientować się w sytuacji meteorologicznej – wszystko to w PLAR 11/2011 w przystępny sposób tłumaczy meteorologiczny guru pokoleń polskich lotników, Stanisław Salamonik.

Nadciąga zima
Listopad to wciąż jesień, jednak może nas zaskoczyć zimową pogodą, zaś w miesiącach zimowych zdarza się pogoda typowo jesienna. Pod wieloma względami obie te pory roku są do siebie zbliżone i stawiają pilotów wobec podobnych wyzwań. Sezonowe zagrożenia przypominają Maciej Lasek i Michał Setlak, analizując kilka typowych dla tego okresu, niedawnych wypadków z archiwum PKBWL.

Przez X-RAY na Okęcie
17 listopada wchodzi w życie modyfikacja tras dolotowych VFR lotniska Warszawa Okęcie. Pojawia się nowy punkt X-RAY, ale – co nie mniej ważne – tego dnia znikają także niektóre odcinki popularnych tras dolotowych.

Zobacz, co się zmienia i nie daj się zaskoczyć zasłyszaną na częstotliwości FIS Warszawa nową, dziwnie brzmiącą nazwą punktu nawigacyjnego. Szczegóły przedstawia w najnowszym Przeglądzie Andrzej Rutkowski, czyli jeden z tych, którzy ze znajomości tych zmian niedługo przetestują Was w praktyce na częstotliwości Warszawa Informacja.

Klub akrobatów
Na polskiej scenie lotniczej powstała nowa inicjatywa: Polish Aerobatic Club. Jego celem jest przyspieszenie i uporządkowanie rozwoju akrobacji lotniczej w Polsce. O tym, jak to ma wyglądać i na czym ma polegać, rozmawiamy w najnowszym wydaniu PLAR z Piotrem Haberlandem i Wojciechem Krupą, a w niebo, pomiędzy akrobacyjne samoloty zabiorą Was zdjęcia Andrzeja Rutkowskiego. Ciekawe czy będziecie potrafili sobie wyobrazić, jak niektóre z nich były robione...

Przedsmak akcji możecie poczuć już dziś w filmie Andrzeja Artymowicza, który znajdziecie na facebookowej stronie naszego miesięcznika – www.facebook.com/przeglad.lotniczy.

„ULC-owe” zaworki, a woda w paliwie
Obecność wody w paliwie może prowadzić do nierównomiernej pracy silnika, a nawet jego zatrzymania. Może to być szczególnie istotne podczas nabierania wysokości w czasie startu. Aby temu zaradzić, w czasie przeglądu przedstartowego sprawdzane są odstojniki paliwa. O tym, że czynność ta nie jest tylko zbędnym rytuałem, przekonuje przykład rzeczywistego zdarzenia, przedstawiony przez zespół Latajmy Bezpiecznie.

W Dęblinie – po nowemu
Nazwa Dęblin kojarzy się wszystkim jednoznacznie ze szkołą lotników wojskowych. Czy wiecie jednak, że przy Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych działa dobrze wyposażony Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego z ciekawą ofertą dla pilotów cywilnych? Więcej na ten temat możecie przeczytać w relacji w listopadowym numerze PLAR.

Warstwa przejściowa – nie dla przelotów
W polskiej przestrzeni powietrznej stosunkowo często dochodzi do przypadków, gdy pilot wybiera na poziom przelotowy wysokość znajdującą się w warstwie przejściowej. Dlaczego jest to nieprawidłowe i jakie niesie ze sobą skutki – wyjaśniają na łamach PLAR specjaliści od przestrzeni powietrznej i przepisów, Magdalena Rekść-Kopyłowicz i Stefan Kraszewski. Kto kiedykolwiek był na ich wykładach, ten wie, że z chęcią sięgnie po ten artykuł.

VFR noc – parę wątpliwości
Niewielu pilotów zdaje sobie sprawę, że polityka Urzędu Lotnictwa Cywilnego, polegająca na bezkrytycznym przyjmowaniu do polskiego porządku prawnego załączników ICAO bez odniesienia ich do polskich realiów, spowodowała sytuację, że loty nocne VFR odbywają się w zasadzie... bezprawnie. Dlaczego i jakie może to mieć konsekwencje, dowiecie się z materiału zamieszczonego w najnowszym Przeglądzie Lotniczym.

Na ziemi w trzech wymiarach
To, że polscy piloci latają na szkolenia na symulatorach do Sztokholmu czy Helsinek jest oczywiste. Ale żeby piloci z całej Europy mieli przylatywać na symulator do Polski...? Po uruchomieniu w Poznaniu najnowocześniejszego symulatora full motion jest to zupełnie możliwe. Przeczytajcie artykuł w PLAR 11/2011 i przekonajcie się sami!

Schlepp wraca do domu
To zapewne jeden z najdziwniejszych samolotów jakie kiedykolwiek powstały. Dzięki zaangażowaniu pasjonatów i dobrodziejstwom silnika turbinowego, wywodzący się z lat trzydziestych C-3605 Schlepp przeżywa kolejną młodość. Niezwykłą historię tej konstrukcji przedstawia Stefan Degraef.

Żegnaj Kapitanie, Żegnaj Mistrzu, Żegnaj Przyjacielu
Mało kto ze współczesnych lotników przyniósł Polsce tyle zaszczytów i dumy – tym trudniej nam się pogodzić z przedwczesnym odejściem Wacława Wieczorka. Na łamach PLAR Mistrza wspomina Mariusz Kłosowski.

Październikowa fala
Gdy kończy się sezon na termikę, szybownicy polują na falę... Niełatwo ją dopaść, ale warto – zobaczcie sami! W listopadowym PLAR zdjęcia wykonane tej jesieni prezentują Joanna Biedermann i Andrzej Ogonowski.

Wyścigi w kraju jezior i lasów
Gdyby zapytać, w jakim kraju mogłyby zostać rozegrane szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet, niewiele osób zapewne wskazałoby... Szwecję. Okazuje się, że jednak da się tam polatać, o czym przekonuje relacja naszych dwóch reprezentantek.

Latanie w Kazachstanie
Latanie za granicą to zawsze niezwykła przygoda. Ale żeby wybierać się w tym celu aż do Kazachstanu?! Okazuje się, że to wcale niegłupi pomysł! Zwłaszcza, że nieprawdopodobnie malownicze krajobrazy można tam podziwiać zza sterów wiatrakowca, co na łamach najnowszego Przeglądu udowadnia Jacek Janiga, którego dotąd znaliśmy jako zagorzałego pilota samolotowego...

...a oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza, przypominający, dlaczego e-AIP było takie ważne, choć „nieoperacyjne” oraz felieton Piotra Długiewicza o tym, co tak naprawdę uratował kapitan Tadeusz Wrona.

Wybierzcie Przegląd Lotniczy – przekonacie się, że warto!
Redakcja PLAR
 

-->

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony