Loty według przyrządów - jakie były początki?
Systemy umożliwiające lądowanie w trudnych warunkach i zapewniające wykonywanie lotu bez widoczności są obecnie podstawą lotnictwa i nikt nie wyobraża sobie jego funkcjonowania bez tych urządzeń. Niektóre z nich były już rozwijane przeszło sto lat temu, a w czasach obecnych użytkowane są ich różne wersje rozwojowe. Wszystkie one sprawiają, że lotnictwo staje się coraz bezpieczniejsze i może funkcjonować również w niekorzystnych warunkach meteorologicznych.
Poniżej prezentujemy wybrane terminy i ciekawostki dotyczące początków lotów według wskazań przyrządów, o których być może nie wszyscy wiedzieli, a które mogą być cennym uzupełnieniem lotniczej wiedzy. Materiał jest tłumaczeniem tekstu zamieszczonego na stronie www.planeandpilotmag.com
IFR (ang. Instrument Flight Rules) oznacza lot wykonywany w oparciu o wskazania przyrządów, który różni się od lotów VFR (Visual Flight Rules) tym, że w trakcie lotu pilot polega wyłącznie na informacjach odczytywanych z przyrządów samolotu. Co istotne, lot IFR może być (i często jest) wykonywany przy dobrej widoczności (VMC).
- Pierwszy lot według wskazań przyrządów: 24 września 1929 r.
- Miejsce: Mitchel Field, Long Island, N.Y.
- Pilot: Por. James Doolittle
- Samolot: Consolidated N-2 (dwupłatowiec podobny do Stearmana)
- Wysokościomierz: Kollsman
- Nastawa wysokościomierza: barometryczna
- System podejścia według wskazań przyrządów: dźwiękowy localizer
- Sposób symulowania warunków IFR: płachta przykrywająca przód kabiny
- Warunki pogodowe: CAVOK
- Długość lotu: 15 minut
- Liczba podejść według przyrządów: 1
- Budowa pierszego autopilota: 1912 r.
- Pierwszy udany lot na autopilocie: 1914 r.
- Wynalazca: Lawrence Sperry
- Pierwsze praktyczne użycie: 1930 r.
- Pierwszy sprzężony autopilot: (navigation integration): 1947 r.
- Platforma: Consolidated C-54
- Trasa lotu: przez Ocean Atlantycki
- Wynalazca pierwszego sprzężonego autopilota: Bill Lear
- Nagroda za dokonania: Collier Trophy, 1949 r.
- Pierwsze zastosowanie radiolatarni VOR: 1937 r.
- Użycie na szeroką skalę: 1946 r.
- Liczba radiolatarni VOR na świecie: ok. 3,000
- Liczba radiolatarni VOR w USA: 957
- Przewidywana liczba w roku 2025: 637
- Powód dla podtrzymywania systemu: Jako zapasowy na wypadek awarii GPS
- Pierwsze zastosowanie systemu nawigacji dalekiego zasięgu: LORAN, 1940 r.
- Dokładność wskazywania pozycji: dziesiątki mil morskich
- Implementacja na potrzeby lotnictwa: lata ’70 XX wieku
- Pierwszy ILS: 1939 r.
- Pierwszy montaż: sześć lotnisk, 1941 r.
- Pierwsze udane podejście wg. ILS: Pittsburgh, 1939 r (DC-3 w śnieżycy)
- Pierwsze urządzenie do pomiaru odległości od samolotu: 1948 r.
- Rozwój radarowego systemu dozorowania: II Wojna Światowa
- Wdrażanie podejść za pomocą radaru: 1951 r.
- Opracowanie systemu lądowania MLS (Microwave Landing System): 1980 r.
- Zalety MLS: łatwe kształtowanie ścieżek podejścia
- FAA porzuca koncepcję MLS: 1994 r.
- Powód: Rozwój satelitarnych systemów podejścia do lądowania
- Pierwsze urządzanie GPS do precyzyjnego podejścia: Garmin GNS 480, 2004 r.
- Liczba podejść w USA w oparciu o GPS: około 19,000
- Lotniska z co najmniej jednym podejściem GPS: około 12,000
- Liczba podejść GPS na pasach bez systemu ILS: około 1,800
- Liczba podejść GPS z prowadzeniem pionowym: 3,748 (lotniska w USA)
- Liczba podejść WAAS na lotniskach bez systemu ILS: 1,064
Powyższy artykuł po raz pierwszy pojawił się na dlapilota.pl 24 marca 2017 r. W ramach nowego cyklu, na łamach naszego portalu cyklicznie przybliżamy najciekawsze i najbardziej poczytne teksty z lat ubiegłych.
Komentarze