Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 105/20 (PI, 13.01.2020 r., EPBY). Lotu samolotu Tecnam P2006T na pełnej mocy silników z włączonym podgrzewem gaźników podczas wykonywania procedury Go – around, co spowodowało wrzenie paliwa i detonacyjne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Uchwała 105/20
• 224/20 (I, 21.01.2020 r., Laskowa powiat Limanowski). Lotu wiatrakowca Calidus wzdłuż trasy narciarskiej na bardzo małej wysokości, tuż nad głowami narciarzy. Uchwała 224/20
• 228/20 (W, 21.01.2020 r., Marki). Zauważenia w trakcie lotu przez pilota samolotu AT-3R100 szybkiego spadku poziomu paliwa w lewym zbiorniku. Zatrzymania się silnika. Lądowania przymusowego w terenie zalesionym irozbicia samolotu. Raport wstępny 228/20
• 300/20 (I, 26.01.2020 r., EPKT). Podczas uruchamiania silnika nr 2 samolotu Boeing 737-800 nie otworzył się zawór rozruchowy "ENG START VALVE”. Załoga po zauważeniu braku obrotów turbiny przerwała rozruch silnika i wykonała procedurę NNC "ABORTED ENGINE START". Uchwała 300/20
• 571/20 (W, 15.02.2020 r., EPRG). W trakcie wykonywanego zakrętu paralotnia WARP 16 z napędem (PPG) weszła w spiralę i po wykonaniu kilku zwojów zderzyła się z ziemią. Raport wstępny 571/20
• 981/14 (W, 05.07.2014 r., Topolów, gm.Mykanów k/Częstochowy). Użytkowania samolotu Piper PA-31P Pressurized Navajo bez ważnego Świadectwa Zdatności do Lotu. Uszkodzenia i zniszczenia sprzęgła kołkowego połączenia wału korbowego z wałkiem napędowym przekładni śmigła prawego silnika, co spowodowałowyłączenie z pracy prawego śmigła samolotu oraz przerwało pracę regulatora kąta natarcia jego łopat, powodując ich ustawienie w chorągiewkę, czego wynikiem stała się asymetria ciągu prowadząca do przeciągnięcia samolotu i utraty sterowności. Przeciągnięcia w ostatniej fazie lądowania awaryjnego. Raport końcowy 981/14, Album ilustracji 981/14
• 1338/19 (I, 27.04.2019 r., EPZP). W trakcie podnoszenia skrzydła paralotni Sky paragliders, Antea nastąpił podmuch wiatru spowodowany termiką, który uniósł paralotnię z pilotem na wysokość około 2 metrów. Pilot upadając na ziemie podparł się lewą rękąw wyniku czego doznałurazu stawu łokciowego. Uchwała 1338/19
• 2288/18 (I, 26.07.2018 r., EPBC). Wykrycia podczas obsługi szybowca SZD-50-3 Puchacz w organizacji obsługowej usterki-pęknięcia podstawy orczyka steru kierunku w przedniej kabinie. Uchwała 2288/18
• 2902/18 (W, 01.09.2018 r., Bielsko-Biała). Startu do lotu przeciążonym samolotem RWD–5R. Po kilku sekundach lotu nastąpiło przyziemienie na długości około 3/4 pasa startowego i ponowneoderwaniesię od ziemi. Braku decyzji o przerwaniu startu. Samolot przepadł i rozpoczynając obrót w prawo uderzył prawym skrzydłem i tylnym kołem podwozia w metalowe słupki znajdujące przy drodze. Raport końcowy 2902/18
• 3350/19 (I, 04.08.2019 r., EPOP). Błędu w technice pilotażu szybowca ASG 29 polegającego na braku fazy wyrównania w trakcie lądowania. Uchwała 3350/19
• 3580/19 (I, 18.08.2019 r., EPLL). Nieprawidłowego poprawiania błędów przy lądowaniu samolotem Tecnam P-2008-JC. Braku decyzji o przerwaniu lądowania i odejściu na drugi krąg. Uchwała 3580/19
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze