Grudniowy numer PLAR już w sprzedaży
Ostatni w tym roku, grudniowy numer PLAR trafia już do prenumeratorów i salonów prasowych, a w nim m. in.:
Cirrus SR22T – T jak Turbo, T jak Trawa...
Czyżby wreszcie wersja Cirrusa na polskie trawiaste lotniska? Wydawało by się, że po wyposażeniu w awionikę Perspective i pakiet FIKI (PLAR 2/2009) Cirrusa SR22 ulepszyć się już nie da... a jednak!
Swoimi wrażeniami z lotów pierwszym w Polsce i pierwszym zarejestrowanym w Europie Cirrusem SR22T dzieli się w PLAR 12/2010 Andrzej Śnieg, pilot i instruktor zarówno w general aviation jak i lotnictwie liniowym z nalotem na samolotach 15 tys. godzin.
Podręcznik do frazeologii – masz miesiąc na uwagi
Od pewnego czasu przemycamy w PLAR informacje o trwających pracach nad nowym oficjalnym podręcznikiem frazeologii lotniczej, który wydany będzie przez ULC. Wreszcie mamy konkret! Na stronie Urzędu pojawił się projekt nowej, polskiej wersji ICAO-wskiego dokumentu Doc 9432, który tym samym został oddany do konsultacji społecznych, poprzedzających jego oficjalną publikację. Dlaczego jest to tak ważny dla polskiego lotnictwa projekt i co nowego w nim znajdziemy, pisze Andrzej Rutkowski w najnowszym numerze PLAR.
Z polskim IR na podbój USA
Zrobiłeś uprawnienie IR i chcesz za rozsądne pieniądze nabić trochę nalotu? Zastanów się, czy nie wybrać się w tym celu do krainy, gdzie nie wypełnia się PDT-ów, czyli za Atlantyk. Abstrakcja? Nic podobnego – udowadnia w swym tekście Marcin Piotrowski, który doświadczenie w lotach IFR postanowił zdobywać w kraju, gdzie mimo, iż ruch lotniczy jest najbardziej intensywny na świecie, wszystko jest prostsze i normalniejsze, a na dodatek koszty podróży za ocean zwracają się już po kilku lotach. Chcesz poznać szczegóły? Zajrzyj do grudniowego Przeglądu Lotniczego!
BRM Aero NG4 – ultralajt z górnej półki
NG4, konstrukcja czerpiąca z doświadczeń obecnego Pipera Sport (czeskiej konstrukcji, tak dobrze rokującej, że prawa do jej produkcji kupiła amerykańska firma Piper Aircraft), to z pewnością jedna z najwyższych półek wśród ultralajtów, zarówno pod względem konstrukcji, jak i wykonania. W najnowszym wydaniu PLAR Marcin Wiśniewski prezentuje nowy samolot i wrażenia z lotu testowego.
FI(A) – ciężki kawałek chleba?
Uzyskanie licencji zawodowej to ważny etap na drodze lotniczej kariery. Pojawia się wtedy pytanie – co dalej? Pracę pilota dyspozycyjnego trudno pogodzić z innymi zajęciami, ale... to nie jedyne wyjście. Praca instruktora to dobry sposób na zdobywanie doświadczenia i nalotu oraz wykorzystanie zdobytych wcześniej uprawnień i licencji. Pozwala przy tym zyskać dodatkowe doświadczenie i... daje niepowtarzalną satysfakcję – zachęca w najnowszym PLAR Aleksander Pytel.
Obsługa hangarowa
Nasz dyżurny mechanik, Kamil Iwankiewicz, przybliża tajniki obsługi hangarowej dużych samolotów. Mogło by się wydawać, że w stosunku do General Aviation to tylko różnica skali, ale, jak to mówią, „size matters”! Nic dziwnego, bo obsługa hangarowa dużych samolotów przypomina działanie sporej i bardzo sprawnie działającej fabryki.
Oswajanie G1000, część 2: MFD
W PLAR 11/2010 zapoznaliśmy się z architekturą systemu Garmin G1000 i przyjrzeliśmy się szczegółowo podstawowym funkcjom głównego ekranu systemu, PFD (Primary Flight Display). Pora na pozostałe elementy systemu – panel radia i drugi ekran, MFD (Multi Function Display). W drugiej części swego vademecum Jerzy Orkiszewski omawia też niektóre opcjonalne rozszerzenia oprogramowania, w tym technologię SVT.
Frazeologia – szlifowanie formy
O korespondencji radiowej piloci wiedzą wszystko, albo przynajmniej tak uważają. Jednak doświadczenie wyniesione z latania w Polsce okazuje się niewystarczające w krajach, gdzie oprócz klas przestrzeni C i G są też klasy D, E i F, inaczej zorganizowane służby i bardzo duży ruch VFR – zauważa Krzysztof Krawcewicz w swojej recenzji nowego kursu wydanego przez firmę Pooley's jako komplet płyt audio, który pomoże oswoić się z niuansami frazeologii używanej w lotniczej korespondencji radiowej za granicą.
Ósemka na „Manhattanie”
Pokazy lotnicze w centrum Warszawy? Nie w dosłownym sensie, jednak niezwykła akcja montażu central klimatyzacyjnych na dachu budynku tuż obok Marriotta za pomocą śmigłowca Mi-8 dostarczyła widzom niecodziennych wrażeń. W grudniowym Przeglądzie czeka na Was zilustrowany wspaniałymi zdjęciami z wielu ujęć refleksyjny reportaż Andrzeja Urbańskiego z tego perfekcyjnie zaplanowanego i przeprowadzonego przedsięwzięcia.
12 opowieści – fotokalendarz PLAR 2011
Nareszcie jest! Pierwszy kalendarz z kolekcją najpiękniejszych zdjęć Andrzeja Rutkowskiego, zrobionych w locie podczas sesji fotograficznych specjalnie dla Przeglądu Lotniczego! W grudniowym PLAR autor prezentuje zawartość kalendarza i opowiada o okolicznościach powstania każdego ze zdjęć.
Przyciąganie cumulusów
Rozmowa PLAR ze Zbigniewem Nieradką, pierwszym polskim szybownikiem, który wywalczył tytuł Szybowcowego Mistrza Świata w klasie 18-metrowej i autorem przelotu zamkniętego 1012,6 km po trasie trójkąta.
Rok w Grenoble
Wyjazd za granicę na studencką wymianę nie musi przeszkadzać w lataniu, dlatego warto analizować możliwe miejsca studiowania pod kątem lotniczych potrzeb – pisze w grudniowym Przeglądzie Lotniczym Tymon Mroczkowski, dając jako przykład swoje paralotniowe przygody podczas studiów u podnóża Alp.
PPG – najprostszy sposób na latanie
Krzysztof Romicki kontynuuje swój cykl porad sprzętowych. Wiemy już, jakie wybrać skrzydło i napęd – tym razem o tym, czym kierować się przy doborze odpowiedniego dla naszych potrzeb wózka.
A także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, porady lekarza-orzecznika oraz, jak zwykle, wstępniak Nadredaktora o najważniejszych powodach, dla których warto przysiąść fałdów i zapewnić sobie znajomość lotniczego angielskiego potwierdzoną certyfikatem ICAO Level 4, a także dwugłos Jerzego Orkiszewskiego i naszego stałego felietonisty, Piotra Długiewicza, na gorący ostatnio temat...
Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR
Komentarze