Przejdź do treści
Źródło artykułu

PKBWL: raport końcowy dot. startu i lądowania samolotu Bombardier Dash 8

19 listopada Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy ze zdarzenia z udziałem samolotu Bombardier Dash 8, znaki rozpoznawcze SP-EQH, który miał miejsce 15.10.2014 r. na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo (EPBY). Zdarzenie miało miejsce podczas startu i lądowania w warunkach ograniczonej widzialności (LVP).

W streszczeniu raportu czytamy:
"Zdarzenie nr PKBWL: 1924/14: lądowanie w warunkach RVR 650 m i podstawa 100 stóp (30 m).
Zdarzenie nr PKBWL: 1925/14: start w warunkach RVR 350 m i podstawy 100 stóp (30 m).
W trakcie analizy wyżej wymienionych zdarzeń PKBWL stwierdziło rozbieżność pomiędzy informacją zawartą w AIP-Polska i publikacjami przedsiębiorstwa Jeppesen zatwierdzonymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do stosowania przez operatora.

Zgodnie z zapisami zawartymi w AIP-Polska (przedstawionych poniżej) zarówno lądowanie (podstawa chmur poniżej 100 ft (30m), jak i start (RVR 350 m) nastąpiły w warunkach poniżej opublikowanych minimów.

Według informacji zawartych na kartach przedsiębiorstwa Jeppesen (przedstawionych poniżej) lądowanie (brak ograniczenia podstawy chmur) jak i start (RVR 350) odbyły się w warunkach lepszych niż określone minimum widzialności na drodze startowej (RVR A,B,C 250m/ D 300m).

W wyniku konsultacji pomiędzy przedstawicielami: Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PKBWL, zarządzającego lotniskiem i operatora lotów, stwierdzono potrzebę dokonania zmiany w AIP-Polska dotyczącej usunięcia zapisu określającego wysokość podstawy chmur w trakcie obowiązywania procedur w warunkach ograniczonej widzialności (LVP) na lotnisku.

W związku z powyższym zanim zostanie opublikowana zmiana w AIP-Polska została rozpowszechniona depesza NOTAM:
E4002/14- DURING LVP ACFT LANDINGS ARE PERMITTED ONLY WHEN THE RVR IS 550M OR MORE. FOR LANDING DURING LVP ONLY RWY 26 IS USED. 06 NOV 07:40 2014 UNTIL 05 FEB 23:59 2015. CREATED: 06 NOV 07:41 2014

Tym samym został usunięty zapis dotyczący minimalnej podstawy chmur ograniczający wykonanie procedury lądowania w trakcie obowiązywania procedur LVP, który był rozbieżny z zapisami Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010, w którym jedynym ograniczeniem jest tylko wartość RVR.

Aktualnie informacje (zawarte w AIP-Polska i w depeszy NOTAM) dotyczące procedur LVP, jak i zapisy Rozporządzenia nr 923/2012 w sposób jednoznaczny określają kryteria dotyczące wprowadzenia operacji LVP oraz procedur załóg lotniczych wykonujących operacje lotnicze w takcie obowiązywania tych procedur na lotnisku."


Przyczyna zdarzenia:
Brak w publikacji firmy Jeppesen pełnej informacji zawartej w AIP-Polska dotyczących operacji w warunkach LVP na lotnisku EPBY.

Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Przedsiębiorstwo Jeppesen:
W związku ze stwierdzonymi w trakcie analizy ww. zdarzeń różnicami pomiędzy informacjami opublikowanymi w AIP-Polska i na kartach publikacji przedsiębiorstwa Jeppesen dotyczących operacji w warunkach ograniczonej widzialności (LVP), PKBWL zaleca właściwe analizowanie zapisów zawartych w narodowych AIP przed ich publikacją.

Komentarz Komisji:
Należy podkreślić, że dzięki szybkiemu zaangażowaniu przedstawicieli: Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PKBWL, zarządzającego lotniskiem i operatora lotów oraz merytorycznej wymianie informacji dotyczących zdarzeń, na spotkaniu w dniu 5 listopada został zaakceptowany przez wszystkie strony sposób rozwiązania problemu różnej interpretacji przepisów. W imieniu Komisji chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w działania w celu jak najszybszego rozwiązania tego problemu. Kierujący badaniem w dniu 31.10.2014 r. nawiązał kontakt z przedstawicielem przedsiębiorstwa Jeppesen informując o braku w ich publikacji pełnej informacji zawartej w AIP-Polska jak i o różnicach dotyczących operacji w warunkach LVP na lotnisku EPBY. W dniu 01.11.2014 r. PKBWL otrzymała e-maila, że dane przesłane przez PKBWL zostaną zweryfikowane. Do dnia publikacji raportu PKBWL nie otrzymała informacji na temat rozbieżności pomiędzy publikacjami AIP-
Polska, a przedsiębiorstwa Jeppesen.

Raport końcowy 1924/14, 1925/14 oraz Uchwała 1924/14 dostępne są w zakładce "bezpieczeństwo" na stronie: www.dlapilota.pl 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony