Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1276/20 (I, 26.05.2020 r., EPRG). Dotyczy: Nie reagowania samolotu ultralekkiego Sirius TL-3000 na wychylenie steru kierunku podczas próby opuszczenia pasa startowego po zakończonym dobiegu. Przyczyną zdarzenia było pęknięcie zmęczeniowe goleni podwozia przedniego na granicy połączenia spawanego w okolicy górnego mocowania. Raport końcowy 1276/20

• 1662/20 (PI, 05.07.2020 r., EPKR). Dotyczy: Niewłaściwrgo nadzoru instruktora i kierującego lotami nad lotami szkolnymi. Nieprzestrzegania zapisów Instrukcji Operacyjnej Lotniska Krosno. Na wysokości około 100 m wznoszący się szybowiec PZL KR 03 Puchatek minął opadającego skoczka spadochronowego, który, aby uniknąć kolizji z szybowcem gwałtownie zmienił kierunek opadania. Odległość, w jakiej się minęli wynosiła około 50 m. Raport końcowy 1662/20

• 2526/20 (W, 21.08.2020 r., EPNC). Dotyczy: Błędu w technice lądowania – zbyt późnego zahamowania spadochronu Silhouette 170 w fazie lądowania. Uchwała 2526/20

• 2544/20 (W, 22.08.2020 r., Maszkowice koło Ozorkowa). Dotyczy: Zderzenia motolotniarza z ziemią. PKBWL postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia ponieważ motolotnia w chwili zdarzenia była używana przez osobę nieuprawnioną, będącą pod wpływem alkoholu. Uchwała 2544/20

• 2733/20 (W, 03.09.2020 r., Rudniki). Dotyczy: Błędu pilota polegającego na rozpoczęciu rozbiegu zbyt blisko przeszkód znajdujących się na kierunku startu. Wózek motoparalotni zaczepił o zarośla porastające skraj lądowiska i skarpę hałdy i po chwili motoparalotnia zawisła na linii energetycznej średniego napięcia przebiegającej wzdłuż skarpy. Raport końcowy 2733/20

Widok na motoparalotnię po zdarzeniu. Widoczne drzewa i krzewy porastające skarpę hałdy (fot. Policja)

• 3023/20 (W, 20.09.2020 r., EPNC). Dotyczy: Błędu w technice lądowania, dużej wysokości wyhamowania spadochronu Navigator 260 i nieprawidłowego poprawienia błędu. W momencie podchodzenia do lądowania uczeń-skoczek zbyt wcześnie zahamował spadochron, następnie odpuścił linki sterownicze co doprowadziło do dużej pionowej prędkości opadania i twardego lądowania. Uchwała 3023/20

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony