Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

PKBWL: Raport wstępny dotyczący incydentu z udziałem Cessny FR 172H

24 listopada br. przed godziną 11 uczeń-pilot wystartował z lotniska EPPR na samolocie Cessna FR 172H. Podczas lądowania samolot przeszedł na zniżanie które doprowadziło do przyziemienia i ponownego odbicia się od drogi startowej. Samolot tracąc kierunek w lewo, wytoczył się z pasa na trawiastą część lotniska. Uczeń-pilot opuscił samolot o własnych siłach.

W raporcie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych czytamy:

W dniu 24.11.2013 r., o godzinie 10:50 LMT uczeń-pilot wystartował z lotniska EPPR na samolocie Cessna FR 172H do lotu samodzielnego po trasie z 2 lądowaniami na lotniskach: EPEL, EPGI (wg zad.c ćw.6 programu szkolenia samolotowego AP). Po powrocie z trasy na lotnisko EPPR uczeń-pilot zgłosił swoją pozycję, wszedł w lewy krąg nadlotniskowy i po wyjściu na prostą „28” otrzymał zgodę na lądowanie. 

Podejście do lądowania przebiegało poprawnie ze stałym kątem szybowania. Po zredukowaniu zupełnie mocy silnika uczeń-pilot rozpoczął wytrzymanie. Według jego relacji, po przyziemieniu na początku pasa „28” samolot odbił się i zaczął wznosić. Instruktor nadzorujący, obserwując lądowanie, wydał przez radio komendę: „S-ry, obroty!”. 

Samolot przerwał wznoszenie i przeszedł na zniżanie, które doprowadziło do przyziemienia i ponownego odbicia się od drogi startowej. Po odbiciu, samolot przyziemił na przednie podwozie z przechyleniem na lewe skrzydło; nastąpiło oparcie się skrzydłem, pochylenie do przodu i kontakt obracającego się śmigła z nawierzchnią betonową drogi startowej. Samolot tracąc kierunek w lewo, wytoczył się z pasa na trawiastą część lotniska. 

Uczeń-pilot wyłączył silnik oraz zasilanie, a po zatrzymaniu samolotu, opuścił go o własnych siłach.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony