Kolizja VULCANAIR P-68 z SAAB-340 A na lotnisku w Gdańsku - raport wstępny PKBWL
Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstepny 2021/0572 z kolizji samolot VULCANAIR P-68 (znaki rejestracyjne SP-FPM) z samolotem SAAB- 340 A (znaki rejestracyjne SP-KPU) do której doszło 23 2021 r. na lotnisku w Gdańsku. w wyniku tego zdarzenia oba statki powietrzne zostały znaczaco uszkodzone.
Historia lotu:
W dniu 23 marca 2021 r. pilot samolotu VULCANAIR P68, SP-FPM, w godzinach porannych wykonał lot fotogrametryczny nad morzem Bałtyckim na północ od miejscowości Jastarnia, a następnie miał wykonać lot powrotny do bazy operacyjnej, na lotnisko Rzeszów (EPRZ). Po przylocie z lotu fotogrametrycznego na lotnisko Gdańsk (EPGD), samolot został zaparkowany na płaszczyźnie postojowej numer 1 na stanowisku 1.
W związku z planowanym powrotem do bazy operacyjnej, pilot złożył plan lotu i powrócił do samolotu. Oczekując na decyzję z biura operacyjnego wykonał przegląd samolotu, sprawdził stan paliwa i oleju oraz zabezpieczenie samolotu na stanowisku postojowym, między innymi sprawdził umieszczenie podstawek pod przednim podwoziem. Oczekiwanie na decyzję trwało około 40 minut i pilot w tym czasie przebywał w kabinie samolotu. Po tym czasie otrzymał decyzję, że ma sam wracać do Rzeszowa.
Pilot wykonał procedurę przedstartową w kabinie samolotu, uruchomił silniki, sprawdził parametry pracy silników i instalacji pokładowych i poprosił wieżę o zezwolenie na kołowanie do pasa w użyciu. Po otrzymaniu zgody na kołowanie zwiększył obroty silników jednak samolot nie ruszył z miejsca. Pilot zorientował się, że nie usunął podstawek spod kół i opuścił kabinę, przy pracujących silnikach, w celu usunięcia podstawek spod przedniego koła. Pilot nie pamiętał, czy wyciągnął dźwignię hamulca postojowego przed opuszczeniem kabiny.
Po wyjściu z samolotu pilot przeszedł w rejon przedniego podwozia i usunął podstawki spod koła, w tym momencie samolot zaczął się przemieszczać. Pilot próbował zatrzymać samolot, ale potknął się o wcześniej usunięte podstawki i upadł. Samolot przekołował nad nim i przemieszczał się w kierunku drogi kołowania „L”. Pilot próbował dogonić przemieszczający się samolot, ale nie zdołał tego uczynić.
Samolot VULCANAIR P68 przekołował przez drogę kołowania „L” i uderzył w tylną część zaparkowanego na stanowisku numer 32 samolotu SAAB 340, SP-KPU. W związku ze zdarzeniem samoloty doznały poważnych uszkodzeń.
Opis uszkodzeń samolotu VULCANAIR P68
Statek powietrzny został uszkodzony w znacznym stopniu. Uszkodzenia dotyczą głównie przedniej części samolotu oraz śmigieł i silników, czyli obszarów, które podczas zdarzenia weszły w kolizję z elementami drugiego statku powietrznego. Kabina statku powietrznego została poważnie uszkodzona w jej górnej części od przodu samolotu aż do sekcji centropłata. Oszklenie kabiny obustronnie popękało, a jego elementy zostały wepchnięte do wnętrza kabiny pilota. Po prawej stronie samolotu uszkodzeniu uległy elementy skrzydła oraz zespołu napędowego. Po lewej stronie samolotu doszło do mniejszych uszkodzeń w obrębie silnika oraz uszkodzone zostało skrzydło.
Opis uszkodzeń samolotu SAAB-340 A
Statek powietrzny został uszkodzony w znacznym stopniu. Uszkodzenia objęły głównie część ogonową samolotu, lewą stronę kadłuba w jego części tylnej oraz klapę skrzydła lewego i tylną część gondoli lewego silnika wraz z rurą wydechową. Uszkodzenia są głębokie i dotyczą zarówno poszycia jak i wewnętrznej struktury wytrzymałościowej płatowca. Większość uszkodzeń spowodowana została przez pracujące prawe śmigło samolotu VULCANAIR P68. Uszkodzone zostały następujące elementy samolotu:
- tylna sekcja osłony gondoli lewego silnika,
- rura wydechowa lewego silnika,
- klapa lewego skrzydła,
- poszycie, wręgi i podłużnice części ogonowej,
- wiązka przewodów elektrycznych części ogonowej,
- popychacze układu sterowania sterem wysokości w części ogonowej,
- płetwa brzuszna po lewej stronie części ogonowej wraz z jej dwoma kątownikami montażowymi,
- odpinana owiewka części ogonowej,
- podpora części ogonowej,
- pokrywa wziernika serwisowego układu klimatyzacji w ogonie,
- część tylna poszycia kadłuba po lewej stronie, lewy panel boczny poszycia, panele dolne poszycia,
- poszycie kabiny, klejony zespolony tylny panel dolny, wręgi, podłużnice,
- drzwi serwisowe przedziału zasilania elektrycznego po lewej stronie samolotu.
Planowane działania PKBWL
Komisja oczekuje na raport ze sprawdzenia instalacji hamowania samolotu SP-FPM ze szczególnym uwzględnieniem instalacji hamulca postojowego oraz planuje dokonanie analizy dokumentacji operacyjnej portu lotniczego, szczególnie w odniesieniu do samolotów odlatujących.
Pełny raport wstępny 2021/0572 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze