Przejdź do treści
Źródło artykułu

Drony PKP CARGO wylatały setki godzin

Od kilku miesięcy PKP CARGO wykorzystuje drony do ochrony swoich pociągów przed kradzieżami. Efekty przerosły oczekiwania przewoźnika, ilość kradzieży spadła o kilkadziesiąt procent.

Drony zostały użyte już także poza granicami kraju. Doświadczenia PKP CARGO z użyciem dronów zostały zaprezentowane na konferencji „Secure Transportation Conference” w Londynie.

Konferencja „Secure Transportation Conference” to największe wydarzenie branży transportowej poświęcone bezpieczeństwu przewozów, wzięło w niej udział około 5 tys. specjalistów z zakresu bezpieczeństwa, w tym delegacje rządowe z 36 krajów.

PKP CARGO w ramach prowadzonych działań w zakresie bezpieczeństwa w pierwszej kolejności kładzie nacisk na zapobieganie kradzieżom. Dzięki wyspecjalizowanej komórce w Biurze Bezpieczeństwa i Audytu spółka osiąga wymierne efekty, które znajdują potwierdzenie w liczbach.

W 2014 roku powołaliśmy Zespół Przeciwdziałania Zagrożeniom, którego podstawowym celem jest walka z kradzieżami z pociągów PKP CARGO. Efekty przerosły nasze oczekiwania – mówi Maciej Borecki, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Audytu w PKP CARGO S.A. – Od stycznia do października tego roku wartość skradzionych przesyłek i towarów z naszych pociągów spadła o blisko 65 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku. Jednocześnie liczba kradzieży zmniejszyła się o 55 proc. – dodaje Maciej Borecki.

PKP CARGO wykorzystuje dwa typy dronów. Pierwszy z nich, „Phantom III”, jest wyposażony w kamerę 4K i ma około pół metra rozpiętości ramion. Służy do wykonywania lotów patrolowych wspierających przejazdy składów PKP CARGO i pomaga chronić pociągi zatrzymane przez złodziei. Obecność drona nad pociągiem zniechęca przestępców do kradzieży (np. wysypywania węgla z wagonów). Urządzenie to działa też prewencyjnie, odstraszając osoby przebywające nielegalnie na terenach kolejowych w pobliżu pociągów. Średni nalot „Phantomów” w kwartale wynosi około 3 tys. minut.


Dron "Phantom III" podczas lotu patrolowego (fot. PKP CARGO)

Drugi typ dronów w PKP CARGO to „Eagle”, o rozpiętości ramion około jednego metra. Są one wykorzystywane przede wszystkim do patrolowania rozległych obszarów z dużej wysokości. Drony te są wyposażone w dwie kamery. Pierwsza ma duży zoom optyczny, umożliwiający nagranie twarzy złodziei w bardzo dobrej jakości nawet z kilkuset metrów. Pracę nocą ułatwia druga kamera, termowizyjna. Dzięki niej operatorzy dronów są w stanie rozpoznać sylwetkę człowieka z odległości nawet dwóch kilometrów. Średni kwartalny nalot urządzeń „Eagle” wynosi około 1,8 tys. minut.


Dron "Eagle" podczas lotu patrolowego (fot. PKP CARGO)

Maksymalna prędkość dronów PKP CARGO to 60 km/h. Nieprzypadkowo dobrana kolorystyka tych urządzeń oraz duża wysokość obserwacyjna sprawiają, że są one praktycznie nie do wykrycia dla złodziei. Drony rejestrują obraz w pobliżu składów i przesyłają go w czasie rzeczywistym do siedziby Zespołu Przeciwdziałania Zagrożeniom.

PKP CARGO od niedawna zaczęło także wykorzystywać drony do sprawdzania stanu wagonów użytkowanych przez klientów. W krótkim czasie można w ten sposób skutecznie skontrolować dziesiątki wagonów.

Operatorami dronów są osoby, które przeszły specjalne szkolenie. Obejmuje ono m.in. prawo lotnicze, procedury operacyjne i zasady wykonywania lotów. Operatorzy odbyli też zajęcia praktyczne z pilotażu, i następnie zdali egzaminy państwowe potwierdzone certyfikatami i świadectwami kwalifikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To niezbędne, aby pilotować drony w Polsce.

Na co dzień pracownicy Biura Bezpieczeństwa współpracują z Policją, Strażą Ochrony Kolei, a nawet Służbą Więzienną. Nierzadko współpraca wykracza poza granice Polski. W ostatnim czasie podczas rutynowego patrolu w strefie przygranicznej operatorzy PKP CARGO dostrzegli zorganizowaną grupę złodziei zasadzających się na pociąg kontenerowy z towarami o dużej wartości. Dzięki szybkiej reakcji oraz dobrej współpracy ze służbami, w tym również po stronie południowego sąsiada, sprawców ujęto. Część z nich została aresztowana, niektórzy mają dozór kuratora.

PKP CARGO jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 55 proc. w ujęciu pracy przewozowej. Poza przewozem towarów koleją, Grupa PKP CARGO jest również spedytorem oraz operatorem terminali i bocznic. Zajmuje się także naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony