Przejdź do treści
Wypadek samolotu An-2 w Olsztynie
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dot. wypadku An-2 w Olsztynie

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny z wypadku An-2 (znaki rejestracyjne SP-FDZ), do którego doszło 8 czerwca br. na podejściu do lotniska Olsztyn Dajtki. W wyniku zdarzenia statek powietrzny, który należał do Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego, został zniszczony, lecz szczęśliwie piloci nie odnieśli obrażeń i opuścili go o własnych siłach.

W raporcie czytamy:

"W dniu 08 czerwca 2014 roku zgodnie z harmonogramem szkolenia spadochronowego zorganizowanego przez Aeroklub Warmińsko-Mazurski przystąpiono do organizacji przeprowadzenia zrzutu skoczków spadochronowych uczestniczących w szkoleniu z samolotuAn-2 o znakach rejestracyjnych SP-FDZ. Właścicielem samolotu An-2 była firma „Cumulus”, która udostępniała samolot Aeroklubowi na podstawie zawartej umowy wynajmu.

Załogę samolotu zapewniał Aeroklub Warmińsko-Mazurski, którą stanowiło dwóch pilotów, członków Aeroklubu, posiadających wszystkie niezbędne kwalifikacje do tego typu operacji na samolocie An-2. Przygotowanie samolotu przez obsługę właściciela jak jego sprawdzenie przez załogę przed lotem nie budziło żadnych zastrzeżeń. W trakcie pierwszego lotu w tym dniu samolot wykonał trzy najścia w czasie których wszyscy skoczkowie opuścili jego pokład. Po dokonaniu zrzutu skoczków załoga rozpoczęła standardowe zniżanie do lądowania na pas 27L o nawierzchni trawiastej lotniska EPOD. Będąc na prostej do lądowania z kursem 2700 dowódca statku powietrznego ustalił prędkość na 150 km/h i wypuścił klapy na 150 .

Na wysokości około 50-70 m AGL dowódca korygując ścieżkę podejścia pchnął dźwignię sterowania silnikiem do przodu lecz silnik nie zareagował zwiększeniem obrotów. Po dwukrotnym zwiększaniu ładowania na max. i nie wejściu silnika na obroty dowódca podjął decyzję na zmniejszenie prędkości do 95 km/h w celu przejścia nad lasem będącym na podejściu do lądowania W tym czasie na wysokości około 30 m AGL drugi pilot schował klapy co spowodowało przepadnięcie samolotu i wymusiło na dowódcy skierowanie samolotu w kierunku małej przesieki. Będąc tuż nad drzewami wysoko piennego lasu dowódca oburącz ściągnął ster wysokości na siebie i na maksymalnie zmniejszonej prędkości zderzył się z drzewami w odległości około 150 m od skraju lotniska.

W wyniku zderzenia z lasem samolot uległ zniszczeniu, a załoga po wykonaniu czynności wyłączania urządzeń opuściła samolot o własnych siłach nie odnosząc obrażeń".


WYDANE ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA:

1. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ponawia zalecenia w zakresie bezpieczeństwa zawarte w zdarzeniu nr 177/07 motoszybowca SZD-45A „OGAR” które miało miejsce 19 maja 2007 roku oraz zdarzenia 280/12 szybowca LAK-17BT z dnia 17 kwietnia 2012 roku, na lotnisku Olsztyn-Dajtki (EPOD), że wskazane jest dokonanie przecinki drzew na obu kierunkach podejścia zgodnie z obowiązującymi przepisami”.

Pełny raport wstępny dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony