Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 444/08 PKBWL

Pojawił się Raport Końcowy nr 444/08 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku motoparalotni Revolution 26, który zdarzył się w miejscowości Lutry, k/Kolna, 13 lipca 2008r. W okolicach Jeziora Luterskiego. W trakcie wykonywania zakrętu motoparalotnia utraciła wysokość i nastąpiło zderzenie z ziemią. Pilot i pasażerka doznali poważnych obrażeń ciała.

Lot miał być wykonany na trasie Lutry – Jeziorany – Lutry. Po uruchomieniu i podgrzaniu silnika oraz przypięciu skrzydła do wózka, pilot wraz z pasażerką bez przeszkód wystartowali w kierunku jeziora leżącego po zachodniej i północno-zachodniej stronie pola startu.
Podczas zbierania informacji o okolicznościach zdarzenia, Komisja zetknęła się z dwoma różnymi opisami przebiegu lotu tuż po starcie, pochodzącymi od uczestników lotu. Zeznania zebrane od świadka będącego jedynie obserwatorem nie pozwoliły na potwierdzenie żadnej z wersji, gdyż ta faza lotu nie była przez tego świadka obserwowana.

Według pilota, po rozbiegu w kierunku zachodnim i oderwaniu się motoparalotni od ziemi, wykonał on zakręt w prawo o około 180° i zaczął lecieć na wschód wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 15 m. Następnie wykonał zakręt o około 120° w prawo, w kierunku pola startu.
Według pasażerki, po starcie w kierunku zachodnim, pilot wykonał zakręt w prawo o około 90°, wykonał „ósemkę”, a następnie leciał łukiem w prawo, wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 7 m. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo, w kierunku pola, z którego wcześniej wystartował, pilot stwierdził nieregularną pracę silnika, a motoparalotnia gwałtownie zaczęła tracić wysokość.
Według relacji pilota, aby zmniejszyć opadanie, ściągnął on linki sterownicze. Nie spowodowało to jednak wyrównania lotu i motoparalotnia w trakcie wykonywania zakrętu zderzyła się z ziemią na terenie łąki, z której wcześniej został przeprowadzony start.

Komisja w wyniku badań ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd techniki lotu polegający na wykonywaniu zakrętu z dużym przechyleniem na wysokości uniemożliwiającej bezpieczne lądowanie w przypadku np.: awarii zespołu napędowego, przeciągnięcia skrzydła, lub nagłej zmiany warunków meteorologicznych.

Ustaliła także, iż okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

  • niesprawność silnika, która nastąpiła z powodu zastosowania niewłaściwego połączenia koła zamachowego z kołem magnesowym iskrownika;

  • wykonanie lotu z obciążeniem motoparalotni przekraczającym wartość maksymalną określoną przez producenta.

PKBWL nie wyklucza też, że w czasie wykonywania zakrętu zakończonego wypadkiem wystąpiło zawirowanie powietrza lub podmuch, co mogło mieć wpływ na zwiększenie utraty wysokości przez motoparalotnię podczas wykonywania zakrętu.

Cały Raport dostępny jest na stronie PKBWL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony