Przejdź do treści
Źródło artykułu

PKBWL: raport wstępny dot. poważnego incydentu samolotu Embraer EMB-500 Phenom 100

21 listopada Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny poważnego incydentu z udziałem samolotu Embraer EMB-500 Phenom 100, znaki rozpoznawcze SP-AVP, który miał miejsce 15.10.2014 r. na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo (EPBY). Samolot został nieznacznie uszkodzony. Nikt z osób przebywających na pokładzie nie odniósł żadnych obrażeń.

W streszczeniu raportu wstępnego 1860/14 czytamy:
„Załoga samolotu Embraer EMB-500 wykonująca lot FYJ30 w dniu 15 października 2014r. z Genewy (LSGG) do Bydgoszczy (EPBY) wylądowała na drodze startowej RWY 08 i zakończyła dobieg w odległości 253[m] od jej końca i 116[m] na prawo od jej linii centralnej. Zniżanie do lądowania z FL380 załoga rozpoczęła przed punktem nawigacyjnym SUI. W trakcie zniżania załoga próbowała nawiązać łączność z kontrolerem lotniska EPBY w celu uzyskania informacji o aktualnych warunkach atmosferycznych. Próby te nie powiodły się.

Aktualną informację załoga uzyskała w odległości ok. 50NM przed lotniskiem od kontrolera Poznań APP. Po otrzymaniu polecenia od kontrolera z Poznań APP, próby nawiązania łączności z kontrolerem TWR EPBY okazały się nieskuteczne. Udało się to na poziomie lotu FL100 w odległości ok. 31NM od lotniska, po ponownym nawiązaniu łączności i zwróceniu się o pomoc do organu kontroli APP Poznań. Załoga poprosiła kontrolera TWR EPBY o zgodę na podejście RNAV i w odpowiedzi otrzymała informację o aktualnych warunkach atmosferycznych oraz zgodę na kontynuowanie lotu na FL100 do punktu LUXUD, a dalej zniżanie do 6000ft.

W dalszej fazie podejścia kontroler TWR EPBY zezwolił na jego kontynuację do pozycji końcowej i podejście RNAV. W tym czasie załoga omyłkowo usunęła jeden z punktów trasy podejścia ustawionej
w FMS i rozpoczęła jej szybkie przywracanie. Pierwotna trasa została przywrócona w FMS i załoga zgodnie z nią kontynuowała podejście.

Ze względu na utrzymywaną znaczną prędkość podejścia ok.160kts, pełne klapy do lądowania zostały wypuszczone 0.3NM przed progiem pasa RWY08. Nieustabilizowane podejście było kontynuowane, a przyziemienie nastąpiło w połowie długości drogi startowej przy prędkości GSPEED=118kts. Załoga przystąpiła do hamowania na pozostałej długości (ok.1250m) mokrej nawierzchni drogi startowej.

Samolot o znakach rejestracyjnych SP-AVP jest wyposażony tylko w hamulce kół głównego podwozia z systemem anti-skid, nie ma hamulców aerodynamicznych, rewersera silników oraz automatu hamowania. Załoga próbowała przy znacznej prędkości opuścić drogę startową w znajdującą się na jej końcu drogę kołowania TXWY A, ale samolot ślizgał się bokiem i przy prędkości GSPEED=47kts wypadł poza próg drogi startowej. Dalej samolot przetoczył się po trawiastej części lotniska i zatrzymał po przejechaniu dystansu 253m od progu THR 26.

Wypadający z drogi startowej samolot był obserwowany przez kontrolerkę TWR EPBY, która natychmiast powiadomiła służby lotniskowe o zaistniałej sytuacji. Wszystkie służby ratunkowe udały się na miejsce zdarzenia i po ok. 2 min zabezpieczyły samolot, załogę i pasażerów. Nikt z osób przebywających na pokładzie nie odniósł żadnych obrażeń. Podczas oględzin samolotu znaleziono jedynie ślady zderzenia z lampą końca drogi startowej pasa RWY08 goleni lewego podwozia głównego oraz poprzecinaną jego oponę.”


Fot.1. Ślady dobiegu i samolot Embraer EMB-500 po zakończeniu dobiegu.


Fot. 9. Ślady zderzenia z lampą krawędziową na goleni lewego podwozia głównego.

Po przybyciu obsługi technicznej operatora oraz przedstawiciela producenta samolotu przeprowadzono inspekcję statku powietrznego. Wykonano odczyt pokładowego rejestratora rozmów i parametrów lotu CVDR–Voice and Data Recorder oraz komputera pokładowego CMC – Central Maintenance Computer. Pozyskane zapisy zostaną wykorzystane w dalszym badaniu tego zdarzenia.

Na obecnym etapie prowadzonego badania poważnego incydentu lotniczego Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa lotniczego.

Raport wstępny 1860/14 dostępny jest w zakładce "bezpieczeństwo" na stronie: www.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony