Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dot. zderzenia śmigłowca Bell 429 z wysokimi drzewami w lesie

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny z wypadku śmigłowca Bell 429 (znaki rejestracyjne SP-KKS), do którego doszło 22 lutego 2021 r., w miejscowości Studzienice k/ Pszczyny. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny uległ zniszczeniu. Pilot i pasażer zajmujący miejsce obok pilota ponieśli śmierć. Dwoje pasażerów zajmujących miejsca w przedziale pasażerskim doznało poważnych obrażeń ciała.


W raporcie 345/21 czytamy:

Dnia 22 lutego 2021 roku około godziny 22:27 UTC pilot z trzema pasażerami na pokładzie śmigłowca Bell 429, SP-KKS, wystartował do lotu prywatnego z lądowiska znajdującego się w odległości około 5 NM na północ od miejscowości Opole. Pilot nie składał planu lotu, jak również nie nawiązywał łączności radiowej ze służbami ruchu lotniczego. Około godziny 22:28 UTC utracono kontakt radarowy ze śmigłowcem, następnie około godziny 22:34 UTC pojawiło się pierwotne echo radarowe z dużym prawdopodobieństwem odpowiadające w/w śmigłowcowi. Było ono nieprzerwanie śledzone przez system radarowy do godziny 22:51 UTC, kiedy kontakt radarowy został ostatecznie utracony. Śmigłowiec mógł znajdować się wtedy w odległości około 10 NM od lądowiska EPPY (Pszczyna).

Podczas podejścia do lądowania około godz. 23:00 UTC doszło do zderzenia śmigłowca z wysokimi drzewami w lesie, a następnie z ziemią. Pilot i pasażer zajmujący miejsce obok pilota ponieśli śmierć. Dwoje pasażerów zajmujących miejsca w przedziale pasażerskim doznało poważnych obrażeń ciała. Śmigłowiec uległ zniszczeniu.

Informacje o składzie osobowym (dane o załodze)
Pilot: mężczyzna lat 51, posiadający ważną licencję pilota zawodowego CPL(H), ważne badania lotniczo-lekarskie, duże doświadczenie w lotach na śmigłowcach, małe doświadczenie na Bell 429.

Informacje meteorologiczne
Prognoza pogody w miejscu planowanego lądowania przewidywała temperaturę około zera z tendencją spadkową, wilgotność względną powietrza blisko 100% i możliwość wystąpienia mgły. Widzialność około 500 m z tendencją spadkową. Aktualnie nie ma informacji, czy pilot przed lotem zapoznał się z prognozą pogody.

Informacje o szczątkach i zderzeniu
Śmigłowiec zderzył się z ziemią przednią częścią kadłuba, a następnie opadł na jego lewy bok. Ponieważ zdarzenie miało miejsce w terenie zadrzewionym, liczne elementy śmigłowca weszły w kolizję z pniami oraz gałęziami drzew.

Zachowane po wypadku elementy układu sterowania poruszały się płynnie, bez zacięć. Pedały orczyka po obu stronach kabiny pomimo deformacji pozostały połączone kinematycznie i dawały się poruszyć, przekazując ruchy na dalsze elementy układu sterowania. Podobnie rzecz miała się w przypadku układu dźwigni i popychaczy umieszczonych pod podłogą kabiny, a idących od przełamanych drążków sterowych.

Przekładnia ogonowa, wraz z pozostałym fragmentem wału napędowego wirnika ogonowego zachowały możliwość ruchu a przeprowadzone oględziny wykluczyły możliwość zaistnienia niesprawności tego podzespołu w locie.

Przednia część kadłuba uległa całkowitemu zniszczeniu. Wewnątrz kadłuba doszło do licznych lokalnych pęknięć i przemieszczeń elementów struktury i wyposażenia. Strefa zmiażdżenia sięgnęła rejonu od przodu kadłuba do pedałów orczyka, które pomimo deformacji pozostały na swoim miejscu. Drążki (zarówno lewy jak i prawy) zostały połamane – najprawdopodobniej na skutek kolizji z ciałami osób zajmujących przednie fotele śmigłowca. Lewy drążek uległ złamaniu w jednym, a prawy w dwóch miejscach, co świadczy o dużej sile uderzenia ciała pilota o drążek.

Strefa, w której zamontowane zostały przednie fotele zachowała po wypadku swoją geometrię. Struktura podłogi kabiny pasażerskiej, wsporniki foteli wraz z fotelami, zespoły dźwigni i popychaczy kinematyki sterowania statkiem i inne podzespoły w tej strefie uległy jedynie nieznacznym odkształceniom. Wnętrze kabiny pasażerskiej zachowało swoją geometrię, co pozwoliło przeżyć osobom w nim podróżującym. Wrak śmigłowca oraz próbki paliwa zabezpieczono do dalszych badań.

Pełny Raport wstępny 345/21 dostępny jest tutaj (LINK)


Przeczytaj również:
Pszczyna: śledczy zbadają, ile paliwa miał helikopter przed katastrofą

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony