Przejdź do treści
Źródło artykułu

PKBWL: incydent z udziałem samolotu Cessna 150K

10 grudnia Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała uchwałę dotyczącą incydentu z udziałem samolotu Cessna 150K, który miał miejsce 13.08.2012r. w ATZ lotniska Szymanów - EPWS. W samolocie zniszczona została tarcza mocująca kołpak, porysowane śmigło i zerwany drut zabezpieczający śruby mocujące śmigło. Załoga nie odniosła obrażeń.

W opisie zdarzenia 977/12 czytamy:

"W dniu 13 sierpnia 2012r. (wg. informacji zawartych w zgłoszeniu) instruktor wraz uczniem-pilotem wykonali standardowy przegląd samolotu przed lotem. Po uruchomieniu silnika załoga wykołowała na DS32, gdzie po podgrzaniu silnika wykonano próbę. Wszystkie parametry jego pracy były zgodne z Instrukcją użytkowania w locie i instruktor podpisał PDT.

O godzinie 8.00 LMT załoga wystartowała do lotu do strefy. Na wysokości 2500 ft AGL uczeń-pilot rozpoczął wykonywanie podstawowych elementów pilotażu takich jak wiraże płytkie, głębokie, ślizgi, lot wznoszący i zniżanie. Podczas tych manewrów załoga nie zauważyła „żadnych wibracji itp.”. Następnie wykonano nurkowania z prędkością 120-130 mph i „górki”.

W trakcie dowrotu do lotniska, przy prędkości 80 mph, załoga zauważyła, że „z przodu silnika odpadł element i szybko przemieścił się w prawo i do góry z charakterystycznym gwizdem”. Instruktor zmniejszył obroty silnika i skierował samolot do lotniska ze zniżaniem. Podejście do lotniska wykonywano z prędkością 80-85 mph, a lądowanie wykonano na klapach wychylonych na 30°.

Po skołowaniu pod hangar i wyłączeniu silnika stwierdzono brak kołpaka śmigła, zniszczenie tarczy mocującej kołpak, porysowanie śmigła i zerwanie drutu zabezpieczającego śruby mocujące śmigło. Załoga nie odniosła obrażeń."


Przyczyny zdarzenia lotniczego:

1. Naprawy osłon silnika oraz tarczy kołpaka niezgodne z instrukcją napraw.
2. Niestaranna obsługa i przeglądy samolotu, w tym szczególnie w zakresie ostatnich czynności okresowych – 200FH i podrzędnych oraz AD i SB.
3. Niestaranny przegląd samolotu przez załogę przed lotem.

Zalecenia w zakresie bezpieczeństwa:
Dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości w obsłudze i naprawach samolotu rozważyć przeprowadzenie akcji korygującej w stosunku do Organizacji Obsługowej, która wykonała prace obsługowe i naprawy.

Uchwała 977/12

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony