Przejdź do treści
Szczątki samolotu Yak-52, fot. Youtube
Źródło artykułu

Prokuratura: pilot Jaka-52 przytomny i skupiony do momentu katastrofy

Pilot Jaka-52, który rozbił się podczas pokazów lotniczych w Płocku, nie zasłabł, był przytomny i skupiony do momentu katastrofy; zmarł wskutek masywnych obrażeń - wynika z opinii biegłych, o których poinformowała w piątek rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Płocku prok. Iwona Śmigielska-Kowalska.

Do wypadku na płockim Pikniku Lotniczym doszło w połowie czerwca. W katastrofie Jaka-52, która miała miejsce podczas samolotowych akrobacji, zginął 58-letni pilot z Niemiec.

Śledztwo w sprawie katastrofy prowadzi Prokuratura Rejonowa w Płocku. Jak przekazała prok. Śmigielska-Kowalska, do tej chwili zabezpieczono materiał dowodowy zarówno w postaci zeznań świadków, jak i licznych śladów z miejsca zdarzenia, przekazywanych biegłym w celu sporządzenia specjalistycznych ekspertyz.

Do prokuratury wpłynęły już trzy opinie biegłych - z zakresu medycyny sądowej po przeprowadzonej sekcji zwłok, z zakresu informatyki oraz opinia toksykologiczna.

Z pierwszej opinii - powiedziała rzecznika płockiej prokuratury - wynika, że pilot Jaka-52 zmarł wskutek masywnych obrażeń, zwłaszcza głowy i serca, co niwelowało szansę na ratunek. "Nawet gdyby akcja ratunkowa, wyciąganie wraku i pilota, powiodła się, to i tak nie uratowałoby to pilotowi życia" - podkreśliła prok. Śmigielska-Kowalska.

Opinia z zakresu informatyki opiera się na zbadanej przez biegłego karcie pamięci z kamery wydobytej z kabiny samolotu podczas wstępnych oględzin po wypadku. Na ujawnionym nagraniu widać twarz pilota skupionego na sterowaniu maszyną. Jak zaznaczyła rzeczniczka, nie widać u niego momentu przerażenia. Opinia ta wyklucza jako ewentualną przyczynę wypadku zasłabnięcie pilota.

Jak wyjaśniła rzeczniczka, pozostałe pięć kart ujawnionych we wraku samolotu nie wniosło nic do sprawy.

Opinia toksykologiczna potwierdziła z kolei, że pilot Jaka-52 był trzeźwy.

Obecnie badane są m.in. próbki paliwa pobrane w dniu wypadku. "Oczekujemy na opinię z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych" - dodała prok. Śmigielska-Kowalska. Jak przypomniała, oględziny wstępne samolotu wykazały, że maszyna była sprawna.

W połowie czerwca uczestniczący w pokazach lotniczych w Płocku pilot Jaka-52 wykonując samolotowe akrobacje wprowadził maszynę w korkociąg. Chwilę później samolot uderzył w wodę tuż przy lewym brzegu Wisły, w płockiej dzielnicy Radziwie. Na miejsce wypadku natychmiast udały się łodzie motorowe służb ratowniczych i pogotowie ratunkowe. Jak się okazało, Jak-52 po uderzeniu w taflę wody na Wiśle opadł na głębokość ok. 8 metrów, kabiną do dołu, co utrudniało wydobycie pilota.

To był drugi wypadek podczas Pikniku Lotniczego w Płocku. W 2011 r., w trakcie 5. edycji tej imprezy, na Wiśle rozbił się samolot akrobacyjny Christen Eagle II N54CE pilotowany przez kpt. Marka Szufę – pilot zginął na miejscu. Prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące tego wypadku ustalając, że bezpośrednią jego przyczyną był błąd pilota. Nie stwierdzono błędów przy organizacji i zabezpieczeniu lotów. 


Czytaj również:
Raport wstępny PKBWL z wypadku samolotu Yak-52 w Płocku

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony