Przejdź do treści
Źródło artykułu

PZL M26 Iskierka - dzień 8 - finał trasy i przylot do Mielca

14 czerwca 2021 rozpoczął się jeden z ostatnich etapów obsługi zakupu samolotu PZL MIELEC M26 Iskierka N2601M/SP-DIC, - przebazowanie przez Atlantyk, z USA do Mielca.

Dzięki prywatnym entuzjastom tego samolotu, którzy zdecydowali się na zakup, Iskierka powróci na polskie niebo po wielu latach przerwy.  
 
Całym procesem obsługi zakupu i sprowadzenia do Polski zajmuje się firma Plane4You.
 
Jak podkreśla Piotr Lasek z Plane4You: „Procedura zakupu rozpoczęła się pod koniec października 2020 kiedy pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży samolotu w USA. Prywatni pasjonaci z Polski, natychmiast skontaktowali się z nami i powierzyli nam obsługę zakupu. Bardzo szybko dokonaliśmy rezerwacji samolotu. Mimo ograniczeń COVIDowych w podróżowaniu z Europy do USA, 30 października 2020 udało się nam dotrzeć do USA na pierwsze oględziny samolotu.


Wielu klientów z USA którzy również chciało kupić ten samolot (M26 Iskierka, znany jako AirWolf ciszy się tam dużą popularnością), przekonywało Sprzedającą żeby nie wierzyła że ktoś z Polski może dotrzeć do USA i dokonać zakupu tego samolotu. Całe szczęście byliśmy pierwsi a Pani Alice (Sprzedająca samolot) cieszyła się że samolot ma szansę wrócić do Polski. Po pierwszych oględzinach i wnikliwej analizie dokumentacji samolotu, czekaliśmy na inspekcję przed-zakupową która przez COVID opóźniła się aż do marca 2021. Następnie po otrzymaniu Exportowego Świadectwa Zdatności do Lotu od FAA, mogliśmy rozpocząć przygotowania do przebazowania samolotu do Polski”.


Nowi Właściciele zdecydowali na zachowanie oryginalnych znaków samolotu SP-DIC.


W połowie lat 90tych większość samolotów zostało rozmontowane i statkami popłynęły do USA gdzie zostały złożone i sprzedane. 2 maszyny trafiły także do wenezuelskiej armii. W Polsce obecnie nie lata żadna tego typu maszyna a jedyny ocalały egzemplarz obejrzeć można w muzeum w Krakowie.


Sprowadzany egzemplarz wyprodukowany został w 1997 roku z s/n 1AP-002-01.
 
Powrót Iskierki do Polski rozpocznie się  na lotnisku Springdale w Arkansas.  Planowana trasa to 8950 km i obejmuje planowo 13 odcinków.


Sprowadzenie do Polski Iskierki stanowi ogromne wyzwanie logistyczne, którego podjął się Dominik Punda. Będzie to pierwszy przelot samolotu M26 Iskierka przez Altantyk i dodatkowo powrót do Polski.
 
Samolot przyleci do Mielca, na lotnisko na którym wykonał swoje pierwsze loty po produkcji i przed sprzedażą do USA.

Szczegóły na temat M26 z okresu eksploatacji w USA opisane są w PLAR 03/2021.


Zapraszamy do lektury aktualizowanej na bieżąco relacji z przelotu samolotu:

Odbiór samolotu 14.06.2021


Dzień 1 





 



Dzień 2





Dzień 3






Dzień 4






Dzień 5











Dzień 6











Dzień 7






Przylot do Mielca spodziewany jest w formacji z 3 x Extra 300, potem loty w formacji z M20 Mewa i po lądowaniu salut wodny.

Dzień 8

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony