Przejdź do treści
Wypadek szybowca SZD-50.3 Puchacz w Płocku (fot. tp.com.pl)
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL w sprawie wypadku szybowca SZD-50.3 Puchacz w Płocku

27 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z wypadku z udziałem szybowca SZD-50.3 Puchacz, SP-3350, do którego doszło 11.08.2015 r. na Lotnisku Płock (EPPL). W wyniku zdarzenia szybowiec został zniszczony, a załoga (instruktor i szkolony pilot) poniosła śmierć.

W raporcie 1680/15 czytamy:

"W dniu 11.08.2015 r. na lotnisku w Płocku odbywały się loty szybowcowe przy użyciu startu wyciągarkowego. Start rozłożony był na kierunku ok. 110° przy wietrze 2-3 m/s z kierunku 40-50° (z lewej strony do kierunku startu), krąg szybowcowy w lewą stronę. Celem  lotów było przeszkolenie pilotów na nowy rodzaj startu.

Załoga w składzie przeszkalany pilot oraz instruktor wystartowała do kolejnego lotu, którego zadaniem było ćwiczenie symulacji przerwania ciągu na wysokości zmuszającej do wykonania lądowania z wiatrem. Po prawidłowym starcie na wysokości pomiędzy 100 a 150 m wyciągarkowy zredukował obroty do jałowych. Załoga wyczepiła linę wyciągarkową, co zostało drogą radiową potwierdzone przez wyciągarkowego i osobę na starcie.

Następnie świadkowie zaobserwowali, że załoga pochyliła maskę szybowca do dołu i wykonała zakręt w prawo o 180°. Szybowiec zderzył się prawym skrzydłem z liną wyciągarkową w odległości ok. 60 m poniżej spadochronika. Lina zakleszczyła się w szczelinie, znajdującej się bliżej kadłuba, pomiędzy lotką a konstrukcją skrzydła. Następnie szybowiec w pogłębiającej spirali w prawą stronę szybko zbliżał się do ziemi. Na niewielkiej wysokości nastąpiło urwanie małego fragmentu lotki co spowodowało uwolnienie liny wyciągarkowej i przerwanie obrotu w prawo. Szybowiec zderzył się z ziemią pod bardzo dużym kątem pochylenia najpierw lewym skrzydłem a następnie przodem kadłuba. Załoga poniosła śmierć na miejscu."


Komentarz komisji:
Komisja przypomina, że po wyczepieniu, w każdej sytuacji, należy zachować wszelkie warunki bezpieczeństwa w celu uniknięcia wlecenia w linę wyciągarkową.

Raport wstępny 1680/15

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony