Raport wstępny PKBWL z wypadku samolotu Yak-52 w Płocku

Wypadek na pokazach w Płocku, fot. Youtube

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny nr 2199/2019 dotyczący wypadku samolotu Yak-52 (znaki rejestracyjne SP-YDD) do którego doszło 15 czerwca podczas VII Pikniku Lotniczego w Płocku.


W opisie zdarzenia czytamy:

W dniu 15 czerwca 2019 r. przed godziną 10.00 LMT, po uzyskaniu zgody kierownika lotów lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej(EPPL), pilot samolotu YAK 52 o znakach rozpoznawczych SP-YDD wykonał start do pokazu pilotażu w ramach „Płockiego Pikniku LotniczegoPłock-2019”.

Pokazy zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbywały się nad rzeką Wisłą na wysokości Starego Miasta Płocka. Centralnym punktem pokazu była barka zakotwiczona na Wiśle wraz z linią zakotwiczonych boi wyznaczających linię pokazu.

Kierunek ustawienia barki uzależniony był od kierunku wiatru w danym dniu (dziobem pod wiatr). Pilot po starcie wprowadził samolot w lot wznoszący a następnie w lewy zakręt na kurs w przybliżeniu w łożu wiatru (wiejącego z kierunku 70-800 z prędkością ok. 5 m/s).

Po uzyskaniu kursu wzdłuż rzeki Wisła (pod prąd), nawiązaniu łączności z kierownikiem pokazu włączając równocześnie wytwornicę dymu, pilot rozpoczął wprowadzenie samolotu w zamierzony korkociąg. Z nieustalonej jeszcze na tym etapie badania zdarzenia przyczyny, w trakcie wykonywania opisywanego wyżej korkociągu w prawo, doszło do jego wypłaszczenia.

Przez pierwsze dwa zwoje występowały wahania podłużne,-następnie samolot pogłębił pochylenie i przeszedł w ustalony, prawy korkociąg, w którym pilot utrzymywał ściągnięty ster wysokości, lotki wychylone w prawo, ster kierunku wychylony w prawo,

-pomiędzy 5-6 obrotem (na postawie zdjęć) nastąpiła próba wyprowadzenia
–wycofanie ściągnięcia drążka i oddanie poza neutrum, która nie była skuteczna
–brak zmian parametrów korkociągowych, następnie ponowne ściągnięcie drążka i chwilowa zmiana wychylenia steru kierunku na przeciwny,-w połowie 9-go obrotu zwalnia prędkość kątowa obrotu, samolot dokręca kolejną ¼ obrotu i następuje przejście w lewy obrót,
-w lewym obrocie, po około ¼ obrotu, z dużym kątem pochylenia, lotkami wychylonymi w stronę obrotu (w lewo), z drążkiem ściągniętym, następuje uderzenie w powierzchnię wody.

W chwili zderzenia samolot był znacznie pochylony „na nos”i wyraźnie przechylony na lewe skrzydło, którym najpierw, a następnie silnikiem następuje uderzenie w powierzchnię rzeki Wisły. W wyniku zderzenia z lustrem wody o godzinie 10:55 LMT doszło do całkowitego zniszczenia samolotu, a pilot poniósł śmierć na miejscu.

WYDANE ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA

Nie wydano zaleceń.


Pełny raport wstępny nr 2199/2019 dostępny jest tutaj (LINK)


Czytaj również:
Prokuratura: pilot Jaka-52 przytomny i skupiony do momentu katastrofy

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus