Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 449/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 449/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku szybowca SZD-50-3 Puchacz w dniu 28 czerwca 2009r. na lotnisku Olsztyn-Dajtki(EPOD).

W dniu 28.06.2009r. o godzinie 19:37 czasu lokalnego(LMT) pilot-instruktor z uczniem-pilotem wystartowali na szybowcu SZD-50-3 Puchacz z lotniska Olsztyn-Dajtki (EPOD) na zadanie AIV/1 "Doskonalenie lądowania" (wg programu szkolenia szybowcowego AP). Start wykonano za wyciągarką.

Po wyczepieniu na wysokości ok. 250m uczeń-pilot wykonał "esowanie" celem wytracenia nadmiaru wysokości.

Na wysokości ok. 150m instruktor zmienił ślizg kierunkowy na lewy - szybowiec przemieszczał się w kierunku zachodnim. Na wysokości ok. 20m instruktor zaczął wyprowadzać ze ślizgu z zamiarem wykonania lądowania na kierunku przeciwnym do kierunku startu. Instruktor stwierdził zmniejszoną reakcję szybowca na pewłne wychylenia sterów.

W związku z malejącą wysokością (zbyt szybkim opadaniem) zamknął hamulce aerodynamiczne i zmniejszył pochylenie szybowca.

Szybowiec bezwładnie (mimo przeciwnych, pełnych wychyleń sterów) przechylił się na prawe skrzydło i na wysokości ok. 3m zaczepił nim o nawierzchnię trawiastą, co spowodowało obrót w powietrzu szybowca w prawo o ok. 30º. Najpierw nastąpił kontakt przedniego kółka z ziemią, następnie szybowiec uderzył częścią ogonową i spadł na podwozie główne.

W momencie obrotu i uderzenia szybowiec przechylił się z prawego skrzydła na lewe i przemieszczał się wzdłuż opuszczonego lewego skrzydła. Po zatrzymaniu kadłub szybowca ustawiony był prostopadle do kierunku pasa.

Szybowiec został poważnie uszkodzony. Nikt nie odniósł obrażeń ciała.

Oryginał Raportu Wstępnego znajduje się na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony