Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 398/20 (I, 04.02.2020 r., na wznoszeniu, po starcie z Monachium (EDDM)). Dotyczy: Zauważenia przez załogę podczas wznoszenia samolotu Embraer ERJ 170-200-200 LR przekroczenia maksymalnej temperatury gazów wylotowych (EGT) silnika numer 2. Przyczyną zdarzenia było zużycie silnika podczas normalnej eksploatacji, które spowodowało nadmierny wzrost temperatury gazów wylotowych. Uchwała 398/20

• 404/20 (I, 05.02.2020 r., EPML). Dotyczy: Niewykonania przez załogę samolotu AT-3 R100 przed startem wszystkich obowiązujących czynności z listy kontrolnej: nieprzestawienia zasłonek wlotu powietrza w położenie otwarte. Raport końcowy 404/20

• 1347/20 (W, 04.06.2020 r., Leśna Podlaska). Dotyczy: Lądowania zapobiegawczego, które zakończyło się zderzeniem z ziemią i wywróceniem motoparalotni na lewy bok. Najbardziej prawdopodobną przyczyną był poślizg paska klinowego układu przeniesienia napędu, w wyniku którego spadła moc przekazywana na śmigło napędowe. Raport końcowy 1347/20

• 1676/17 (W, 21.07.2017 r., Mielec). Dotyczy: Błędu pilota samolotu ultralekkiego Pelegrin Tarragon polegającego na przeciągnięciu samolotu w trakcie wykonywania zakrętu w chmurze. Raport końcowy 1676/17, Raport końcowy 1676/17EN


Widok na miejsce zdarzenia. Widoczny spalony wrak samolotu Pelegrin Tarragon oraz wypalona trawa (fot. PKBWL)

• 2662/20 (I, 28.08.2020 r., EPLS). Dotyczy: Wystąpienia na wysokości około 900 m przerwy w pracy silnika samolotu ultralekkiego Skyline Towmaster. Przyczyną zdarzenia był spadek ilości paliwa do poziomu uniemożliwiającego ciągłe zasilanie silnika wskutek niewłaściwej kalkulacji przed lotem ilości paliwa niezbędnego do wykonania zadania. Uchwała 2662/20

• 3294/20 (I, 14.10.2020 r., EPDE). Dotyczy: Po wprowadzeniu śmigłowca Guimbal-Cabri-G2 do imitacji autorotacji początkowo uchylone lewe drzwi trzymały się na siłowniku – sprężynie gazowej, następnie w wyniku drgań na wysokości 500 ft AGL drzwi oddzieliły się od kadłuba śmigłowca. Przyczyną zdarzenia były skorodowane zawleczki zabezpieczające drzwi przed ich wysunięciem z zawiasów. Uchwała 3294/20

• 3621/20 (I, 19.11.2020 r., Łęka k. Dąbrowy Górniczej). Dotyczy: Zbyt dynamicznego posługiwania się organami sterowania podczas startu śmigłowca EC120B. Uchwała 3621/20

• 4783/19 (I, 19.10.2019 r., EPIN). Dotyczy: Lądowaniu samolotu Cessna 152. Po wylądowaniu, w czasie dobiegu, od samolotu oddzieliło się prawe koło podwozia głównego. Po utracie koła samolot wykonał obrót (cyrkiel), podczas którego doszło do oderwania również lewego koła podwozia głównego, po czym samolot zatrzymał się. Uchwała 4783/19

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony