Start przed rozpoczęciem godzin pracy ATC - uchwała PKBWL
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała uchwałę dotyczącą zdarzenia 1584/13. W dniu 2 kwietnia 2014 r., podczas posiedzenia Komisja rozpatrywała okoliczności incydentu, który wydarzył się w dniu 5 października 2013 r. na lotnisku w Łodzi Lublinku (EPLL).
Działając w oparciu o art. 5 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz. U. UE. L. z 2010 r., Nr 295, poz. 35), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych uznała otrzymane w raporcie końcowym informacje za wystarczające i podjęła decyzję o zakończeniu badania.
Przebieg i okoliczności zdarzenia:
Zgodnie z treścią Notamu nr P6805/13 Służby Kontroli Ruchu Lotniczego działały według poniższych godzin:
Załoga samolotu Cessna 172 o godz. 06:51:43 zgłasza na TWR LL uruchomienie i kołowanie do punktu oczekiwania przed RWY25, na co nie otrzymuje potwierdzenia ze strony ATC. O godz. 06:53:43 załoga przekazuje przez radio, że zajmuje drogę startową i startuje. Samolot wystartował około godziny 06:56, to jest na ok. 4 minuty przed rozpoczęciem pracy służb ATC.
Komentarz Komisji:
Komisja zaleca, aby w przypadku planowania operacji startów/lądowań poza godzinami pracy służb ruchu lotniczego podjąć starania w celu poinformowania służb lotniskowych portu lotniczego (m.in. DOPL) o zamiarach.
Komisja nie formułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Pełny tekst uchwały 1584/13 dostępny jest tutaj
Komentarze