Raport Końcowy nr 444/08 PKBWL
Pojawił się Raport Końcowy nr 444/08 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku motoparalotni Revolution 26, który zdarzył się w miejscowości Lutry, k/Kolna, 13 lipca 2008r. W okolicach Jeziora Luterskiego. W trakcie wykonywania zakrętu motoparalotnia utraciła wysokość i nastąpiło zderzenie z ziemią. Pilot i pasażerka doznali poważnych obrażeń ciała.
Lot miał być wykonany na trasie Lutry – Jeziorany – Lutry. Po uruchomieniu i podgrzaniu silnika oraz przypięciu skrzydła do wózka, pilot wraz z pasażerką bez przeszkód wystartowali w kierunku jeziora leżącego po zachodniej i północno-zachodniej stronie pola startu.
Podczas zbierania informacji o okolicznościach zdarzenia, Komisja zetknęła się z dwoma różnymi opisami przebiegu lotu tuż po starcie, pochodzącymi od uczestników lotu. Zeznania zebrane od świadka będącego jedynie obserwatorem nie pozwoliły na potwierdzenie żadnej z wersji, gdyż ta faza lotu nie była przez tego świadka obserwowana.
Według pilota, po rozbiegu w kierunku zachodnim i oderwaniu się motoparalotni od ziemi, wykonał on zakręt w prawo o około 180° i zaczął lecieć na wschód wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 15 m. Następnie wykonał zakręt o około 120° w prawo, w kierunku pola startu.
Według pasażerki, po starcie w kierunku zachodnim, pilot wykonał zakręt w prawo o około 90°, wykonał „ósemkę”, a następnie leciał łukiem w prawo, wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 7 m. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo, w kierunku pola, z którego wcześniej wystartował, pilot stwierdził nieregularną pracę silnika, a motoparalotnia gwałtownie zaczęła tracić wysokość.
Według relacji pilota, aby zmniejszyć opadanie, ściągnął on linki sterownicze. Nie spowodowało to jednak wyrównania lotu i motoparalotnia w trakcie wykonywania zakrętu zderzyła się z ziemią na terenie łąki, z której wcześniej został przeprowadzony start.
Komisja w wyniku badań ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd techniki lotu polegający na wykonywaniu zakrętu z dużym przechyleniem na wysokości uniemożliwiającej bezpieczne lądowanie w przypadku np.: awarii zespołu napędowego, przeciągnięcia skrzydła, lub nagłej zmiany warunków meteorologicznych.
Ustaliła także, iż okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
niesprawność silnika, która nastąpiła z powodu zastosowania niewłaściwego połączenia koła zamachowego z kołem magnesowym iskrownika;
wykonanie lotu z obciążeniem motoparalotni przekraczającym wartość maksymalną określoną przez producenta.
PKBWL nie wyklucza też, że w czasie wykonywania zakrętu zakończonego wypadkiem wystąpiło zawirowanie powietrza lub podmuch, co mogło mieć wpływ na zwiększenie utraty wysokości przez motoparalotnię podczas wykonywania zakrętu.
Cały Raport dostępny jest na stronie PKBWL
![Facebook](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_facebook.png)
![Twitter](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_twitter.png)
![Wykop](/themes/custom/dlapilota/images/icons/socialmedia_ico_wykop.png)
Komentarze