Wiatrakowiec BRAKO GYRO ponownie uszkodzony w tym sezonie

Wiatrakowiec BRAKO GYRO - incydent 1258/14

3 września, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała uchwałę z incydentu z udziałem wiatrakowca BRAKO GYRO, do którego doszło 31.07.2014 r. na lądowisku EPKZ - Koszalin - Zegrze Pomorskie. W wyniku zdarzenia właściciel wiatrakowca doznał lekkich obrażeń, a statek powietrzny został poważnie uszkodzony.

W uchwale 1258/14 czytamy:

„W dniu 31 lipca 2014 r. około godziny 13:30 LMT właściciel wiatrakowca, posiadający uprawnienia pilota wiatrakowców ultralekkich, wspólnie z kolegą postanowił przygotować wiatrakowiec do lotów. W dniu poprzedzającym zdarzenie wiatrakowiec został przetransportowany z Włoch, gdzie był naprawiany przez producenta, po wypadku lotniczym, który wydarzył się w dniu w dniu 5 czerwca 2014 r. w miejscowości Noskowo k/Sławna (nr ewidencyjny PKBWL 795/14). Prace związane z przygotowaniem wiatrakowca do lotów były prowadzone na płaszczyźnie przed hangarem, w którym statek powietrzny był przechowywany.

Po zmontowaniu wiatrakowca i regulacji wirnika nośnego, właściciel wiatrakowca postanowił po raz pierwszy uruchomić silnik w celu sprawdzenia jego działania. W tym dniu nie miał zamiaru wykonywać lotów, jedynie prowadził prace związane z przygotowaniem wiatrakowca do eksploatacji.

Właściciel przystąpił do uruchamiania wiatrakowca będąc poza jego kabiną. Po uruchomieniu, silnik natychmiast wszedł na maksymalne obroty, a wiatrakowiec dynamicznie ruszył do przodu, w kierunku hangaru. Po przekołowaniu około 50 metrów, uszkadzając dwa samochody osobowe zatrzymał się na drzwiach hangaru (foto 1, 2).


Foto 1, 2. Widok wiatrakowca na miejscu zdarzenia (zdjęcia: Przemysław Wiśniewski)

Silnik wiatrakowca wyłączył się. Właściciel wraz z kolegą próbował zatrzymać ruch wiatrakowca, trzymając go za burę, lecz bezskutecznie.

Podczas uruchamiania silnika, wiatrakowiec nie był zabezpieczony przed przemieszczaniem się.

W wyniku zdarzenia właściciel wiatrakowca doznał lekkich obrażeń, a statek powietrzny został poważnie uszkodzony, zdjęcia poniżej.”


Foto 3, 4, 5, 6, 7, 8. Widok przykładowych uszkodzeń wiatrakowca (zdjęcia: PKBWL)

Przyczyna zdarzenia:
Uruchomienie silnika przez pilota spoza kabiny wiatrakowca bez
Uprzedniego sprawdzenia układu sterowania przepustnicą.

Okoliczności sprzyjające:
- niezabezpieczenie wiatrakowca przed przemieszczaniem się podczas próby silnika;
- nieprzestrzeganie przez pilota Instrukcji Użytkowania w Locie wiatrakowca.

Komisja nie formułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Uchwała 1258/14

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus