Przejdź do treści
Lądowisko Jastarnia, fot.: Bogusław S. Kafarski
Źródło artykułu

Raport Wstępny z wypadku Diamonda w Jastarni

Wypadek samolotu turystycznego Diamond DA40 180 Lycoming z 26 lipca 2012 r., zakończył się na szczęście bez wiekszych szkód dla trzech podróżujących nim osób. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała już Raport Wstępny z tego wypadku:


(…)

Lot był wykonywany zgodnie z planem lotu i przebiegał bez problemów do momentu lądowania. Podejście do lądowania odbyło się na kierunku 12 z prędkością 65÷70 kt z wypuszczonymi klapami (pełne). W fazie lądowania z bcznym słabym wiatrem nastąpiło zakłócenie (podmuch i/ lub kontakt prawym kołem podwozia z nierówną i rozmiękłą nawierzchnią pasa), co podczas przyziemienia ze zwiększoną prędkością doprowadziło do odbicia i utraty kierunku. Samolot wykonał serię niesymetrycznych „kangurów” z częściową utrata kierunku w prawo, w lewo i ponownie w prawo, ze znacznymi odchyleniami osi podłużnej samolotu od osi drogi startowej. Po przebyciu znacznej odległości na drodze startowej, próba ustabilizowania samolotu nie powiodła się…

(…)

W niewielkiej odległości od naturalnych przeszkód terenowych (linia drzew), pilot gwałtownie poderwał samolot, który ze znacznym zadarciem (pod kątem ok. 30°) na wysokości 3-4m zderzył się ze ścianą drzew. Samolot spadł na ziemię w pozycji dziobem do dołu, pod katem ok. 70° od podłoża. Samolot uległ zniszczeniu. Żadna z osób na pokładzie nie odniosła obrażeń.

(…)

PKBWL wydała zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Zarządzającemu lądowiskiem:
1) poprawy oznakowania drogi startowej (brak markerów progowych DS 12/30) za pomocą znaków graficznych, zapewniających jej identyfikację z powietrza i kabiny SP;
2) wyrównania nierówności na rozmiękłej nawierzchni drogi startowej;
3) oznaczenia obszarów lądowiska, nienadających się do użycia.

Komentarz PKBWL:
Dowódcy SP przed podjęciem decyzji startu i lądowania powinni każdorazowo brać pod uwagę osiągi statków powietrznych. Szczególnie dotyczy to planowanych operacji na lądowiskach o krótkich, trawiastych polach wzlotów przy braku informacji o stanie ich powierzchni oraz obecności przeszkód w ich otoczeniu.

Pełna treść: Raport Wstępny 875/12
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony