Lipcowy Przegląd Lotniczy
Lipcowy Przegląd Lotniczy jest już dostępny w e-kiosku oraz u prenumeratorów i w salonach prasowych. W numerze przeczytacie między innymi o:
Viper dla wygodnych
Tuż za miedzą, w słowackim Preszowie produkowany jest seryjnie Viper SD-4 udany samolot kategorii LSA. Wygodny, ekonomiczny, dopracowany, z nowoczesną awioniką, w pełni wykorzystuje swobody nowej kategorii kategorii Light Sport Aircraft (LSA). Warto się mu przyjrzeć, bo stronę samolotów kategorii LSA zmierza już całe lotnictwo rekreacyjne. Vipera w najnowszym PLAR testuje Krzysztof Krawcewicz.
Pora na IR – cz. 1 Wymagania formalne
Pogoda jest ciągle jednym z czynników przykładających się do liczby wypadków lotniczych w Polsce. Jednocześnie niewielu pilotów ma uprawnienia IR, pozwalające choć w pewnym stopniu bezpiecznie wyjść ze starcia z pogodą. Może pora przymierzyć się do tego uprawnienia, nawet jeśli niekoniecznie planujemy ścieżkę do latania liniowego? Czytelnikom PLAR temat przybliża instr. pil. Dominik Punda
Ciekawostki z Le Bourget
Paryski Salon Lotniczy, najbardziej renomowana impreza lotnicza w Europie, był w tym roku pełen niespodzianek świadczących o tym, że branża lotnicza nic sobie nie robi ze światowego kryzysu. Wyszukaliśmy dla Was najciekawsze nowości – przeczytacie o nich w lipcowym numerze PLAR.
Flaris LAR01 – paryski debiut
Czy ktoś z Was się spodziewał, że jedną z sensacji paryskiego salonu lotniczego będzie polski samolot odrzutowy, zbudowany bez rozgłosu pod Jelenią Górą? A jednak! W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy futurystyczny osobisty odrzutowiec z Podgórzyna, który wzbudził entuzjazm na Le Bourget.
Airbus A350 – „Real ...liner”
14 czerwca z fabrycznego lotniska Toulouse-Blagnac we Francji wystartował do pierwszego lotu próbnego prototyp Airbusa A350 XWB, będącego europejską odpowiedzią na Boeinga 787 Dreamliner. O ile 787 jest pod każdym względem maszyną rewolucyjną, konstruktorzy Airbusa stworzyli raczej kolejne ogniwo ewolucji, zapoczątkowanej przez A320. Czy bardziej konserwatywne podejście pozwoli A350 uniknąć kłopotów? W PLAR 7/2013 przyglądamy się bliżej kompozytowemu liniowcowi z Tuluzy.
Płock – Pokazy wysokich lotów
Po rocznej przerwie zgromadzeni na nadwiślańskiej skarpie widzowie mogli znów podziwiać pokazy uczestników Płockiego Pikniku Lotniczego. Nie wszystko jednak przebiegało tak, jak dawniej... Po pokazach w Płocku widać, że trzeba na nowo przemyśleć proporcje bezpieczeństwa i efektowności – pisze Miłosz Rusiecki.
Kupałowy piknik w Gryźlinach
W kupałową niedzielę 23 czerwca na kameralnym, świetnie utrzymanym lotnisku koło Olsztynka miała miejsce już szósta edycja Rodzinnego Pikniku Lotniczego w Gryźlinach. Jesteśmy tam co roku i co roku praktycznie bez przerwy w powietrzu działo się coś ciekawego – a tym razem warmińską imprezę odwiedziły dwie nowe gwiazdy wielkiego formatu.
Wodowanie na Zalewie
Takich ćwiczeń jeszcze u nas nie było! Pod koniec czerwca na Zalewie Zegrzyńskim ćwiczono akcję ratunkową po wodowaniu samolotu, którą dla czytelników PLAR obserwował ze swym nieodłącznym aparatem Andrzej Rutkowski.
Bandażowanie Tutenchamona
Lotnictwo agrotechniczne kojarzone jest dziś w Polsce głównie z Dromaderem zrzucającym „bombę wodną” na pokazach lotniczych, lub z tym, co „na moje niebo wlata”. A czym tak naprawdę zajmują się lotnicy agro? W bazie leśnej na lotnisku Radom-Piastów specyfikę lotów agrotechnicznych przedstawił na żywo Romanowi Peczce Janusz Rucki z EADS PZL Warszawa-Okęcie Wydział Usług Lotniczych w Mielcu. A tytuł? Jak się okazuje, pilot wykonujący operacje agro takie ma właśnie skojarzenia. Dlaczego?
Jet Provost – Odrzutowiec dla początkujących
Chyba każdy pilot samolotów lekkich marzy o pilotowaniu odrzutowca, jednak mało kto mówi o tym poważnie – wiadomo, marzenie ściętej głowy. Czy aby na pewno? Okazuje się, że do latania zdemobilizowanym Jet Provostem, sprawdzonym w RAF jako samolot szkolny, wystarczy licencja PPL i 100 godzin nalotu samodzielnego. Jak i gdzie – przeczytasz w lipcowym Przeglądzie Lotniczym.
Szybowce, strefy i...
Są pewne tematy związane z bezpieczeństwem, o których – ku znudzeniu Czytelników – można pisać w zasadzie w kółko. Zespół Latajmy Bezpiecznie z premedytacją porusza je raz jeszcze, bo okazuje się, że cały czas stanowią one poważne zagrożenie dla latania. Tym bardziej, że sezon lotniczy w pełni a nie chcielibyśmy mieć – jakby co – wyrzutów sumienia, że jednak trzeba było o tym (znowu) napisać...
„Kluby” – tu pokażesz klasę
Aeroklub Stalowowolski zorganizował Szybowcowe Mistrzostwa Polski w Klasie Klub A o Puchar Prezydenta Miasta Stalowa Wola wraz z Krajowymi Zawodami Szybowcowymi w połączonych klasach 15m i 18m oraz Krajowymi Zawodami Szybowcowymi w Klasie Klub B. To była impreza! Zamykające się wariometry przestawały być czymś wyjątkowym…Noszenia wynosiły po 5 m/s w locie po prostej i podstawy ponad 2000 m... Aż miło poczytać!
A także comiesięczna dawka lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez oraz artykuł wstępniak Krzysztofa Krawcewicza refleksjami o poprawnym używaniu GPS i felieton Piotra Długiewicza inspirowany polską specyfiką weryfikowania umiejętności pilotów w zakresie posługiwania się radiem.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Komentarze