Lipcowy Przegląd Lotniczy już w salonach prasowych
W Wasze ręce oddajemy wakacyjny numer Przeglądu Lotniczego, niezwykle mocny merytorycznie, pełen naszych autorskich zdjęć – tych z powietrza, które dają poczuć smak latania, praktycznych porad, materiałów instruktażowych, opisów konstrukcji i ciekawostek.
W numerze m. in.:
Christen Eagle II – Orzeł z zestawu
Jedną z najciekawszych atrakcji pokazów lotniczych w Polsce jest w tym sezonie krępy, zwarty dwupłatowiec. Już stojąc na ziemi, samolot robi wrażenie mocnego i zwinnego, a jego sylwetka na pierwszy rzut oka kojarzy się z akrobacją. To jednak nie znany wszystkim Pitts, a Christen Eagle II. W lipcowym numerze PLAR przedstawiamy nowy samolot Marka Szufy, a wrażenia z lotu opisuje redaktor naczelny
Prywatny myśliwiec
26 maja 2010 r. w Dęblinie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Po 20 latach spędzonych na ziemi i wielu miesiącach żmudnej pracy mechaników, w niebo wzbił się odrestaurowany przez fundację Polskie Orły SB Lim-2. Od tej chwili samolot – obecnie jedyny w Europie latający MiG-15 – stał się niekwestionowaną gwiazdą krajowych i zagranicznych pokazów lotniczych. Więcej o tym wydarzeniu przeczytasz na stronach PLAR.
Nowa mapa PAŻP – VFR 1:500 000
Wreszcie jest! Na przełomie maja i czerwca br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała edycję 2010 mapy VFR 1:500000. To już drugie wydanie, w którym PAŻP wykorzystała własny podkład do lotniczej mapy bazowej – z radością stwierdzamy, że został znacznie ulepszony w stosunku do poprzedniego. Z nową mapą zdążyliśmy oblecieć już kilka tras. Przeczytaj artykuł w PLAR i dowiedz się, czym ta mapa różni się od innych.
Lotniczy sposób na rodzinny urlop
Okres urlopowy w pełni. Podpowiadamy zatem, jak z niego skorzystać, realizując dwa ważne cele: rodzinny wypoczynek w ciepłych krajach – będący celem nielotniczej części ekipy – i wylatanie kilku godzin za sterami samolotu w egzotycznym miejscu, co z naszego punktu widzenia może uratować ten upragniony wyjazd... Do tego w artykule znajdziesz garść przydatnych informacji o lataniu na Wyspach Kanaryjskich.
Strzeż się tych miejsc!
Wskazujemy kolejne niebezpieczne miejsce w przestrzeni powietrznej, tym razem w okolicach Krakowa. Wystarczy lepiej spojrzeć na mapę, by zorientować się, że 1837 ft altitude to, w niektórych rejonach pod TMA Balic i Pyrzowic, zdecydowanie za mało na bezpieczny lot w przestrzeni klasy G. Jej organizacja w tym rejonie wymaga pilnego zweryfikowania, tymczasem jednak pamiętajmy, dlaczego należy to miejsce omijać. Szczegółowe informacje zamieszczamy w najnowszym numerze Przeglądu Lotniczego.
Korkociąg – co trzeba wiedzieć
Pora na tę najbardziej oczekiwaną część opracowania zespołu LatajmyBezpiecznie.pl na temat Slow Flying (czyli latania w drugim zakresie prędkości). W numerze lipcowym skupiamy się na tym, co może być skutkiem zbyt małej prędkości – czyli na korkociągu.
Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR
Jeśli dobrze się zastanowić, okazuje się, że w gruncie rzeczy prawdziwym atrybutem pilota jest... jego torba. Co powinno się w niej znajdować? Swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na ten temat dzieli się z Czytelnikami Jerzy Orkiszewski.
Szlakiem husarii i wina
Lotniczy rajd to zawsze wielka przygoda. Oczywiście, liczy się frajda z samego latania
– ale ważne jest też to, DOKĄD się leci. W relacji z wyprawy na wschód, Michał Bień pisze, że po zwiedzeniu tamtejszych winnic niezbyt odległa, a egzotyczna Mołdawia nabiera blasku turystycznego raju.
MŚ w Akrobacji Samolotowej
Na początku sierpnia w Radomiu ok. 80 pilotów z całego świata będzie walczyć o tytuł Mistrza Świata w Akrobacji Samolotowej w kategorii Advanced. Na naszych łamach Aeroklub Polski przedstawia szczegóły dotyczące tych wyjątkowych zawodów.
Przyjazny Bornholm
O tym, że ultralekki WT-9 Dynamic znakomicie nadaje się do lotniczej turystyki, Czytelników PLAR przekonywać nie trzeba. A dalekie wyprawy są jeszcze ciekawsze, jeśli leci się na nie w grupie kilku maszyn. Rajd do Holandii, który ostatecznie okazał się wyprawą na gościnny dla lotników Bornholm, opisuje Mariusz Stajewski.
Powrót do Přibram
Po ubiegłorocznym epizodzie na Letňanach, w tym roku targi Aero Expo Europe wróciły na lotnisko w Přibram. Mimo ograniczonej liczby widzów i wystawców, nie zabrakło nowości i ciekawostek. Najciekawsze propozycje największych targów lotniczych w naszej części przedstawia w lipcowym Przeglądzie Lotniczym nasz specjalny wysłannik, Marcin Wiśniewski.
Foto z Nieba
Piękne i zaskakujące zdjęcia autorstwa paralotniarza i fotografika Dariusza Bógdała prezentowaliśmy już na łamach PLAR. W tym numerze zamieszczamy kolejne – zwycięskie, bo uhonorowane prestiżową nagrodą Grand Press Photo w kategorii „Przyroda”!
Misja: Dzień Dziecka
W ostatni weekend maja mieszkańcy okolic Warszawy mogli zaobserwować na niebie niecodzienny widok. Grupa pięciu Robinsonów 44 przeleciała trasą Modlin – Góraszka – Babice – Modlin. Jednak najważniejszym elementem tego przedsięwzięcia byli pasażerowie, którzy znaleźli się na pokładach śmigłowców. O idei tego wyjątkowego lotu rozmawiamy z jego pomysłodawcą Marcinem Szamborskim.
Prawidłowy start
Jeśli już mamy nasz upragniony sprzęt (paralotnię, napęd, wózek), znajdujemy się w odpowiednim miejscu i czasie, pora na prawidłowo wykonany start. Swój cykl o lataniu na „trajce” kontynuuje Wojciech Pierzyński.
Do tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez, odpowiedzi lekarza-orzecznika na Wasze pytania, listy czytelników i oczywiście wstępniak, w którym Nadredaktor przypomina o konieczności wymiany licencji na zgodne z JAR-FCL (nie powstrzymując się oczywiście od skomentowania rzeczywistości), a także o konieczności traktowania z respektem warunków, w których przychodzi nam startować.
A felieton? W lipcu nosi tytuł „Lotnisko czasowo zamknięte” – czy zgadniecie, o czym pisze Piotr Długiewicz? Najprościej zajrzeć do lipcowego numeru PLAR!
Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR
Komentarze