Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 800/19 (W, 17.03.2019 r., Obory k. Konstancin-Jeziorna, woj. Mazowieckie). Dotyczy: Utraty kontroli nad samolotem ultralekkim TL-3000 Sirius w końcowej fazie lądowania. W wyniku  lądowania najprawdopodobniej na trzy punkty nastąpiło wyłamanie przedniej goleni podwozia, a  następnie kapotaż samolotu. Raport końcowy 800/19

• 1063/19 (I, 07.04.2019 r., EPBC). Dotyczy: Niewyczepienia liny wyciągarkowej przez ucznia-pilota szybowca SZD-51-1 Junior. Rozpoczęcia budowy kręgu nadlotniskowego bez upewnienia się o wyczepieniu liny wyciągarkowej. Informacja o zdarzeniu 1063/19

• 1183/18 (I, 14.04.2018 r., EPBC). Dotyczy: Stwierdzenia przez pilota samolotu Socata Rallye 235ED w fazie wznoszenia chwilowych spadków obrotów i mocy silnika. Niewykrytego podczas wcześniejszego przeglądu zanieczyszczenie filtra powietrza. Utraty drożności kolektora wydechowego i tłumików. Informacja o zdarzeniu 1183/18

• 1389/19 (I, 01.05.2019 r., Wólka Dolna k/ m. Sokołów Podlaski). Dotyczy: Pojawienia się na ekranie ostrzeżeń, w trakcie pracy silników śmigłowca EC 135P3 na zakresie małego gazu (IDLE), przestrogi XMSN CHIP świadczącej o wykryciu opiłków w przekładni głównej. Zużycia eksploatacyjnego elementu uszczelniającego sprzęgła jednokierunkowego. Informacja o zdarzeniu 1389/19

• 2429/19 (W, 26.06.2019 r., Krynica-Zdrój woj. małopolskie). Dotyczy: Lądowania pilota paralotni Ozone Mantra M6 w niewidocznym rowie. Raport końcowy 2429/19

• 3243/19 (W, 05.08.2019 r., EPKG). Dotyczy: Lądowania w wodzie czterech skoczków spadochronowych wykonujących skok z samolotu Cessna 182P. Raport wstępny 3243/19

• 3307/19 (W, 03.08.2019 r., EPBK). Dotyczy: Niestabilnego oddzielenia się zespołu uczeń-skoczek wraz z dwoma instruktorami AFF. Informacja o zdarzeniu 3307/19

• 3330/19 (W, 02.08.2019 r., EPWS). Dotyczy: Nieprawidłowego podejścia do lądowania ze spadochronem Sigma 370. Twardego uderzenia w ziemię pasażera i tandem pilota. Informacja o zdarzeniu 3330/19

• 3438/19 (W, 10.08.2019 r., EPNC). Dotyczy: Zwichnięcia barku prawego przez skoczka spadochronowego w trakcie wolnego spadania, podczas wykonywania wiązanki do egzaminu na Świadectwo Kwalifikacji (wykonanie salta w tył) (na skutek odnowienia urazu z roku 2007 leczonego operacyjnie). Informacja o zdarzeniu 3438/19

• 3446/19 (W, 09.08.2019 r., EPGL). Dotyczy: Lądowania ze spadochronem Navigator 260 na jedną nogę co spowodowało jej złamanie. Informacja o zdarzeniu 3446/19

• 3451/19 (I, 08.08.2019 r., EPMZ). Dotyczy: Błędu w technice pilotowania samolotu Viper SD-4 RTC polegającego na przyziemieniu ze zwiększoną prędkością opadania, co doprowadziło do dwukrotnego odbicia samolotu od nawierzchni drogi startowej ("kangury”). Błędu polegającego na nieprawidłowej poprawie odbicia samolotu od nawierzchni drogi  startowej, co spowodowało przyziemienie na przednią goleń. Informacja o zdarzeniu 3451/19

• 3497/19 (I, 12.08.2019 r., EDDL). Dotyczy: Niesprawności komputera zarządzającego mocą silników (PMC – power management computer) w samolocie Boeing 737-400. Informacja o zdarzeniu 3497/19

• 3573/19 (W, 15.08.2019 r., EPNC). Dotyczy: Niewłaściwej pozycji ciała przy lądowaniu ze spadochronem Navigator 260. Informacja o zdarzeniu 3573/19

• 3582/19 (W, 15.08.2019 r., EPNC). Dotyczy: Uderzenia o podłoże w lekkim skręcie w lewo na obie nogi z naciskiem na lewą podczas lądowania ze spadochronem Pilot 140. Informacja o zdarzeniu 3582/19

• 3614/19 (W, 17.08.2019 r., EPKP). Dotyczy: Lądowania ze spadochronem Malibu 260 na szeroko rozstawione nogi, co spowodowało uraz kończyny nogi lewej. Informacja o zdarzeniu 3614/19

• 3687/19 (W, 18.08.2019 r., EPLR). Dotyczy: Nieprawidłowego posługiwania się spadochronem Voyager 260  na etapie lądowania, czego następstwem było lądowanie na pośladki i plecy. Informacja o zdarzeniu 3687/19

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus